Kaviareň slečny Lulu

Obalka_knihy_Kaviaren_slecny_Lulu

Autorka T.I. Lowe bola pre mňa ešte do nedávna jednou veľkou neznámou. Román Kaviareň slečny Lulu som sa rozhodla čítať viac menej preto, že Kumran.sk má zväčša nos na nevšedné knihy a dobrých autorov. A tento krát skutočne našli kvalitnú autorku, ktorá priniesla na knižný trh zaujímavý a napínaví román. Príbeh o Leah Allenovej a jej veľmi, ale naozaj veľmi drsnej minulosti som zhltla v priebehu pár hodín. Smutné časti ma rozplakali až tak, že som ledva videla na to, čo čítam. Smiešne ma pobavili tak, že som sa prehýbala. A hlboké myšlienky o ženách, ktoré sú týrané ma donútili sa zamyslieť, či aj ja nemám v okolí niekoho podobného kto potrebuje možno aj moju pomoc… Ak ešte stále váhate, nech sa páči pár ďalších mojich postrehov…

Prvé dojmy…

Po prvotnom šoku, ktorý som mala keď som čítala, ako Leah týral jej manžel som snažila pochopiť, prečo pri ňom vôbec ďalej ostávala. Pretože to neboli mesiace, ale roky počas ktorých si Leah vytrpela hrôzy, o ktorých sa mi ani nesnívalo. Udivovalo ma však, že väčšina jej okolia ňou pohŕdala a len málo kto si všimol, že jej naoko úžasný manžel je diabol v ľudskej podobe. Chápala som, že po nervovom vypätí viac maškrtila, lebo povedzme si pravdu len málo žien neskĺzne k prejedaniu a maškrteniu, aby si dopriali konečne niečo, čo im urobí radosť. To, že si to vypýta svoju daň si samozrejme nechceme priznať a asi im je to aj jedno.

Zhodou okolností som chvíľu po prečítaní tejto knihy videla film o týraných ženách. (Nebolo to cielene, keďže bol anglicky a zo začiatku som netušila o čo ide 🙂 V oboch prípadoch ma však šokovalo, že agresori sa snažili presvedčiť svoju obeť, že vlastne tá obeť môže za to, že je týraná. Jednak si hľadajú akúkoľvek zámienku na to, aby im mohli ublížiť. A jednak keď svojej obeti ublížia vymenúvajú dôvody, pre ktoré si to všetko zaslúži, takže by sa vôbec nemala sťažovať. To, že sa potom o pár dní zmenia o 180 stupňov je pre mňa úplne nepochopiteľné. Zrazu sú milý a snažia sa dať všetko do poriadku hlúpymi rečami a ešte hlúpejšími darčekmi. A po pár dňoch sa opäť vrátia ku kolobehu týrania a udobrovania…

Späť ku knihe…

Keď sa konečne Leah dostala od svojho krutého manžela, ocitá sa v malom mestečku Rivertown v Južnej Karolíne. Hoci spočiatku nechcela zostať, majiteľka kaviarne Lulu ju napokon presvedčí, aby ostala aspoň na chvíľu, kým sa nedá do poriadku. Lulu sa k Leah správa veľmi priateľsky a otvorene. Nielenže jej ponúkne prácu, ale ja bývanie. Crowleymu Masonovi sa však neznáma dobitá mladá žena vôbec nepozdáva. Keďže je právnik, má vo zvyku ľudí skôr upodozrievať, ako im veriť. O to viac keď ide o Lulu, ktorá je takpovediac jeho druhou mamou.

Kaviareň slečny Lulu sa odrazu stáva útočišťom, ktorý Leah bytostne potrebuje. Je azda toto miesto tým, kde by mohla začať nový život s čistím štítom? V tomto malom mestečku si postupne nájde priateľov a nový rytmus života. Stále ju však v duchu prenasledujú démoni minulosti… Čo ak Crowley odhalí jej minulosť a zničí to krásne, čo si tu už stihla vybudovať? A čo, keď sa policajti, ktorí ju hľadali opäť vrátia…?

V kocke…

Román Kaviareň slečny Lulu si užije každý čitateľ, ktorý má rád napínavé romány. Kniha nie je ani dlhá ani krátka. Myslím, že napriek tomu, že som si pri nej dosť porevala, som si ju veľmi užila a odporučila by som si ju vziať na dovolenku alebo len tak na víkendový oddych doma. Postavy, prostredie aj situácie autorka opísala veľmi prirodzene. Zrazu som si vedela predstaviť ako to asi v takej Južnej Karolíne vypadá a bohužiaľ som si tiež vedela predstaviť, aké príšerne ťažké to majú týrané ženy.

Jediné, čo autorke môžem vyčítať je, že záver prišiel veľmi rýchlo. Viac by sa ma potešilo, keby odhaľovanie minulosti trvalo Crowleymu trošku dlhšie. A posledných pár strán sa mi zdalo už trošku presladených. No ak chcela autorka po krutom živote dopriať hlavnej hrdinke krásny happyend, je to pochopiteľné a prijateľné. Bodaj by Boh dal taký krásny život ostatným týraným ženám!

Veľmi oceňujem, že sa autorka pustila do takejto náročnej témy. Možno si aj vďaka tejto knihe viacerými všimneme trpiacich ľudí vo svojom okolí.

Už teraz sa teším na ďalšie autorkine knihy.

Aspoň krátky kúsok s knihy…

„S námahou sa pozviechala s postele a odtackala sa do kúpeľne, pričom cestou dvakrát spadla. Nedokázala udržať rovnováhu. V kúpeľni sa zamkla, vošla do sprchy a pustila na seba prúd vody. Keď videla, že okolo odtoku sa vytvorilo krvavé jazierko, prišlo jej nevoľno. Prv ako jej napadlo vyjsť zo sprchy , povracala sa. Z držiaka vytiahla hlavicu sprchy a zvratky spláchla do odtoku. Začala zo seba zmývať zaschnutú krv a z chodidiel sa pokúsila povyťahovať črepiny.
Keď sa poumývala, utieraním nemárnila veľa času. Vedela, že jej šanca na únik sa scvrkáva. Zo skrinky vylovila vložku, vložila si ju do nohavičiek, aby zachytávala krv, ktorá, ako sa jej zdalo tiekla čoraz slabším prúdom. Po tom si čo najlepšie obviazala tvár. Ľavé oko pre opuch ani nedokázala otvoriť a v hlave sa jej nepríjemne točilo. Myseľ mala ako v hmle, bola dezorientovaná. Sústavne si v duchu opakovala, že sa musí koncentrovať.“

Prajem príjemné čítanie, vaša knihomoľka

T. I. LOWE. Kaviareň slečny Lulu. Mäkká väzba. 2023. Kumran.sk 312s. ISBN: 978-80-89993-87-1