Perla v piesku

4.6/5 - (11 votes)

Rachab s rodinou žila v Jerichu. Prišlo práve obdobie sucha a jej rodina schudobnela až tak, že nemali čo jesť. Z núdze predali Rachab za neviestku. Mala len pätnásť rokov, brala to teda veľmi ťažko, no pod nátlakom rodiny a chudoby privolila. Postupom času sa s nej stala veľmi bohatá a vyhľadávaná neviestka. Bola nešťastná. Veď otec, o ktorom si myslela, že miluje svoje malé dievčatko, ju predal. Zákazníci jej slová lásky síce šepkali, ale nemilovali skutočne ju, ale jej krásu.

V čase biedy sa obyvatelia Jericha o to viac utiekali k svojim bôžikom. No Rachab nie. Veď na čo by aj, veď ich božikovia jej nikdy nič nedali. Keď však mala dvadsaťšesť rokov dozvedela sa o izraelitoch putujúcich po púšti, ktorých vedie mocný Boh. Zrazu pocítila túžbu dozvedieť sa o tomto Bohu viac. Podarilo sa jej prichýliť a zachrániť izraelských špiónov, čím sa vystavila nebezpečenstvu.

„Ja však viem, že Pán, váš boh, je Bohom, ktorý vládne nebu i zemi. Viem, že to on bojuje vo vašich bitkách a vyhráva ich za vás. Preto som vás zachránila.“

Napokon práve vďaka tomu zachránila nielen svoj život, ale aj život celej rodiny. Všetky múry mesta spadli, no tam kde žila Rachab vydržali. Zvyšok Jericha padol a nik okrem nich neprežil. Zachránil ich však nielen jej čin, ale hlavne jej silná viera.

„Tvoja viera je silná. Nebol by som veril, že sa s niečím takým stretnem mimo Izraela.“

Potom čo Jericho a jeho silné múry padli, Rachabina rodina dostala na výber. Buď mohli ísť svojou cestou, alebo sa pridať k Hebrejom. Podmienkou bolo, že budú dodržiavať ich zákony a pravidlá. A samozrejme, že sa zrieknu bôžikov a príjmu izraelského Boha. Rachab to potešilo, pretože po tom túžila, hoci Pána nepoznala a nevedela či je toho vôbec hodná. Celá rodina sa napokon rozhodla ostať s Hebrejmi. Ezdráš poveril Salmona naučiť ich zvykom a pravidlám svojho národa.

izraelSalmon bol jedným z popredných vodcov Júdovho kmeňa a tak malo o neho záujem mnoho žien. Práve do tohto muža sa zaľúbila Rachab, hoci práve ten jej do života prinášal nepokoj. Dlhý čas jej neveril, že sa žena ako ona mohla zmeniť. Bol to muž s hlbokou vierou, hrdý, plný cností, ktorý bol odhodlaný brániť svoj národ pred akýmikoľvek nástrahami. A najmä takými ako Rachab, ktorá mohla zviesť ostatné ženy na cestu hriechu. Keď však prišlo ku konfliktu, pri ktorom bezdôvodne zaútočili na Rachab postavil sa na jej stranu a bránil ju.

„Urobím pre vás, čo môžem. Sľubujem ti, že už nikto spomedzi nás nezdvihne ruku proti tebe alebo tvojej rodine. Možno však budú istý čas chladní a budú sa správať s odstupom. Musíte to znášať, kým vás lepšie nespoznajú. Nedajte sa odradiť.“

Ezdráš ako jeden z mála chápal, že sa zmenila, no aj tak ju bolelo, ako o nej zmýšľajú iní a dokonca aj ona sama. Cítila sa špinavá zo všetkého, čo kedysi robila. Cítila sa rovnako pošliapaná, ako perla v piesku, ktorú našli spolu so Salmonom po dlhom hľadaní. Nevidela v sebe nič dobrého, nič čo by mohla ponúknuť Bohu i Salmonovi.

Pochopí Salmon, že hoci je Rachab ako pošliapná perla v piesku má hodnotu skutočnej perly?
Môže Rachab veriť mužom keď si ju vždy kupovali za peniaze?
Podarí sa Bohu zbúrať múry Rachabinho srdca, ktoré boli niekedy pevnejšie ako múry Jericha?

Príbeh Rachab a Salmona sa mi v biblií vždy páčil najmä pre odvahu a vieru, ktorú ukázala. Hľadanie a túžba Rachab po Bohu je pre mňa nádherným svedectvom viery. Autorka krásne rozvinula skutočný príbeh a ponúkla ho tak aj ľuďom terajšej doby. Aj dnes určite žije veľa žien ako Rachab, ktoré možno práve kvôli okolnostiam života majú pocit, že nemajú žiadnu cenu v očiach ľudí a Boha. Ako mínus považujem len to, že by sa mi páčilo viac detailov z vtedajšej doby. Príbeh je písaný tak, že sa dá prečítať na jeden dych. Je fajn mať naň celý deň voľna 🙂

AFSHAROVÁ, Tessa. Perla v piesku. Prvé vydanie. Kumran, 2013. ISBN 9788089487431.