Ja som n

Ja som n

Inšpiratívne príbehy kresťanov čeliacich islamským extrémistom

Prvé, čo ma zaujalo na knihe bol názov Ja som n.  Keby pod ním nebol podnadpis, ktorý posolstvo knihy objasnil, vôbec by som netušila, čo ma asi čaká. No napriek tomu som nevedela koho a prečo označujú takto stručne písmenom „n“. Je táto značka dobrým znamením? Je pocta byť označený ako „n“? Môže takéto napohľad jednoduché označenie niečo meniť na živote človeka?

Po prečítaní pár úvodných slov a kapitol som pochopila, že žiť s označením „n“, vôbec nie je ľahké. Ľudia, ktorí majú na svojich domovoch toto označenie sú kresťania. Mohli by sme si klásť otázku: „Čo by sa stalo keby sme si dali rovnakú značku na dvere nášho bytu?“ Osobne si myslím, že zrejme nič, pretože mnohí (ani ja do prečítania knihy) netušia, čo táto značka znamená. Avšak v krajinách kde je deväťdesiat až deväťdesiatpäť percent moslimov je toto označenie, označením smrti.

Kresťan, ktorý je takto označený musí byť veľmi odvážnym človekom plným viery. Každý, kto príjme vieru v Ježiša Krista v krajine, kde je väčšina moslimov si musí byť vedomý, že za tento čin bude určite trpieť. Buď budú okamžite zabití alebo neustále prenasledovaní. Prenasledovanie má rôzne formy, no žiadna z nich nie je jednoduchá. Kresťanov za ich vieru vyradia zo spoločnosti, rodina ich vydedí alebo ich vyhodia z práce.

Asia, Ášik, Iša, Isham a rodina Šahbáza Bhattího – a ostatní bratia a sestry v Kristovi – sú prenasledovaní, väznení a mučení pre Ježišovo meno. Ich životy sú oslavou Boha a zjavujú svetu, že naša pravá nádej je v nebi, vo večnosti strávenej s Ježišom. Vedia, že Boh je verný a na zemi vždy koná prostredníctvom poslušných ľudí a že z ich neúnosných okolností dokáže vyťažiť dobro. Zjednocujú sa s celosvetovou rodinou Ježišových nasledovníkov a vážia si jej modlitby o silu a vôľu obetovať všetko pre Krista. Nech vo viere svojich bratov a sestier nájdu novú posilu!

Ak ste teda čakali, že v knihe nájdete množstvo dojemných, miestami romantických príbehov veľmi sa mýlite. Kniha Ja som n rozpráva skutočné príbehy kresťanov, ktorí to majú v mnohom oveľa ťažšie ako my. Každý príbeh ma niečim oslovil. Nad každým som musela uvažovať a uvedomiť si, že tieto ťažké situácie naozaj niekto prežíva.

Hoci prihlásením sa ku kresťanstvu ohrozujú svoj život, sú veľkým svedectvom pre svoje okolie. Ukazujú ako im viera v Ježiša Krista mení život a svojim odhodlaním často krát menia svoje okolie. Ukazujú vnútorný pokoj získaný od Boha napriek ich ťažkej situácii. Aj napriek tomu, že mnohí z nich čelili tomu, že im niekto mieri na hlavu samopalom AK-47, nezaprú vieru a odmietajú pod nátlakom vyznať vieru v Alaha.

Nadiina nádej sa zakladá na istote, že Ježiš nás nikdy neopustí ani nezanechá. Jeho veľká obetavá láska nás inšpiruje k tomu, aby sme sa k iným správali tak, ako sa on zachoval k nám.

Dúfam, že každý z týchto príbehov bude pre nás kresťanov žijúcich v krajine, kde môže žiť svoju vieru bez obavy o svoj život , posilnením a dodajú nám odvahu žiť svoju vieru naplno a hlásať evanjelium tam, kde sa nachádzame.

HLAS MUČENÍKOV. Ja som n: Inšpiratívne príbehy kresťanov čeliacich islamským extrémistom. Kumran, 2016, 256s. ISBN 978-80-89487-00-0