Láska a úcta

Recenzia: Láska a úcta

Láska, po ktorej túži ona. Úcta, ktorú potrebuje on

Mnoho kníh, seminárov i prednášok sa snaží pomôcť manželom riešiť ich problémy. Doktor Emerson nám ponúka vo svojej knihe Láska a úcta nový pohľad na túto zložitú tému. Kniha môže pomôcť manželom porozumieť, čo ten druhý potrebuje, a tiež pochopiť, prečo prežívajú muži a ženy určité oblasti rozdielne.

Musím priznať, že prvé, čo ma upútalo na knihe, bol jej podnázov: Láska, po ktorej túži ona. Úcta, ktorú potrebuje on. Je jasné, že všetky ženy túžia po láske, ale prekvapilo ma, že mužom tak veľmi záleží na úcte. Keď som sa však začítala do knihy, bolo mi okamžite jasné, prečo je to pre mužov také dôležité. Doktor Emerson uvádza na konkrétnych príkladoch, ako manželovi správne preukazovať úctu.

Pri čítaní knihy som si uvedomila veľa podobností s mojím vlastným manželstvom. Dokonca mi osvetlila niektoré veci, ktoré som predtým vôbec nevedela pochopiť. Akosi automaticky som začala používať jeho rady a na moje prekvapenie to nielen fungovalo, ale zároveň som sa cítila lepšie. Mala som v sebe väčší vnútorný pokoj.

Posolstvo a myšlienky z knihy sú o to silnejšie, že ich autor potvrdzuje tým, že väčšina jeho rád pochádza z Biblie. Uvádza konkrétne časti, napríklad z Petrových a Pavlových listov. Bibliu som prečítala už necelé tri razy, no nie všetky odporúčania o tom, ako sa majú k sebe manželia chovať, som si uvedomila.

UKÁŽKA Z KNIHY
Skôr, ako začneme, musíme mužom aj ženám položiť kľúčovú otázku. Kto má urobiť prvý krok pri zastavovaní začarovaného kruhu? Manželky, nikdy nepovedzte: „Emerson má pravdu. Potrebujem tvoju lásku. Začni mi ju prejavovať a ja si ťa budem vážiť.“ To nebude nikdy fungovať. Takýto postoj je už vo svojej podstate prejavom neúcty a vyprovokuje neláskavú reakciu. Hovoríte tým, že vás manžel je zodpovedný za oboje – za lásku aj za úctu vo vašom manželstve. A on sa stiahne.
A vy, manželia, by ste nikdy nemali povedať: „Emerson má pravdu. Ak si ma budeš vážiť, budem ti prejavovať viac lásky a všetko bude v poriadku.“ To tiež nemôže fungovať, pretože v takomto postoji od začiatku chýba láska a vyvoláva pohŕdavú reakciu. Vyjadrili by ste tým, že vaša manželka je zodpovedná vo vašom manželstve za oboje – za lásku aj za úctu. Zraní ju to a a stiahne sa.
Kto má teda urobiť prvý krok? Na manželských konferenciách hovorievam, že som sa modlil za odpoveď na túto otázku a Boh mi ju dal: „Ten, kto sám seba považuje za zrelšieho.“ Vidíte, nemôžete čakať, kým začne vaša manželka, aj keď by vám to vyhovovalo. Každý z nás by si prial, aby jeho partner urobil prvý krok v prejavovaní úcty a lásky. Ale môžete si dovoliť pasívne čakať, kým sa to stane, akoby ste boli nejakí nezainteresovaní okoloidúci? Môže muž čakať, kým si ho žena začne vážiť, ak sa nebude snažiť byť k nej láskavejší? Môže žena čakať, kým ju začne muž skutočne milovať, aby si ho začala vážiť?

Celú moju recenziu na knihu Láska a úcta si môžete prečítať na ceste plus

EGGERICHS, Emerson. Láska a úcta: Láska, po ktorej túži ona. Úcta, ktorú potrebuje on. Porta Libri, 2016, 256 s. ISBN 978-80-8156-071-2.

ZdieľajShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone