Keď sa sfarbia javory

ked sa sfarbia javory

Možno povedať, že román Keď sa sfarbia javory si ma našiel. Priniesla mi ho kamarátka so slovami skús si prečítať, možno sa ti bude páčiť. Je o tínedžerskej láske. Musím povedať, že spočiatku som od knihy nič špeciálne nečakala, ale čím viac som z nej prečítala, tým viac hlbokých myšlienok som v nej našla. Áno, kniha je síce o mladých ľuďoch, ktorým trvalo dlhšiu dobu, kým si našli k sebe cestu, no skrýva v sebe oveľa viac.

Emma bola z neúplnej rodiny, čo na nej a jej súrodencoch zanechalo stopy. Ich otec ich v detstve opustil. Emma preto nikdy nedôverovala mužom. Ako by aj mohla, keď prvý muž v jej živote sklamal? Myslím, že podobný problém bude v súčasnosti aj budúcnosti bežným problémom, pretože je čím ďalej tým viac rozvrátených rodín a deti v nich potom nemajú istotu a oporu.

Emma sa s rodinou nasťahovala do nového mesta a žili si svojim životom. Emmin život bol normálny pokiaľ neuvidela jeho. Nového chlapca od susedov. So sestrou Elizabeth nevedeli zistiť ako sa volá a tak mu dali meno pán Knightly, podľa románu Pýcha a predsudok. Emma bola zaľúbená tak ako mnoho dievčat v jej veku. Sedávala v okne keď vedela, že chodil na gitaru alebo len tak čakala kedy ho náhodou zazrie.

„Zatvorila som sa do kabínky a hystericky som sa rozplakala, tak ako nedávno doma v kúpeľni. Jedna vec bola istá, nemohla som vyjsť von. Moja povesť bola v troskách.“

Po čase sa dozvedela nielen jeho meno, ale stali sa z nich priatelia. Ich spoločný vzťah však čakalo mnoho úskalí, pretože nielen Emma mala zranenia z minulosti. Emme pripadal Tim ako dokonalý muž, ktorý nemá a nikdy nemal žiadne problémy a chyby. Jeho silná viera v Boha a jeho názory na život a vzťahy ju v tom ešte utvrdzovali. Timothy však nebol vždy takým ako sa zdal Emme. Nebol úžasný syn pastora a jeho viera v Boha nebola ani zďaleka taká akou sa po čase stala.

„V Jeho Slove, Biblii, nám dal prostriedky na to, aby sme vedeli rozlíšiť, čo je pre nás dobré a čo nie. No vedz, že nám nikdy nezakáže našu vôľu, nechce z nás urobiť bábky. Dal nám rozum a možnosť používať ho. V hĺbke duše vieme, že každé naše nesprávne rozhodnutie má citovo, sociálne či fyzické následky, ktoré môžu ovplyvniť celý náš život, a žiaľ, nielen náš…“

Román Keď sa sfarbia javory je veľmi aktuálnym pre dnešnú dobu. Je totiž mnoho ľudí, ktorí vyrastali v neúplných rodinách a tiež takých, ktorí v mladosti podľahli lákadlám dnešného sveta. Ak má však človek okolo seba tých správnych ľudí, ktorí mu dajú šancu, môžu to zvládnuť. Samozrejme bez Boha, jeho milosti a modlitieb, by to nešlo.

V knihe ma veľmi zaujalo ako postavy otvorene  a do hĺbky hovoria o svojich problémoch. Mala som pocit ako by som bola priamo s nimi a zároveň som chápala čo cítia. Na tých pár dní sa Emma a Tim stali mojimi priateľmi a pevne som verila, že všetko to zlé dokážu zvládnuť.

Knihu odporúčam prečítať nielen teenagerom, ale komukoľvek, kto ma rád knihy s hlbokými myšlienkami. Ďakujem autorke Zuzane Cacciabue Burgerovej za skvelú knihu.

BURGEROVá-CACCIABUE, Z.: Keď sa sfarbia javory. Martin : Porta libri, 2013. 400 s. ISBN 9788081560156