Kto má doma dieťa s ADHD vie, že výchova takéhoto dieťa je nesmierne ťažká. Vieme to i my. Od narodenia bol náš syn veľmi špecifický. Aj keď sa nám potom narodili ďalšie deti mali sme tendenciu porovnávať ich s ním a videli sme značný rozdiel. Ak sa bojíte, že začnem s negatívnymi vecami, tak sa mýlite. Bol výnimočný, no museli sme prísť na to ako s ním správne pracovať. Často krát sa stane, že ho nechápeme, že mu vonkoncom nerozumieme, no je to náš pohľad. On bohužiaľ nie je v takej prevahe ako my. Popravde to má s nami niekedy možno ťažšie ako my s ním…verím však, že vďaka knihe ADHD porucha pozornosti s hyperaktivitou nám všetkým pomôže.
Kým mal náš syn desať rokov, vôbec sme netušili, že má ADHD. Vedeli sme, že je iný, no vôbec sme netušili, prečo je to tak. On ma totiž inú formu, o ktorej sa až toľko nehovorí. Zhodou okolností som si kvôli našej dcére, ktorá patrí medzi nadpriemerne nadané deti požičala jednu knihu a vďaka nej sa mi otvorili oči a uvidela som to, čo sme roky hľadali. Hoci to bolo veľmi tenučká kniha, obsahovala skvelý test na ADHD. Keď sme si na všetko odpovedali kladne, okamžite sme ho objednali do centra a tam nám náš dohad potvrdili, hoci spočiatku sa im zdalo, že je to úplne obyčajný chlapec.
Aké mal prejavy?
Nás aj synových pedagógov šokovalo, že vôbec ADHD má. V škole mal veľmi dobré výsledky a navyše je multi talent na všetky športy. V škole bol veľmi aktívny a patril medzi tých lepších. Dôvod, prečo si to nevšimli ani školský pedagógovia je ten, že jeho primárny problém je IMPULZIVITA. Tú však najčastejšie bolo a je vidieť najmä v doma. No teraz postupom času dokopy s pubertou je ju stále viac vidieť aj v škole.
Jeho typické a najčastejšie prejavy:
- povie prvé, čo ho napadne (aj keď to nedáva zmysel, a keby ho človek nepoznal myslí si, že je hlúpy)
- robí nepremyslené činy (najvážnejšie bolo keď niesol 6 mesačného brata na korčuliach bez držania sa po strmých schodoch a podobne)
- svojimi slovami často krát ublíži či urazí druhých a ani si to nevšimne
- keď má sedieť alebo stáť neustále sa hrá s rukami, ošíva sa
- zabúda si nosiť veci, prípadne urobiť úlohy
- zabúda na bežné denne povinnosti, ktoré ma a robí ich už roky
- jeho emócie sú veľmi často až prehnane precitlivelé (už pri maličkostiach dokáže spustiť plač)
- pokiaľ nemá režim je vykoľajený, nedá sa s ním existovať
- neuvedomuje si keď niečo urobí
- je multi talent na všetky športy, aj keď ich pred tým nikdy neskúšal hrať
- vie sa na veci pozrieť s úplne iného uhlu a nájsť iné riešenie ako všetci ostatní
Keby som si ich bežne zapisovala je ich určite viac, ale toto sú také, ktoré stále ovplyvňujú chod našej rodiny. (Možno časom doplním tento zoznam).
O týchto veciach sme vedeli už dlho. No kniha ADHD porucha pozornosti s hyperaktivitou nám ukázala, že jeho prejavy začali už v prvých dňoch jeho života.
Ako som sa ku knihe dostala a čo mi kniha dala?
Som nesmierne vďačná špeciálnej pedagogičke z našej školy, ktorá keď sa dozvedela, že máme problém z ADHD mi požičala knihu na dlhý čas. Hoci je kniha malá tenučká číta sa bohužiaľ veľmi ťažko. Je písaná veľmi drobnulinkým písmom, nahusto a v češtine. Práve preto mi jej prečítanie trvalo viac ako rok. No stálo to za to!
Keď bol syn mali nechápali sme sa ako je možné, že čas jeho zaspávania musí byť striktne presný. To už jeho telo vedelo, že potrebuje presný režim. Trvalo nám to tuším tri mesiace kým sme si to uvedomili. No keď sme na to prišli náš domáci život sa zlepšil. Keď sme ho nedali do postieľky v presný čas zaspávanie mu trvalo (akýmkoľvek spôsobom hodiny) a ešte aj na druhý deň bol nevyspatý a mrzutý (rovnako ako my, keďže sme bdeli s ním). Naopak keď sme ho dali v jeho čase do postieľky zaspal sám v priebehu pár minút!
V knihe je popísané ako sa príznaky menia vekom. Inak sa prejavuje novorodenec, batoľa, dieťa predškolského veku, inak tínedžer a inak dospelý. Zatiaľ nám všetky obdobia sedeli, takže vďaka knihe máme predstavu ako to pôjde ďalej.
Pochopila som, že jeho mozog funguje inak a teda vidí a vníma veci inak. Je ťažké si na to spomenúť keď ma vynervuje do nepríčetna, ale je to fakt, ktorý si musíme s manželom stále opakovať. My ostatní šiesti myslíme inak ako on a musíme sa s tým všetci naučiť nejako fungovať. Hoci je to veľmi ťažké…
Napriek tomu, že sa kniha nečítala ľahko bola som veľmi rada, že sú v nej praktické návody, ktoré majú na deti s ADHD skutočne efekt. (S manželom sme boli milo prekvapený, že niektoré sme nevedomky robili už roky 🙂 ). Dočítate sa v nej tiež aké lieky sú vhodné a ktoré zase nie. My zatiaľ lieky neriešime, ale myslíme, že to časom bude nutné. Je však skvelé vedieť, že existuje niečo, čo by mu mohlo pomôcť a neovplyvnilo to jeho osobnosť.
Na záver…
Ak máte podozrenie, že vaše dieťa je iné a neviete ako ďalej skúste si prečítať knihu ADHD porucha pozornosti s hyperaktivitou, alebo nejakú podobnú s touto tematikou. Možno vám pomôže vyriešiť neriešiteľné a vaša rodina bude môcť fungovať lepšie.
V závere knihy autori odporúčajú rodičom detí, ktoré majú nejaký problém, aby nezabúdali aj na seba a svoje potreby. Je dôležité nájsť si čas na seba, na partnera aj na iné vzťahy. Ak budete riešiť len deti, budete veľmi unavený a potom aj nevrlý. Budete v neustálom kolotoči nervozity, z ktorého sa veľmi ťažko vyskakuje von. Hoci sa to môže zdať ťažké vám aj vášmu dieťaťu, raz za čas odíďte na deň na dva a potom spoločne pochopíte, že s načerpanými silami ide všetko lepšie.
Príjemné čítanie praje vaša knihomoľka Veronika
GOETZ, Michal. UHLÍKOVÁ, Petra. ADHD porucha pozornosti s hyperaktivitou. Galén. 2009. 160s. Brožovaná väzba. ISBN: 978-80-7262-630-4
Komentáre