Kým sme boli vaši

Kým sme boli vaši

Lisa Wingateová má talent šokovať svojich čitateľov vskutku nevšednými románmi. Pri čítaní knihy Kým sme boli vaši máte pocit, že ide o skutočný príbeh, pretože Georgia Tannová, ktorá unášala a predávala deti naozaj existovala. Hoci príbeh rodiny Crandallovcov je vymyslený, ohavné činy madam Tannovej a jej poskokov sú reálne a pri ich čítaní ma až mrazilo v kostiach a naskakovala mi husia koža. Tento klenot medzi knihami je však dobré si prečítať hlavne preto, aby sme zabránili niečomu podobnému.

Šťastný život mnohopočetnej rodiny žijúcej na vodnom člne sa v priebehu pár hodín rozpadol. Otec Briny musel svoju manželku kvôli komplikovanému pôrodu dvojičiek odviesť do pôrodnice. Kým sa najstaršia dcéra May starala o mladších súrodencov, prišli policajti, ktorí vraj boli poverení odviesť deti do sirotinca Tennesseejskej spoločnosti domova pre deti. Malí Crandallovci dúfajú, že si po nich rodičia prídu, no Georgia Tannová má s nimi úplne iné plány. Vďaka novým blonďavým modrookým anjelikom bude môcť uzavrieť naozaj výnosný obchod.

„Podľa mňa sa pomýlili. Určite si mysleli, že Briny sa nevráti, aby sa o nás postaral. No Briny im všetko povie, len čo zistí, že sme preč. Povie im, že to bol veľký omyl a zoberie nás domov.“

Georgia Tannová do svojho sirotinca nedávala len siroty, ale aj deti, ktoré uniesla všemožnými spôsobmi z ich milujúcich rodín. Keď uvidela matku malých Crandallovcov, vedela, že toto je príležitosť, ktorú treba využiť. Nielenže povedala matke, že novorodenci umreli, navyše jej dala podpísať listinu, v ktorej sa vzdala detí, ktoré ju čakali doma. Bezdetní bohatí manželia ocenia takýto perfektný tovar.

„Pozriem na nich naposledy a vyjdem z brány. To jediné mi bráni rozbehnúť sa po dvore a vypáliť cez magnólie. Vonku vonia sloboda. Vonia lákavo. Musím sa krotiť, aby som nevyšla z radu a posúvala sa disciplinovane …“

Je hrozné, čo len pomyslieť, že madam Tannová deti nielen unášala a predávala, ale aj odstraňovala. Najmä tie, ktoré sa neprispôsobili novej situácii. Deti, ktoré neboli sirotami, ale žili v harmonických rodinách, museli prežiť obrovský šok. Niet divu, že túžili po návrate domov a nezvládli sa prispôsobiť novému režimu. Navyše ich odtrhli nielen od rodičov, ale postupne aj od súrodencov, ktorí zväčša už svoju pravú rodinu nikdy nenašli.

„Vidím, ako sa chudé silné ruky bránia, ako nohy kopú okolo seba. Vidím, ako sa veľká ruka pritíska na vrieskajúce ústa, špinavé, zaolejované prsty sa pritláčajú na bradu tak pevne, až na nej zanechajú štyri okrúhle modriny. Chce sa mi rozbehnúť do domu, kričať a vrieskať. Chce sa mi udrieť Camelliu, lebo bola tvrdohlavá a zaliezla pod azalky, darmo som jej to zakázala. Chcem ju schmatnúť, privinúť si ju a dať všetko zasa do poriadku. Neviem presne, čo jej Riggs spravil, viem len to, čo bolo zlé. Viem aj, že ak to niekomu povieme, Riggs sa postará, aby moja sestra spadla zo stromu a udrela si hlavu. Možno to isté spraví aj mne. Kto sa potom postará o malých? Kto bude čakať na Gabionov návrat?

Lisa Wingateová napísala román Kým sme boli vaši tak verne, že som stále mala pocit, že ide o skutočný príbeh. Počas čítania som mala pocit, akoby som sa ocitla v koži hlavných hrdinov a cítila som hlbokú úzkosť a strach. Hlboko sa ma tiež dotkla bezmocnosť detí a beznádejné hľadanie rodičov. Ako matka si neviem predstaviť, že by mi uniesli jedno dieťa, nieto všetky naraz.

Kým sme boli vaši zadná obálkaMadam Tannová neviedla len jeden sirotinec, ale celú sieť. Vďaka bohatstvu z predaja detí si mohla kúpiť sudcov, ktorí mohli odňať deti rodičom či zariadiť iné dôležité veci. Mnoho ľudí vedelo o tom, čo sa deje, no nik mnohé roky nezakročil. Tieto bezbranné deti tak museli čeliť všetkému, čo si s nimi cudzí ľudia naplánovali.

Takéto ohavné činy sa však dejú aj v súčasnosti. Únosy detí, predaj detí na prostitúciu a iné sa stále viac rozmáhajú. Práve preto je dôležité poučiť sa z minulosti. Musíme si začať viac všímať svoje okolie a správanie druhých. Ak máte pocit, že to nemá význam, skúste sa vžiť do kože rodičov, ktorým uniesli deti.

Musím priznať, že úvod knihy Kým sme boli vaši ma až tak veľmi nenadchol. Zložito som sa prehrýzala úvodnými kapitolami, kým som objavila čaro tejto vskutku výnimočnej knihy. Potom sa už nemohla od knihy odtrhnúť a miestami som si až nervózne obhrýzala nechty a napäto čakala, ako napokon všetko skončí. Prvýkrát mi vôbec nevadilo, že autorka spojila minulosť s prítomnosťou, ktorá sa počas deja prelínala. Dej bol vďaka tomu napínavejší a doslova som ho hltala očami.

Ak vás recenzia zaujala, knihu si môžete pohodlne kúpiť na zachej.sk

WINGATEOVÁ, Lisa. Kým sme boli vaši. Prvé vydanie. Tatran. 2018. 320s. ISBN: 978-80-222-0937-3