Dosť bolo dokonalých detí

Dosť bolo dokonalých detí

Kniha Dosť bolo dokonalých detí je skvelým pokračovaním úspešnej knihy Dosť bolo dokonalých mám! Obe knihy si ma veľmi získali (možno je to tým, že mám štyri deti a viem ich veľmi prakticky využiť :). Oproti predošlej knihy je táto kniha viac praktická, k čomu dopomohlo zrejme aj to, že autorka Jill Savageová si na pomoc prizvala Kathy Kochovú, ktorá má mnoho praktických skúsenosti s deťmi. Snáď každý rodič sa už ocitol v situácií, keď si povedal, že už nevie, ako ďalej… Rozmýšľa, kde asi urobil chybu? Veď len chcel to najlepšie pre svoje milované dieťa! Ak ste si niečo podobné zažili, táto kniha je určená presne pre vás! A nielen pre mamy, ale aj pre otcov.

Častokrát sa pristihnem pri tom, ako od našich detí vyžadujem, aby si dokonale upratali veci, ustlali posteľ,… Samozrejme málokedy je to, čo vyžadujem urobené tak, ako by som to chcela a hlavne vtedy, kedy by som chcela, čo ma niekedy príšerne rozčuľuje. Bola by som rada, keby som nemusela riešiť pri každom druhom jedle, prečo je zase vyliaty čaj po celom stole a na dlážke, keby som nemusela riešiť to, prečo je jedlo nielen v ústach, ale aj na stene, lavičke a stole,… Myslím, že príklady by mohli pokračovať do nekonečna. Musím priznať, že málokedy reagujem na podobné situácie s pokojom.

„Čím skôr deťom pomôžeme pochopiť, že sme jedineční, pretože v Božej rodine máme zohrať špeciálnu úlohu, tým skôr príjmu svoje jedinečné črty a začnú ich využívať pre dobro iných.“

Autorky ma však donútili zamyslieť sa nad sebou veľmi jednoduchým príkladom. Keď učíme naše deti chodiť, nikdy sa nedajú z pózy lozenia na nohy bez toho, aby to pred tým neskúsili a samozrejme nespadli. Keď dieťa aj spadne, snažíme sa ho povzbudiť. Povieme mu:  Poď! Neboj sa, som tu pri tebe! Dám pozor a chytím ťa! Prečo rovnako nepostupujeme, aj keď sú väčší a ešte stále sa učia???

Skúste sa zamyslieť nad týmto príkladom a v pravde si odpovedať, aké by to bolo, keby sme sa k deťom správali aj v staršom veku tak, ako keď sa učili chodiť a tiež sa zamyslite nad tým, čo svojim deťom hovoríte, keď robia chyby teraz, keď sú veľkí. Uvedomujete si, že ich svojím správaním môžete zraniť a stratiť ich dôveru?

Naše aj vaše deti sú jedinečné, budú robiť chyby, nebudú sa správať podľa našich očakávaní a nebudú dokonalé. Musíme sa čím skôr zmieriť s týmito faktami, skôr ako sa zničí vzťah medzi nami a našimi deťmi.

„Keď deti pochybia, potrebujú vedieť, že sa o ne niekto zaujíma. Potrebujú tiež vedieť, že nie sú samy. Ak sa im zdôveríte s tým, že aj vy ste sa kedysi dopustili podobnej chyby, pomôže im to uveriť, že im rozumiete.“

Knihu Dosť bolo dokonalých mám som čítala na jeden dych a niečo podobné som očakávala aj od knihy Dosť bolo dokonalých detí. Je vidieť, že kniha je úplne iným dielom ako jej predchodca, čo ma veľmi potešilo. Po každej časti som si potrebovala prečítané myšlienky premyslieť, utriasť v hlave a hlavne uvidieť v reálnom živote našej rodiny. A po každej kapitole som videla, že veru máme množstvo priestoru na zdokonaľovanie vo výchove.

Myslím ale, že len prečítať a premyslieť knihu na krátky okamih nestačí. Ideálne by bolo, keby som/ste si našli čas každú kapitolu a väčšinu rád si aj zažiť na vlastnej koži. Možno takto krok za krokom sa nám podarí zmena, v ktorú sme už ani nedúfali.

V knihe cítiť súhru a jednotu autoriek. Je vidieť, že ich názory „ladia k sebe“ a navzájom sa veľmi vhodne dopĺňajú. Každá jedna kapitola je veľmi silná a použiteľná v každodennom živote. Jediné, čo by som mohla považovať za problém je kvantum rád a dobrých myšlienok, ktoré nám chcú autorky odovzdať. No tento fakt autorky pekne vyriešili tak, že na konci kapitoly je urobená mini rekapitulácia, vďaka ktorej si ľahšie pripomenieme to najdôležitejšie.

Knihu Dosť bolo dokonalých detí by som odporučila nielen ženám – mamám, ale aj otcom. Najideálnejšie by bolo, keby si ju prečítali rodičia spolu a pohovorili si o jednotlivých častiach. Ak chceme z našich detí vychovať správnych ľudí, ktorí budú schopní meniť svet a urobiť ho lepším miestom, je potrebné, aby rodičia vo výchove ťahali za jeden koniec. Aj týmto spôsobom môžeme deti naučiť tomu, aká dôležitá je jednota v manželstve. Osobný príklad má oveľa väčšiu váhu ako tisícky slov.

„Úlohou rodičov je pomôcť deťom objaviť to, akým jedinečným spôsobom môžu obohatiť tento svet.“

Ak vás moja recenzia na knihu Dosť bolo dokonalých detí zaujala, môžete si ju pohodlne kúpiť na kumran.sk

SAVAGEOVÁ Jill, KOCHOVÁ Kathy. Dosť bolo dokonalých detí. Prvé vydanie. Kumran.sk 2015. 208s. ISBN: 978-80-89487-61-5