Láska a úcta

Láska a úcta

Láska, po ktorej túži ona. Úcta, ktorú potrebuje on

Mnoho kníh, seminárov i prednášok sa snaží pomôcť manželom riešiť ich problémy. Doktor Emerson nám ponúka vo svojej knihe Láska a úcta nový pohľad na túto zložitú tému. Kniha môže pomôcť manželom porozumieť, čo ten druhý potrebuje, a tiež pochopiť, prečo prežívajú muži a ženy určité oblasti rozdielne.

Musím priznať, že prvé, čo ma upútalo na knihe, bol jej podnázov: Láska, po ktorej túži ona. Úcta, ktorú potrebuje on. Je jasné, že všetky ženy túžia po láske, ale prekvapilo ma, že mužom tak veľmi záleží na úcte. Keď som sa však začítala do knihy, bolo mi okamžite jasné, prečo je to pre mužov také dôležité. Doktor Emerson uvádza na konkrétnych príkladoch, ako manželovi správne preukazovať úctu.

Pri čítaní knihy som si uvedomila veľa podobností s mojím vlastným manželstvom. Dokonca mi osvetlila niektoré veci, ktoré som predtým vôbec nevedela pochopiť. Akosi automaticky som začala používať jeho rady a na moje prekvapenie to nielen fungovalo, ale zároveň som sa cítila lepšie. Mala som v sebe väčší vnútorný pokoj.

Práve preto si myslím, že túto knihu ocenia viaceré manželské páry. Je však dôležité nielen knihu prečítať, ale skúsiť rady Dr. Emersona naozaj používať. Niekedy môže byť veľmi ťažké milovať či ctiť toho druhého. Býva to o to ťažšie pokiaľ je ten druhý alkoholik, vorkoholik alebo má ďalší problém, ktorý komplikuje manželstvo. Treba mať však neustále nepamäti, že to robíme pre toho druhého, pre manželstvo a tiež pre Krista. V každom človeku predsa máme vidieť Krista a to nám môže lepšie pomôcť zvládnuť ťažké situácie.

Mala som chuť knihu prejsť bleskovým tempom ako to zväčša robím. No po pár kapitolách som si uvedomila, že je oveľa lepšie čítať knihu po menších častiach. Keď som čítala len pár strán denne mala som čas prakticky aplikovať rady z knihy do nášho manželstva.

Musím povedať, že na knihe ma veľmi prekvapili niektoré informácie o mužoch. Keď som sa spýtala manžela či vníma niektoré veci tak ako sa píšu v knihe, jeho kladná odpoveď ma zaskočila.. Uvedomila som si totiž, že som mu určite veľa krát zbytočne ublížila nevýhodnými reakciami a činmi. Zároveň som si uvedomila ako sa mám v budúcnosti zachovať správne.

Posolstvo a myšlienky z knihy sú o to silnejšie, že ich autor potvrdzuje tým, že väčšina jeho rád pochádza z Biblie. Uvádza konkrétne časti, napríklad z Petrových a Pavlových listov. Bibliu som prečítala už necelé tri razy, no nie všetky odporúčania o tom, ako sa majú k sebe manželia chovať, som si uvedomila.

Kniha je rozdelená na na tri časti. Prvá je venovaná podrobnému vysvetleniu prečo je pre ženy dôležitá láska a pre mužov úcta. Podľa mňa bola prvá časť zbytočne dlhá, pretože sa viac krát opakovali tie isté myšlienky. Myslím, že to isté by človek pochopil aj z polovičného množstva strán. Práve tento fakt by mohol niektorých čitateľov odradiť od čítania. Ak by čitatelia nepokračovali prišli by podľa mňa o veľmi dôležité informácie v druhej časti knihy.

V tretej časti zhrnul posolstvo knihy a povzbudil čitateľov k zmene. V prílohách ponúka konkrétne tipy ako reagovať a konať v bežných situáciách manželského života. Zároveň bola krásnou bodkou za touto krásnou knihou s veľkým posolstvom pre manželov.

Knihu odporúčam nielen manželom, ktorú práve prežívajú manželskú krízu, ale aj novomanželom či manželom, ktorí žijú v manželstve desiatky rokov. Nielen, že môže pomôcť odstrániť zbytočné vzájomné nedorozumenia, zároveň môže upevniť váš vzťah.

UKÁŽKA Z KNIHY

Skôr, ako začneme, musíme mužom aj ženám položiť kľúčovú otázku. Kto má urobiť prvý krok pri zastavovaní začarovaného kruhu? Manželky, nikdy nepovedzte: „Emerson má pravdu. Potrebujem tvoju lásku. Začni mi ju prejavovať a ja si ťa budem vážiť.“ To nebude nikdy fungovať. Takýto postoj je už vo svojej podstate prejavom neúcty a vyprovokuje neláskavú reakciu. Hovoríte tým, že vás manžel je zodpovedný za oboje – za lásku aj za úctu vo vašom manželstve. A on sa stiahne.

A vy, manželia, by ste nikdy nemali povedať: „Emerson má pravdu. Ak si ma budeš vážiť, budem ti prejavovať viac lásky a všetko bude v poriadku.“ To tiež nemôže fungovať, pretože v takomto postoji od začiatku chýba láska a vyvoláva pohŕdavú reakciu. Vyjadrili by ste tým, že vaša manželka je zodpovedná vo vašom manželstve za oboje – za lásku aj za úctu. Zraní ju to a a stiahne sa.

Kto má teda urobiť prvý krok? Na manželských konferenciách hovorievam, že som sa modlil za odpoveď na túto otázku a Boh mi ju dal: „Ten, kto sám seba považuje za zrelšieho.“ Vidíte, nemôžete čakať, kým začne vaša manželka, aj keď by vám to vyhovovalo. Každý z nás by si prial, aby jeho partner urobil prvý krok v prejavovaní úcty a lásky. Ale môžete si dovoliť pasívne čakať, kým sa to stane, akoby ste boli nejakí nezainteresovaní okoloidúci? Môže muž čakať, kým si ho žena začne vážiť, ak sa nebude snažiť byť k nej láskavejší? Môže žena čakať, kým ju začne muž skutočne milovať, aby si ho začala vážiť?

EGGERICHS, Emerson. Láska a úcta: Láska, po ktorej túži ona. Úcta, ktorú potrebuje on. Porta Libri, 2016, 256 s. ISBN 978-80-8156-071-2.