Nebojácna

Nebojácna

Prvé čo ma upútalo na knihe Nebojácna bol obal. Podľa neho bolo jasné, že sa je na čo tešiť. Hoci by niekto mohol po jej prečítaní zhodnotiť, že má veľa spoločného s Robinom Hoodom je v nej zásadný rozdiel. A síce ten, že Merry počas svojej neľahkej životnej cesty zápasila s vierou v Boha. Boh ju sklamal, keď napriek jej vzornému náboženskému životu zabil jej blízkych a mnohých iných. Nájde Merry ešte niekedy vieru v Boha?

Lady Merry Ellisonová istú časť života prežila ako princezná v rozprávke. Mala všetko na čo si pomyslela. Milujúcich rodičov, brata, domov a priateľov. Mala dokonale naplánovanú budúcnosť. Za ženícha jej vybrali najlepšieho priateľa Timothy Greya. Svadba sa mala konať o pár rokov, pretože Merry sa na ňu ešte necítila. No keď sa jej otec dopustil zrady proti nespravodlivému kráľovi, prišla o všetko. Kráľ John za zradu jej otca rozhodol, že celá jej rodina bude upálená spolu s dedinou pod hradom.

Merry sa však podarilo prežiť spolu s deťmi z dediny. Keďže kráľ John rozhodol, že nik z ich rodiny nemôže prežiť, musela sa skrývať. Vedela, že jej rozprávkový život plný pohodlia sa zo dňa na deň zmenil na boj o prežitie. Navyše teraz cítila, že má nové poslanie a novú budúcnosť. Musela ochrániť deti, ktoré sa zachránili spolu s ňou.

Merry mala plán ako zachrániť deti. Vďaka svojej povahe dokázala presvedčiť otca, aby sa mohla učiť bojovať či trénovať s artistami. Vďaka týmto zručnostiam sa jej podarilo z chlapcov vychovať mladých bojovníkov a dievčatá naučila vzdelaniu, ktoré by v dedine nikdy nezískali. Merry už nebola lady, ale nebojácna vodkyňa duchov z Farthingalského lesa. A hoci sa živili drobnými krádežami, svedomie ju neškrelo. Pochybovala, že Boh existuje keď dopustil toľké hrôzy spáchané na ľuďoch.

Kniha Nebojácna je veľmi príjemným čítaním. Miestami však niekedy pôsobí skôr ako rozprávka a nie ako román. Má síce mnoho podobných čŕt s Robinom Hoodom, predsa len je však iná. Merry mala veľmi šľachetný cieľ, zachrániť deti, hoci prostredníctvom krádeží. No v budúcnosti chcela, aby si každý z nich našiel normálne miesto v živote. Tušila, že nemôžu žiť dlho ako zlodeji v utajení. Skupina mladých ľudí a detí bola s výnimkou Merry hlboko veriaca. Spolu sa modlili a spolu ďakovali za všetko, čo im Boh dáva. Na týchto deťoch sa môžeme naučiť ako veľmi sa o nás stará Boh. Dnes berieme všetko ako samozrejmosť, no zajtra môže byť situácia úplne iná.

Mladý muž zo skupiny duchov Farthingalského lesa Allen sa počas celého príbehu modlí za to, aby sa Merry opäť priblížila k Bohu. Mnoho krát sa jej snaží ukázať, že Boh je s nimi a stará sa o ich potreby. Jeho neochvejná viera nám môže byť príkladom, ako môžeme ľudí, ktorí stratili vieru priviesť naspäť k Bohu. Modliť sa a veriť Bohu.

Táto kniha je prvou zo série kníh Chrabré srdcia. Po jej prečítaní si myslím, že sa máme rozhodne na čo tešiť v ďalších knihách.

Ukážka z knihy Nebojácna

Šepkám si verše, kým čakám na korisť prikrčená vo vetvách stromu. Moja zelená tunika a kapucňa, hnedé nohavice, ba aj ľanové vrece a tulec s lukom na chrbte maskujú moje ženské tvary Len chvejúce sa ruky prezrádzajú, že som človek. Aby som však splnila túto úlohu, musím byť nebojácna.
Znova si posmeľujem srdce. Upokojujem jeho tlkot. Dokáže stvrdnúť a stať sa ostrým ako dýka, ktorú nosím za opaskom? Hoci som ešte nikdy nevrazila čepeľ do ľudského tela, myslím si, že ak by bolo treba, tak by som to dokázala. Považujem sa za neohrozenú veliteľku, ale ruky – letmo pozriem dole a pošúcham si ich – moje chvejúce sa ruky ma vždy prezradia.

SLEIMAN, Dina. S. Nebojácna. Chrabré srdcia, Prvá kniha. i527.net, 2016, 340 s. ISBN 9788089822065.