Pod hladinou

Pod hladinou

Aljašská odvaha – kniha prvá

Kniha Pod hladinou je zmesou krimi, dobrodružstva a romantiky s kresťanským podtónom. Práve to robí knihu a celú sériu Aljašská odvaha jedinečnou. Hlavná hrdinka Baily je rozhodnutá už nikdy sa nevrátiť na ostrou Yancey. Bývala tu niekoľko rokov po tom, ako ju matka opustila. Baily je však nakoniec donútená vrátiť sa, pretože jej teta zomrela pri autonehode lietadla.

Keď pod hladinou uviazlo stroskotané lietadlo, Cole McKenna a jeho záchranársky tím okamžite vedeli čo treba. Veľmi dúfali, že sa im podarí zachrániť cestujúcich a nielen vyťahovať mŕtve telá. Všetci traja v to pevne dúfali. Jednou z cestujúcich bola Agnes Greyová, ktorá viedla v meste Rusko-americkú obchodnú stanicu. Cole sa potešil keď starú pani Agnes a ďalších dvoch neznámych cestujúcich našiel živých. No po príchode sa dozvedel, že ani jeden z nich to nezvládol a neskôr zomreli.

„Padali – to bolo jasné. Výraz zdesenia na tvárach ostatných cestujúcich prezrádzal, že to vedia tiež. Všetci sú nevinní, pomyslela si Agnes a hnev, ktorý nad touto nespravodlivosťou pociťovala, bol dokonca silnejší než jej strach. Ona jediná vedela, že túto katastrofu nezapríčinilo zlyhanie techniky. Bol to on.“

Cole vedel, že po smrti váženej slečny Agnes už Yancy nikdy nebude rovnaké. No znamenalo to aj skutočnosť, že Baily sa bude musieť vrátiť. Možno sa vráti len na chvíľu, možno na stálo. Cole mal v sebe protichodné pocity. Keď boli mladší, bol do Baily zamilovaný, no ona ho zradila. Ich nádherný vzťah plný lásky vymenila za vzťahy na jednu noc. Po každom z nich sa prebárala stále viac do „bahna“. Po skončení školy Baily odišla a viac sa nevrátila. Napriek tomu Baily ľutoval. Vedel, že Agnes bola jej najbližšia rodina. Teraz nemá nikoho. Aké to bude, keď sa vráti? Zmenila sa alebo stále vedie neviazaný život? Môže ma aj po toľkých rokoch zraniť?

„Nech si myslí, čo chce. Nech si všetci myslia, čo chcú – ona je už iným človekom. Realita ju schladila rovnako ako závan sviežeho morského vzduchu. Koho chce oklamať? Pre nich bude vždy iba ľahká Bay. Svoj názor nezmenia ani pre jej doktorát či slušivé kostýmy. Veď sú aj také dni, keď o tom musí presviedčať samú seba.“

Kniha Pod hladinou ma zaujala už po pár stránkach. Nebolo ťažké vcítiť sa do pocitov Baily. Je jasné, že prežívala strach z toho, ako sa k nej budú správať. Keď odišla z Aljašky všetci mali o nej vytvorenú rovnakú zlú mienku. Veľa ľudí zranila a mnohí zranili ju. Bála sa pohľadov a narážok na minulosť. Hoci sa zmenila vďaka tomu, že objavila Krista, pre obyvateľov Yancey bude vždy ľahká Bay. Uvidí niekto na nej zmenu, ktorú v nej spôsobil Kristus?

Kristus ju nielen vykúpil z hriechov, ale navyše ju aj miluje. Nie na základe dobrých skutkov, ale preto, že mu patrí. Bolo to nepochopiteľné, ale bola to pravda.“

Autorke sa podarilo vytvoriť mimoriadnu knihu. Spojila záhadu opradenú romantikou a celé to podfarbila náboženským podtónom. Boh tu nevystupuje výrazne, skôr v letných myšlienkach a postrehoch jednotlivých postáv. Niektorý otvorene rozprávajú o svojom vzťahu k Bohu a iní ho len vnútorne prežívajú. Zápletka knihy bola veľmi dobre spracovaná a udržiavala ma stále v napätí. V príbehu autorka vymyslela jedinečný motív, čo som veľmi ocenila.

Myslím však, že to najlepšie z celej knihy je nezištnosť, ktorá vyžarovala z viacerých postáv príbehu. Práve nezištná láska menila postoje a pohľady na ostatných. A jedine láska ma šancu zmeniť tú beznádej, z ktorou Baily prišla na Aljašku na nádej, že Boh môže všetko zmeniť.

PETTREYOVÁ, Dani. Aljašská odvaha: Pod hladinou. Prvé vydanie. i527.net, 2014. ISBN 9788097144821.