Most

Most
4.8/5 - (5 votes)

Neobyčajný román Most od Karen Kingsbury je tým pravým čítaním na vianoce. Autorka vás od začiatku knihy vtiahne do deja a možno práve preto ju potom človek nedokáže pustiť z ruky. Román Most môže všetkým pripomenúť nielen to, že Boh dáva každému druhú šancu, ale aj to, že môže konať zázraky v jeho živote. Charlie a Donna vo svojom kníhkupectve nepredávali len knihy, oni išli oveľa ďalej, trpezlivo vypočuli svojich zákazníkov a snažili sa ich prostredníctvom kníh posunúť bližšie k Bohu.

Postraší manželia Charlie a Donna sa ocitli vo veľmi ťažkej situácii. Kvôli povodni z pred niekoľkých mesiacov budú musieť zatvoriť svoje milované kníhkupectvo Most. Nebolo len ich zdrojom obživy, neotvorili ho s cieľom zbohatnúť, ale preto, aby dali ľuďom nádej na nový začiatok. Celé roky sa starali o svojich zákazníkov ako o svoju rodinu. Povodeň zničila všetko a hoci vyskúšali všetky spôsoby ako zachrániť kníhkupectvo, nič nepomohlo. Charlie to napokon vzdal a prijal, že jeho poslanie v Moste skončilo.

„Prežili sme tu nádherný čas. Na tomto mieste nikdy nešlo o peniaze. Išlo tu o ľudí…. Každý jeden človek z Franklinu sa dotýkal tvojich kníh a pocítil tvoju láskavosť, Charlie Barton.“

Molly a Ryan boli jednými z mnohých spokojných zákazníkov kníhkupectva, ktoré začali navštevovať počas štúdia na univerzite. Kníhkupectvo sa stalo nielen ich miestom na študovanie, ale aj na bližšie spoznávanie. A hoci to ani jeden z nich nechcel, postupne sa do seba zamilovali. Ich vzťah bol však nemožný. Rodičia im naplánovali budúcnosť a nejaká vysokoškolská láska na tom nič nemohla zmeniť. Dva roky počas ktorých medzi nimi vzniklo puto, prerušilo klamstvo Mollynho otca. Zo dňa na deň sa odcudzili a nasledujúcich sedem rokov o sebe nemali žiadne správy.

„Svoju nádej našiel medzi knihami. Našiel ju v novelách o vyslobodení, o nádeji a o zmysle pravej lásky. Prostredníctvom nich mu Boh ukázal určitý cieľ. Jeho cieľom bolo, aby vkladal knihy do rúk iných ľudí, ktorí boli ako on.“

Život Charlieho, Donny, Molly, Ryana a iných zákazníkov zmenila Charlieho vážna autonehoda. Ryan sa o nej dočítal v miestnych novinách. Dočítal sa však aj o tom, že kníhkupectvo Most museli zatvoriť kvôli povodni. Bolo mu ľúto Charlieho, ale aj kníhkupectva, ktoré bolo miestom jeho najkrajších spomienok s Molly. Rozhodol sa, že sa pokúsi osloviť bývalých zákazníkov Mostu. Spomenú si však na Charlieho láskavosť a oplatia mu ju späť? Podarí sa mu popri tom všetkom nájsť aj Molly, ktorú nikdy neprestal milovať?

„Keby neotvorili obchod s knihami, pravdepodobne by sa navždy trápili tragickým životom plným sklamania. Obchod dodal ich životu zmysel a vyplnil im všetok čas. Ten obchod mohol dostať len jediný názov – Most.“

Molly a Ryan mali rodičov, ktorí sa rozhodli do detailu naplánovať budúcnosť svojho dieťaťa. Snáď každý rodič rozmýšľa nad tým, čím by raz mohlo byť jeho dieťa. Niekedy zájde ešte ďalej a svoje plány sa mu snaží vnútiť, či ho dokonca citovo vydiera, aby splnilo jeho predstavu. Svoje dieťa potom stavia pred ťažké rozhodnutie. Buď poslúchne rodiča a uspokojí sa s plánom, ktorý mu vymysleli alebo pôjde za vlastným snom, no možno stratí rodičov. Ako zareagovať v takejto situácií? Čo je správne? Ako to vidí Boh? Myslím, že nie je zlé povedať dieťaťu o svojej predstave, ale je potrebné dať mu slobodu. Jediné, čo môže rodič robiť, je modliť sa za to, aby sa jeho dieťa rozhodlo správne. A ak by sa aj rozhodlo nesprávne, mali by pri ňom stáť.

Hoci sa môže niekomu zdať román Most veľkou fikciou, ja si myslím, že zázraky aj v dnešnej dobe vôbec nie sú nemožné. Boh vie, čo jeho deti potrebujú a tiež vie, že veľakrát potrebujú druhú šancu. A ako každý otec aj on, dá svojim deťom to, čo potrebujú.

Do Charlieho postavy som sa vcítila úplne bytostne. Pretože s rovnakým cieľom s akým on predával knihy ja píšem recenzie. Prečo robil to, čo robil? Čo z toho mal? Myslím, že nič extra okrem pocitu spokojnosti. Bolo to jeho poslanie. Prinášať ľuďom nádej, odporučiť im niečo, čo im pomôže v ich konkrétnej situácií. Najprv ich vypočul a potom im dal to, čo ich duša práve potrebovala. Ja sa snažím o niečo podobné už dva roky. Po prvom roku vedenia môjho blogu som mala chuť skončiť. V hlave som počula hlasy: Na čo to robíš? Nik ti za to neplatí, nič z toho nemáš! Ešte k tomu si aj tehotná môžeš si dopriať odpočinok. Nestačí ti, že si tie skvelé knihy prečítaš sama? Čo ťa je do druhých! Nech si sami hľadajú, čo potrebujú! Pred mojim konečným rozhodnutím o tom, či pokračovať v blogovaní o dobrých knihách som si povedala: Pozriem si Google Analytics. Moje oči neverili a srdce nechápalo. 300 ľudí číta, čo píšem. Zaujíma ich, čo si o knihe myslím a možno som aj niekomu pomohla vybrať tú správnu knihu. Bola som veľmi šťastná. Tak som si povedala idem do toho! A teraz po ďalšom roku je ich už cez 500. Mám radosť no cítim aj väčšiu zodpovednosť, tak sa teraz pred písaním recenzie modlím, aby mi Duch svätý vnukol, ako správne opísať moje pocity.

Knihu hodnotím veľmi dobre. Jediné, čo jej môžem vytknúť je, že by som prijala asi viac detailov zo života oboch párov, možno aj viac príbehov ako Charlie pomohol svojim zákazníkom. Na druhej strane vďaka takejto kratšej verzií príbehu ho človek dokáže prečítať aj v priebehu jedného dňa. Karen Kingsbury rozhodne vie, ako napísať dobrý pútavý román a tak sa teším, čo ďalšie si od nej v budúcnosti ešte prečítam.

„Charlie nikdy nespochybňoval Božie cesty. Dokonca ani vtedy, keď im povodeň vzala všetky knihy v obchode. Donna nikdy nevidela, že by Charlie pochyboval. Nikdy nemal strach z budúcnosti.“

Myslíte a veríte v to, že správna kniha darovaná v správnom okamihu môže zmeniť váš život? Ja za seba hovorím veľké ÁNO. Milujem knihy. Nielen to, že si prečítam nejaký príbeh, svedectvo alebo múdre myšlienky, ale hlavne to, že ku mne prídu v tom správnom čase. Viem, že to nie je náhoda. Viem, že mi ich posiela Boh. Aj prostredníctvom kníh cítim ako ma nebeskí ocko miluje. Hovorí ku mne jazykom, ktorý vie, že trpezlivo vypočujem a pochopím. Nie som vďačná len Bohu, ale aj ľuďom, ktorí sú ako nebeskí poštári a nosia mi to, čo práve moje srdce potrebuje.

Ak vás zaujal román Most, môžete si ho objednať na zachej.sk

KINGSBURY, Karen. Most. Prvé vydanie. ver.sk 2017. 224s. ISBN 978-80-89793-25-9.