Démon: Memoáre

Démon: Memoáre

Kniha Démon: Memoáre ma upútala názvom. Podľa neho som hneď vedela, že sa mám na čo tešiť. Hoci kniha nie je skutočným príbehom, ale fikciou, autorka ju napísala tak, že som o tom miestami pochybovala. Démon Lucián požiada redaktora Claya, aby spísal jeho memoáre. Odhodlá sa však Clay stretávať s démonom a vydať knihu démonových memoárov?

Clay ako redaktor bostonského vydavateľstva posudzoval rukopisy na vydanie. Sám kedysi vydal pár kníh, ale keďže čitateľov nezaujal, už sa viac do písania vlastných kníh nepúšťal. Rozhodol sa teda robiť to v čom je dobrý a hodnotil rukopisy iných. Momentálne mal však kritické obdobie plné depresií. Manželka ho podviedla a opustila. Svoj žiaľ sa spočiatku snažil zmierniť alkoholom a ľahkými ženami, ale nepomohlo mu to.

„A bol tu Lucifer, klenúci sa cez nebesia nado mnou, jeho  svetlo také žiarivé, že krídla ostatných boli v tom jase takmer priesvitné, ich telá ako biele vatry, a pomyslel som si: Aj my sme premenení. Premohla ma vďačnosť za to, že môžem cítiť príbuznosť  s týmto nádherným tvorom.“

V jeho zúfalom rozpoložení ho osloví démon Lucián. Clay si ho má počas niekoľkých stretnutí vypočuť a vydať jeho príbeh. Clay sa snaží Luciána odbiť, pretože ho spisovatelia neustále otravujú s vydaním svojich kníh. Lucián mu v reštaurácií povedal dosť na to, aby ho zaujal. Napriek tomu, že démon bol neodbytný, Clay odišiel. Nechcel mať s Luciánom nič spoločné, niečo mu na tom celom nesedelo.

„Klíčky vzbury, ktorá sa nám zdala predtým nádherná, nám v srdciach obludne vzrástla. náš zápal, naša túžba sa zvrhli na násilie. A čím vyššie sme stúpali, tým to bolo horšie, až napokon nebolo anjela, ktorému by z tváre nehľadela hrozba, nebolo ani jedného serafína bez pýchy na svoju väčšiu  silu, ani jedného archanjela bez výrazu vlastníctva v očiach. Objavili sme nový poriadok, zvolili si svojho boha priniesli svetu chaos.“

Clay napriek svojmu rozhodnutia nezapliesť sa s démonom nemal pokoj, pokiaľ si informácie zaznamenal. To čo mu démon prezradil mu stále vírilo v mysli a začalo nahlodávať dokonca aj jeho dušu. Pustil sa do štúdia niektorých častí Biblie, aby doplnil to, čo mu Lucián nepovedal. A hoci na začiatku nechcel mať s démonom Luciánom nič spoločné, teraz myslel len na to, kedy mu povie viac.

„A satan nemal oči pre nič iné, iba pre Syna – tú časť Elohima, ktorá vytvorila vesmír a premodelovala zem a, to najpodstatnejšie, odmietla ho- pre zlomeného a takého zúboženého, ako len môže byť človek pred tým, ako jeho smrteľné telo vydýchne naposledy, priveľmi zničené, aby udržalo v sebe ducha.“

Kniha Démon: Memoáre je veľmi zaujímavá, napínavá a miestami až strhujúca. S ľahkosťou som prechádzala z jednej kapitoly do druhej a dobre si pri nej oddýchla. Luciánove myšlienky a dedukcie sú zaujímave a donútia čitateľa rozmýšľať o tom, čo číta. Viac krát som sa prichytila pri tom, že som si nebola istá či ide o realitu alebo fikciu. Je možné, aby démon takto verejne vyhľadal niekoho a otvorene mu o sebe rozprával? Dokáže Clay prijať to, čo mu chce Lucián povedať? Ide Luciánovi len o vydanie memoárov alebo má postaranné úmysly?

V knihe mi však chýba viac radosti, pozitívnych či vtipných situácií. V živote sa aj popri ťažkých chvíľach nájdu nejaké svetlé body. Miestami mi totiž pripadala skľučujúco. No na druhej strane sa teším z toho, že konečne som natrafila na knihu, ktorej názov a obálka zodpovedali obsahu. Niekedy je totiž názov knihy zvolený autorom tak, že si pod ním človek predstaví niečo úplne iné. Taktiež jednoduchá obálka výstižne vystihuje, ako málo času mal Clay na zaznamenanie Luciánových memoárov.

Príbeh Démon: Memoáre ma zaujal autentickosťou prostredia a opisom postáv. Veľa pasáží v knihe vykresľovalo bežné životné situácie. Taktiež koniec knihy bol neočakávaný. Po prečítaní mnohých kníh som sa už naučila správne odhadnúť záver knihy, no koniec príbehu o Clayovi a Luciánovi ma prekvapil. Stretnutia redaktora a démona boli veľmi tajomné a zároveň sa odohrávali na očiach verejnosti.

TOSCA, Lee. Démon: Memoáre. Prvé vydanie. KUMRAN, 2012. ISBN 9788089487356.