Nezmazateľný dojem

Nezmazateľný dojem
5/5 - (5 votes)

Príbehy z Belmontu 1

Príbeh Claire, ktorý sa odohráva v Belmonte, zanechal vo mne neopísateľné pocity. Je veľmi ťažké napísať recenziu na takúto úžasnú knihu tak, aby som ju vystihla a zároveň vám nepovedala priveľa. Každopádne mám pocit, že napíšem toho málo, pretože o tejto knihe by sa dalo hodiny rozprávať a aj tak by človek mohol zabudnúť na niečo dôležité. Verím, že kniha Nezmazateľný dojem zanechá v každom, kto si ju prečíta oveľa viac ako príjemné chvíle.

Pochopila som, že keď nám Pán berie to, na čom tak veľmi lipnú naše srdcia, to sa len vo všetkej láskavosti snaží pritiahnuť našu pozornosť z tohto sveta na svet, kde vládne skutočné šťastie.

Nezmazateľný dojem je príbeh plný napätia, dramatických momentov, výnimočných postáv so strhujúcim dejom. Pri čítaní knihy som s veľkým napätím očakávala, čo ma čaká o pár riadkov ďalej a vonkoncom som sa nevedela dočkať konca. Nielenže ma uchvátili charaktery postáv a ich životné situácie, ale aj akási blízkosť s hlavnou hrdinkou Claire, ktorá rovnako ako ja, rada maľovala.

Hlavná hrdinka knihy Nezmazateľný dojem Claire je pod nátlakom rodiny donútená falšovať majstrovské obrazy veľkých umelcov. Už dlhšiu dobu jej však svedomie našepkáva zanechať tento spôsob života, ale nevie ako. Maľovanie miluje a práca ju teší, no už nechce viac klamať, ani seba, ani druhých. Udalosti sa však napokon v priebehu pár hodín menia a Claire dostáva šancu zmeniť svoj spôsob života.

Nedovoľte, aby iní formovali váš pohľad na seba… pokiaľ to nie je Boh. Snažte sa na seba nazerať Jeho očami a cez Jeho moc a zistíte, kým môžete byť, hoci ste zatiaľ tým, čím ste.

Keďže zväčša pri maľovaní len kopírovala cudzie práce, vo svojich námetoch nenachádzala nič výnimočne. Stále mala pocit, že tam niečo chýba a miestami pochybovala, či má vôbec nejaký talent na maľovanie. Bola si neistá sebou a všetko, čo sa stalo v minulosti svedčilo proti nej. Jej život však vzal do rúk veľký Hrnčiar a ona sa mu postupne podvoľovala a dôverovala mu stále viac. A práve vďaka tomu sa dostala na panstvo Belmont, kde nielenže začala nový život, ale aj spoznala výnimočných ľudí s ich jedinečnými príbehmi.

V knihe ma však nefascinovala len Claire Laurentová, Sutton Monroe, Adelici Acklenová ale aj menšie postavy ako kuchárka Cordinia, reverend Bunting a mnohí iní. Každý z nich mal svoje životné trápenie, každý z nich bol jedinečný. Tamera Alexandera postavy a prostredie vykreslila tak, že mám pocit, ako by som v Belmonte bola a oni boli mojimi priateľmi.

Kniha Nezmazateľný dojem mi ukázala niekoľko vecí, ktoré by som chcela v mojom živote, rovnako ako Claire zmeniť. Napíšem však len dve pre mňa najpodstatnejšie.

Každý človek počas svojho života vykonal niečo, na čo nie je príliš hrdý. Niečo, čo by rád zmenil, ak by sa dal vrátiť čas. No práve tieto „zlé“ veci a činy často krát zmenia náš pohľad na seba. Myslíme si, že kvôli našim chybám sme nehodní alebo niečo horšie. Možno by okolie s nami súhlasilo, keby poznalo aj niektoré naše prešľapy. No Boh ako „hrnčiar“ má moc nás nehodné, poškodené nádoby pretvoriť na úžasné dielo. Ak mu to dovolíme.

Nevedela, ako postupovať, aby pretvorila svoj súčasný svet bez toho, aby ho úplne zničila, ale dôverovala Hrnčiarovi. Boli si istá, že on jej ukáže ako, on sám si ju vyformuje na čokoľvek, čo bude chcieť.

Druhá vec, ktorá ma oslovila bolo predstava, aké by to bolo, keby sme svoju prácu či svoj talent robili s vedomím, že nie je podstatné, čo na to povedia ostatní, ale čo na to povie Boh. Robili by sme niečo, aj keby sme vedeli, že je to iba pre Boha? Aké by to bolo? Čo by sme do takejto práce odovzdali? Bez obmedzení? Bez strachu nad súdmi, ktoré o nás a našej práci vyriekli iní?

Aj vy, aj ja, všetci zanechávame dojmy. Žime teda opravdivý život viery, ktorý poukazuje na Krista. Koniec-koncov, všetko smeruje k Nemu.

Myslím, že mojich slov i úryvok z knihy už bolo viac ako dosť. Ak vás aspoň trochu zaujal nevšedný príbeh Nezmazateľný dojem určite si ju prečítajte. Táto kniha je naozaj hodná vášho času. Prajem príjemné čítanie.

Zaujal vás historický román Nezmazateľný dojem? Daľšie historické romány nájdete na stránke i527.net Román Nezmazateľný dojem si môžete zakúpiť tu: i527.net, kumran.sk alebo na martinus.sk

ALEXANDEROVÁ, Tamera. Nezmazateľný dojem. Prvé vydanie. 2017, 504s. ISBN 978-80-89822-15-7.

One thought on “Nezmazateľný dojem”

• Milé knihomolky,
    v předvánočním usilovném přemýšlení nad dárky pro moji třináctiletou sestru, která miluje četbu, jsem náhodou narazila na vaš blog, který mi dodal řadu hledaných podmětů. Vaše recenze se mi moc líbí. Neodkrývají ani málo, ani mnoho.Oceňuji také vybrané citace, které alespoň trochu seznámí přímo se stylem daného autora. Měla jsem velkou radost, když jsem objevila Vydavateľstvo i527.net.

Protože jsem o osm let starší, než moje sestra ( a sama náruživá čtenářka ), vždycky jsem se starala o přísun kvalitních knih pro její knihovnu. Dokud byla malá, bylo to snadné, ovšem teď se z toho stává těžký oříšek… Knížky od Jane Austen a Charlotte Brontëové, které jsem já objevila v patnácti, má už dávno přečtené : – ) Knihy od Julie Klassenové a ostatních autorek byly pro mne velice milým překvapením. Do nedávna jsem se totiž mohla chlubit, že jsem za posledních pět let nepřečetla nic od dosud žijících spisovatelů : – ), s nimiž jsem udělala dost nepříjemných zkušeností. Píšu – li o historických a romantických románech, stačí, když si jen vzpomenu na rádoby pokračování Pýchy a předsudku – Dcery pana Darcyho, Slečna Darcyová se nevzdává… -, které vyšly v češtině před pár lety s hezkými obálkami. V první se líčí různé pikantnosti Darcyho dcerušek a ve druhém jejich sestřenici zavedla milá autorka rovnou do bordelu… A pak ještě třeba román Emma, který měla napsat Charlotte Brontëová ( tak je to i na obálce ). Ve skutečnosti z něho stihla napsat jen prvních pár kapitol a pak se toho ujala ( zhruba před deseti lety ) jedna Angličanka. S důvěrou v dobré jméno autorky jsem to dala sestře… Nejprve se mne ptala na Svatojánskou noc ( to jsem byla ještě klidná a nicnetušící ), pak na čarodějnice ( to jsem zbystřila ), a když se matky zeptala, co je to nekrofilie kniha letěla do koše. Bohužel to už nezabránilo tomu, aby se jí v noci nezdály noční můry… A vzhledem k tomu, že jsem měla tu čest zúčastnit se úspěšně i neúspěšně pár významných literárních soutěží a vím, co v nich vyhrálo a nevyhrálo, vyhýbám se soudobé literatuře jak čert kříži. Mám množství oblíbených autorů od středověku až do sedmdesátých let minulého století… Ale máloco je vhodné pro třináctiletou dívku. Těší mne, že jsem díky vám objevila množství kvalitních knih ( nejen pro sebe ), které mohu koupit, aniž bych se musela bát nemilého překvapení.

Ráda bych vám dala také pár typů. Budu ráda, když vás něco osloví.
    1. Podepsána Charlotte, Kde jsi, Élisabeth?,Na dvoře Alexandrově – Sophie De Mullenheim (http://www.paulinky.cz ) Je to skvělá série odehrávající se za a po Velké francouzské revoluci. Napsala ji mladá Francouzska a tyto knížky, i když jsou psány hlavně pro mládež, jsem si ráda přečetla. Není to nic plytkého a zároveň ani nic drastického – s ohledem na dobu, v které se to odehrává. Dívčí postava Emily je velice krásná a čistá. Vřele doporučuji. ( PAULÍNKY odesílají i na Slovensko )
    2. Poslední na popravišti a jiné novely – Gertruda von Le Fort
    ( http://www.ikarmel.cz ) Myslím, že by se vám tyto novely líbily tak jako mně. Gertruda von Le Fort má své místo v německé literatuře a já osobně od ní mám vše co tu vyšlo. ( Znala se osobně např. s Edit Steinovou…) V knížce jsou čtyři novely. Mimo první, podle níž je pojmenována celá kniha ještě : Pilátova žena, Věž stálosti ( Francie za Ludvíka XIV. ) a Dcera Jeftova ( odehrávající se ve Španělsku za Isabely Katolické, za níž židovští obyvatelé byly nuceni buď přijmout křest, nebo opustit zemi ) Podle první novely je napsána slavná opera Dialogy karmelitek.
    3.Elinor ( vyšlo i ve slovenštině jako Zánovitá vdova ) – Georgette Heyerová
    ( IKAR ) Je to milý, oddechový román s detektivní zápletkou z doby regentské Anglie. Napínavé, romantické a často hodně vtipné a co je hlavní – zcela nezávadné : – ) ( Ovšem nic pro ty, kteří hledají hlubší myšlenky.) Ve slovenštině i češtině toho od ní vyšlo víc a porovnávám – li to s Jane Austen, která jí byla vzorem, knihy Heyerové mají lepší spád. O samotné spisovatelce vyšlo v angličtině několik zajímavých životopisů…
    4.Život s láskou, život bez lásky a Alice a její muži. Hříšná Lizzie – Elizabeth Gaskell
    ( https://www.daranus.cz a https://www.nakladatelstvicas.cz ) Výtečné realistické povídky z Viktoriánské Anglie. Podle ní bylo natočeno i několik seriálů – nejhezčí podle mne je Láska v bílém pekle odehrávající se v průmyslovém městě Milton, kde se zpracovávala bavlna.
    5. Kristina Vavřincová – Sigrid Undsetová
    Toto je jedna z mých nejmilovanějších knih. Dlouho se mi do těch tří tlustých svazků nechtělo, ale po první kapitole jsem se už nedokázala odtrhnout. O této knize bych dokázala mluvit neustále. Na každé stránce odpočívá krásná myšlena a jen čeká, až ji člověk objeví… Nedokážu napsat, co je na celém příběhu nejkrásnější, zda líčení krajiny, středověkého života, zvyků, vztahu lidí s Bohem… Bylo to tak bezprostřední a živé spojení, jakoby neustálý rozhovor, někdy hlasitý a jindy jen šeptání…

Omlouvám se, že jsem se tak rozepsala, ale vzhledem tomu, že v našich žilách koluje stejná knihomolská krev, věřím,že mne zcela pochopíte : – )

Přeji vám a vašim rodinám pokojné a požehnané Vánoce a hodně kvalitní četby : – )

Blanka M.