Mama a dcéra

Mama a dcéra
4.2/5 - (8 votes)

Malisa Harrisonová vo svojom inšpirujúcom sprievodcovi Mama a dcéra ponúka veľa múdrych a trefných rád, prostredníctvom ktorých môžeme svojim dcéram odovzdať to podstatné pre ich život. Snáď každá zo žien si pamätá obdobie, keď snívala o tom, aké to raz bude, keď aj ona bude naozajstná mama! S materstvom však prichádza obrovská zodpovednosť, pretože už v detstve učíme svoje dcéry, ako byť mamou. Ako teda správne viesť svoju dcéru?

„Sleduj ako sa rozpráva so svojimi bábikami. Zistíš ako sa s ňou rozprávaš ty.“

Prihováram sa k tebe mama, pamätáš si ešte na ten čas keď si bola dieťaťom? Pamätáš ako si sa hrávala s bábikami, ako si im dávala mená, starala si sa o ne? Už vtedy si uvažovala aké to raz bude, čo budeš robiť rovnako ako tvoja mama a čo budeš robiť úplne inak. Tvoja dcéra nech je v akomkoľvek veku sa učí práve od teba ako má mama vyzerať. Teraz prišla tvoja chvíľa, je to na tebe, aký vzor ponúkneš svojej dcére.
Tak akou mamou si chcela byť ty? Stala si sa mamou podľa svojich predstáv? Myslíš, že sa máš v čom zlepšovať?

„Vzťah matky s dcérou sa začína oveľa skôr, ako dcéra príde na svet. V skutočnosti sa začína už v matkinom detstve. To, čo ona považuje za detstvo, odovzdá aj svojej vlastnej dcére.“

Musím sa priznať, že kniha Mama a dcéra ma veľmi očarila. Skladá sa z desiatich kapitol. No prvá s názvom Prvé roky zasiahla moju dušu úplne najviac. Možno je to preto, že moje dcérky sú ešte malé a možno preto, že pri čítaní múdrych rád som si bytostne uvedomila dôležitosť toho, aký vzor im dávam. Mnoho-krát nejde ani tak o to čo, ale skôr o to, ako robím či hovorím. Treba si uvedomiť, že prioritou je to, ako ju svojim správaním učím byť mamou. Dokonalé upratovanie a prílišné zaoberanie sa sebou ma počká, no dcéry nie! Vyrastú a odídu. Teraz je ten správny čas!

„Uvedom si, že hranie a rozprávanie sa s dcérou je oveľa dôležitejšie ako upratovanie domu alebo príprava večere.“

Knihu som prečítala za jeden deň. Je to menší formát, takže to išlo veľmi ľahko a musím sa priznať, že ma zaujímalo, čo nové inšpiratívne mi ponúkne. Nesúhlasím so všetkými radami, pretože pár mi ich prišlo feministických. No väčšinu by som chcela určite aplikovať pri výchove svojich dcér. Každý deň si prečítať jednu radu a skúsiť ju aj žiť. Neodolala som a prečítala svojej dcére Aničke nápad o usporiadaní „babského“ čajového posedenia. Bola nadšená a dokonca navrhla aj ďalšie účastníčky. Tiež som sa jej na niektoré veci otvorene opýtala a bola som prekvapená, že hoci má len päť rokov plne vníma a uvažuje o tom, ako to raz bude v realite. Keď aj ona bude mama.

„Sem-tam jej chyť ruky, pozri sa jej do očí a povedz, že ona je dcéra po akej si vždy túžila“

Knihu Mama a dcéra odporúčam mamám, ktoré majú malé i väčšie dcéry. Trefné rady a nápady môžu veľmi pomôcť pri výchove a zblíženiu sa s dcérou. Zároveň sú v knihe aj praktickejšie rady, ktoré sa snažia pomôcť vo vedení a správnom podporovaní identity svojej dcéry.

Autori napísali aj ďalšie knihy s podobnou tématikou, ktoré dúfam raz budú preložené do slovenčiny. Nejaký návod na správne vedenie syna by sa mi tiež zišiel. Lebo sa musím priznať, mužské myslenie je pre mňa ešte vždy veľkou záhadou.

Ak vás recenzia na knihu Mama a dcéra upútala a oslovila vás, môžete si ju objednať na zachej.sk.

HARRISONOVÁ, Melisa. HARRISON, Harry H. Jr. Mama a dcéra. Prvé vydanie. ver.sk 2017. 384s. ISBN978-80-89793-24-2