Záblesk

Záblesk

Mladá spisovateľka Alexandra Adornettová nám ponúka podnetný fantasy román Záblesk. Hoci sa príbeh odohráva v súčasnosti, má fantasticko mysteriózny nádych vďaka anjelom a démonom, ktorí vstúpili do života obyčajných smrteľníkov. Vyššia moc rozhodla a zoslala do malého obyčajného mestečka Venus Cove anjelov, ktorí v ňom majú svoje tajné poslanie. Je jasné, že zlým mocnostiam sa tento krok nepáči a tak pošlú svojich, aby im v tom zabránili.

Mestečko Venus Cove si žilo pokojným vidieckym životom, v ktorom takmer každý človek vie o každom. V poslednom čase sa však začali diať rôzne nehody, záhadné úmrtia i vlámania. Niekto by mohol povedať, že je to zrejme dobou a celkovou skazenosťou dnešných ľudí, no išlo o priame útoky zlých mocností. Aby sa ďalším útokom predišlo a dali sa do poriadku vzniknuté škody, boli zoslaní traja anjeli: bojovník Gabriel, liečiteľka Ivy a mladučká Bethany, ktorá sa v nebi venovala deťom. Plán sa zdal jednoduchý, nikto však nečakal, že všetko sa zmení keď sa zrodí nečakaná láska medzi človekom a anjelom.

„V anjelskom ponímaní som sa rovnala batoľaťu. Obaja moji súrodenci poznávali svet už po stáročia a na vlastné oči  sledovali také ukrutnosti, o akých sa mne ani nezdalo. Obaja už navštívili  zem pri plnení rôznych úloh. Poznali nástrahy, ktoré tu na anjelov čakali, a dokázali sa im ubrániť. Ja som však prišla na zem ako anjel v tej najčistejšej a najzraniteľnejšej podobe. Bola som naivná, dôverčivá, mladá a krehká.“

Keďže Gabriel a Ivy poznali Zem a ľudí, snažili sa Bethany varovať. Nechceli jej dovoliť zbližovať sa s ľuďmi, aby sa vyhla zbytočnej bolesti. Behtany to však nevedela pochopiť. Ako majú pomôcť ľuďom a zároveň sa nezblížiť? Nemalo to logiku. Čo by sa také strašné mohlo stať?

„Každý predsa videl, že sme odlišní, a tým myslím naozaj odlišní, nie ako študenti s prefarbenými vlasmi či bláznivými podkolienkami. Prišli sme z iného sveta. Správali sme sa podozrivo. Začnime tým, že ľudia majú rôzne chyby a nedostatky, ktoré sme my nemali.“

Zo začiatku sa snažila Bethany poslúchnuť súrodencov. No napokon podľahla Xavierovmu neoblomnému obliehaniu. Najprv si získal jej priateľstvo a napokon aj jej lásku. Hoci sa spočiatku snažila všetko zatajiť pred súrodencami, náhlu zmenu správania a v tvári si všimli obaja. Ich láska prejde skúškami a najťažšou z nich bude Jake, ktorý chce získať Beth pre seba a zároveň ostatných vo Venus Cove priviesť na cestu zla.

„Výstražný signál jasne svietil. Priateľstvo s bezchybne vyzerajúcim mladíkom by nemuselo dopadnúť dobre. Búšenie srdca mi dávalo zreteľne najavo, že práve som zašla priďaleko. Moje telo sa mi prihováralo čoraz dôraznejšie. Tento chlapec ma znervózňoval. Cítila som však aj čosi iné, niečo, čo som ešte nepoznala.“

Kniha Záblesk ma zaujala v prvom rade svojou krásnou obálkou a tiež krátkym úryvkom na obale. Už podľa obalu na knihe mi bolo jasné, že pôjde o romantický dievčenský príbeh s nádychom fantázie. Myslím, že táto vhodne zvolená obálka prilákala viacerých čitateľov. Obsah románu Záblesk je nie menej zaujímavý. Autorka krásne vykreslila postavy a ich momentálne citové rozpoloženie. Mladá láska, ktorá sa v príbehu postupne rodí, ukazuje aká krehká láska môže byť a čo všetko ju môže zničiť, či už je to okolie, známi, ale aj neúprimnosť či nedôvera vo vzťahu.

Jediné, čo mi na príbehu vadilo je to, že sa mi zdalo málo otvoreného boja anjelov proti démonom. Čakala som z tejto stránky omnoho viac akčnejších strán. Kniha Záblesk sa mi aj napriek tomu páčila a už teraz som zvedavá ako bude pokračovať autorka, keďže z konca som mala pocit sľubného pokračovania v ďalšom diele.

Čo sa mi na knihe najviac páčilo je poukázanie na to, ako málo stačí, aby sa svet okolo začal meniť. Traja anjeli nerobili veľmi svetoborné zázraky, hoci sem tam sa prejavovali aj zázračnou mocou. To dôležité, čo robili, bolo zaujímanie sa o druhých. Ich jednoduchá pomoc dôchodcom, vo farnosti či v škole nie je nič, čo by sme nemohli robiť aj my. V našom okolí je vždy niekto komu môžeme pomôcť, pani, ktorá vychádza z potravín s ťažkými taškami, osamelý ľudia v domove dôchodcov, unavení rodičia malých detí, ktorí nemajú čas pre seba, bezdomovci, ktorých stretávame na každom rohu…

Myslím, že práve pomoc druhým je to, čo by sme si mali z tejto knihy odniesť. Či už žijeme v malom alebo veľkom meste, môžeme každý deň niekomu venovať svoj čas či námahu. Môže sa nám to zdať málo pomôcť jednému, no nikdy nevieme či svojim činom neinšpirujeme druhých a tak vytvoríme niečo krásne.

ADORNETTOVÁ, Alexandra, Záblesk: Anjeli prišli medzi nás… Prvé vydanie. 2011, 335s. ISBN: 978-80-551-2445-2