Sila odpustenia

Sila odpustenia

Román Sila odpustenia vás od prvých strán vtiahne do deja. Hlavný hrdina Frank Drum v nej spomína na smutné leto vo svojom detstve. Počas tohto leta sa jeho detská duša stala takmer dospelou, pretože v priebehu pár mesiacov sa stretol so smrťou až priveľa krát. Dokáže Frank, jeho rodina i celé mesto New Bremen viesť opäť spokojný a šťastný život?

Frank Drum bol typickým štrnásťročným tínedžerom, za ktorým sa stále vláčil jeho malý koktajúci brat Jake. Ako synovia pastora sa často zúčastnili pohrebu, no nikdy to na nich nezanechalo takú stopu ako počas tohto leta. Prvýkrát zažili, aké je to stratiť niekoho známeho. Hoci to bol veľký šok, oveľa väčší čas prežili, keď smrť zavítala aj do ich rodiny. Šťastný život, ktorý si žila ich rodina v zabehnutom, niekedy príliš stereotypnom, režime sa razom zmenil.

„Mama bola ako na ihlách. Privinula si nás k prsiam, jednostaj sa vypytovala, či sme v poriadku. Nevedela, či nás skôr trestať, alebo ďakovať Bohu, že sa nám nič nestalo.“

Prvá smrť malého Bobbyho na koľajniciach bola považovaná za náhodu, no potom ako prišlo k ďalším úmrtiam sa veci začali meniť. V celom New Bremene začala panovať neistota a strach. Hoci sa začalo vyšetrovanie, mnohé stopy boli metúce a nepoukazovali na motív ani na nikoho konkrétneho. Franka veľmi lákalo vyriešenie záhady, ktoré postupne menila celé mesto. Práve pri svojvoľnom hľadaní stôp sa častokrát dostal do nezávidenia hodných situácií, no zároveň objavil to, čo si dospeláci ani policajti nevšimli.

„Sotva som sa jej dotkol, prudko sa obrátila, spolu so sochorom v ruke. Keby som zareagoval pomalšie a neuskočil nabok, železnou tyčou by mi rozdrvila lebku.“

Autor William Kent Krueger príbehu Sila odpustenia vdýchol život. Je písaný tak autenticky, že som mala pocit, ako by som čítala skutočný príbeh. Pre mňa je táto kniha autentická hlavne preto, že postavy a emócie sú popísané krásne obyčajne, ľudsky a s ľahkosťou. Bolo to ako by mi niekto známi rozprával svoj smutný príbeh z detstva. Celá kniha vo mne vyvolala širokú paletu pocitov. Rozmýšľala som, ako by som sa v podobnej situácii zachovala. Dokázala by som ustáť stratu svojich najbližších? Nestratila by som vieru v Boha? Vedela by som viesť ešte niekedy normálny život?

Pri čítaní tohto románu si snáď každý uvedomí hodnotu toho, čo má. Že by nemal brať ako samozrejmosť nielen svoju rodinu, priateľov a zdravie, ale aj tú každodennú rutinu, ktorá nás niekedy nudí. Až keď stratíme niekoho blízkeho, uvedomíme si, čo všetko by sme mu chceli povedať a možno tiež ako inak by sme sa zachovali v niektorých situáciach. Uvedomíme si, aké dôležité je nenechať v našom živote krivdy či slová vyslovené v hneve. Keby ste sa zajtra nedožili rána, čo by ste dnes urobili inak? Ak by ste zajtra mali stratiť niekoho z vašich blízkych, zmenili by ste dnes niečo? Žijeme tak, aby sme vedeli prijať smrť  v ktorýkoľvek deň?

„Skúšal som sa modliť, no chýbali mi slová. Napadlo mi jediné – že ten skutok ma mrzí viac než všetko, čo som kedy urobil. Pred očami som mal stále prameň Arieliných vlasov v prúde rieky, jej vlniace sa červené šaty a Redstonea utekajúceho po železničnom moste. Zovrel som prsty do pästí a pritlačil som si ich na očné buľvy, snažiac sa dostať ten obraz von z hlavy.“

Keď nám vkročí do života smrť, ako ju napokon prijmeme? Dokážeme Bohu odpustiť stratu našich blízkych? Veď On je Pán Boh všemohúci, má moc zmeniť chod vecí. Prečo toto dopustil? Prečo nám vôbec dáva niesť naše dennodenné kríže, ktoré nás tlačia a robia vrásky na čele? Miluje nás vôbec? Tieto a mnohé iné otázky som pokladala pri čítaní tejto výnimočnej knihy. Dúfam, že aj vo mne sa nájde Sila odpustenia, keď to bude potrebné v ťažkých životných situáciach. Dúfam, že ostanem verná Bohu. Dúfam, že budem tá, ktorá bude posilou pre svoju rodinu a priateľov.

Myslím, že kniha si právom vyslúžila literárne ocenenia a tiež sa nečudujem, že je považovaná za New York Times Bestseller. Myslím, že autor ulahodí mužom i ženám a tiež rôznym vekovým kategóriám. Želám vám, aby ste si čítanie tejto knihy užili tak ako ja.

Ak vás moja recenzia oslovila, môžete si knihu zakúpiť na zachej.sk

KRUEGER, William Kent. Sila odpustenia. Prvé vydanie. Don Bosco. 2018. 368s. ISBN: 978-80-8074-421-2