Neúprosné nie zhonu

Obalka knihy Neuprosne nie zhonu

Spisovateľ John Mark Comer bol pre mňa pred pár mesiacmi ešte veľkou neznámou. Avšak po prečítaní jeho knihy Neúprosné nie zhonu je mi jasné, že jeho meno zaručene spomeniem pred nejedným človekom. Dlhšie som odolávala prečítať si túto knihu. Prečo? Pretože som stále v jednom kolotoči. A v tom kolotoči nekonečných povinností si radšej čítam romány a keď už niečo vážne, tak skôr knihy o výchove. No napokon, som sa zlomila a to práve kvôli názvu knihy. NEÚPROSNÉ NIE ZHONU! Veď to sa hádam ani nedá, veď pre mňa by bolo najlepšie keby deň mal 48 hodín! Ak ste na tom podobne, potrebujete túto knihu rovnako naliehavo ako ja!

Výnimočne začnem recenziu trochu inak…

Po prečítaní pár strán ma začali škrieť pocity viny a začala som sa cítiť nesvoja. Ten človek hovorí o mne a nie moc príjemné veci… A keď sa tak zamyslím hovorí aj o mnohých ľuďoch, ktorých poznám. Skoro mi zabehlo keď som v knihe čítala moju typickú frázu na otázku „Ako sa máš?“ od človeka, z ktorým som už dlho nebola. Tušíte, čo príde..? Napísal niečo v tom duchu: No, mám sa celkom dobre, len strašne rýchlo, mám toho veľa, stále niečo. Hm, počkať,…nepovedala som to včera a pred par dňami tiež? Samozrejme, že áno, hovorím to skoro stále!!! Nieže by to nebola pravda… A to je ten problém! Aj vy sa stále za niečím ženiete? Práca, domácnosť, deti, cvičenie,…keby som napísala celý zoznam bol by nekonečný… A keď už máte chvíľku voľna, skôr ako na modlitbu sa zašijete niekde s mobilom alebo zapnete telku? Alebo ideálne oboje naraz?

„Pohltení mobilmi televíziou a povinnosťami si vôbec nevšímame Boha, ktorý je okolo nás, s nami a v nás a ktorý po vzťahu s nami túži oveľa viac ako my.“

Už dlhšiu dobu som si uvedomovala, že mám problém. Neviem oddychovať a spomaliť (teda nevedela som, kým som neprečítala túto knihu). Som na materskej dovolenke už 13 a pol roka, ale môj manžel s čistím svedomím tvrdí, že jeho žena je Vorkoholička. Všetko a vždy optimalizujem. Viac činností naraz to je u mňa úplne bežné a popri tom ešte samozrejme počúvam správy, aby som vedela čo sa deje vo svete. Popri uspávaní detí samozrejme na interne nakúpim, čo treba. ABY SOM NESTRACALA ČAS! Môj obľúbený čas s knihou si zväčša doprajem už len cestou v autobuse alebo na WC. A keď sa cítim vyčerpaná, volám švagrinej, či si k nim nemôžem prísť oddýchnuť, lebo doma vidím stále nejakú robotu!

V nedeľu som sa vždy snažila oddychovať. Len varím a idem na omšu a keď je pekný čas zabehnem si pár km a venujem a deťom. No popri tom už v hlave plánujem zoznam povinností na budúci týždeň… Vďaka Bohu za NEDEĽU. Takto to bolo pred tým, no teraz je to inak…

„Uponáhľanosť zabíja všetko, čo je pre nás vzácne: duchovný život, zdravie, manželstvo, rodinu, hĺbavú prácu, kreativitu, štedrosť a tak ďalej. Uponáhľanosť je sociopatický predátor, ktorý v našej spoločnosti vyčíňa bez zábran.“

Po pár stranách mi bolo jasné, že chcem zhonu povedať rozhodné NIE! Nechcem, aby som sa raz zosypala od vyčerpania. Chcem viesť plnohodnotný život s mojimi blízkymi a tiež chcem rozvíjať svoj vzťah s Bohom. Veľmi ma zabolelo keď autor spomenul, že keby sme s Bohom trávili toľko času, čo s mobilom, bolo by to čosi úžasné. Dovolím sa vás opýtať, ako často pohladkáte svoj mobil za deň? Hladkáte toľko svoje dieťa? Svojho partnera? Koľko informácií potrebujete nevyhnutne vyhľadať, koľko článkov prečítať, aby ste vedeli, čo sa vo svete deje (alebo u susedov) ? Viete toho toľko aj o vašich deťoch a partnerovi?

Ak si nevyhradíš čas pre Boha, tvoj vzťah s ním odumrie.“

Som za vás šťastná, ak sa vás to netýka. Ak trávite menej čas s mobilom, televízorom alebo pri neustálom plnení vášho nekonečného zoznamu. No ak ste na to podobne ako väčšina ľudí, prosím vezmite do rúk knihu Neúprosne nie zhonu a začnite konať zmeny vo svojom živote.

„Každý deň je šanca. Každá hodina je príležitosť. Každý okamih je vzácny dar. Ako ich využijete? Premárnite ich na nepodstatné veci? Alebo ich investujete do života, ktorý má presah do večnosti?“

Je viac ako jasné, že každý deň sa vám nepodarí povedať zhonu NIE. No dôležité je stále sa snažiť. Vybrať si to správne. Vybrať si len to, čo naozaj potrebujeme, nie to, čo majú ostatní. Nájsť si čas na oddych aj počas bežného dňa, nájsť si viac času na druhých, ako na seba s telefónom. Nájsť si čas na sabat aspoň raz do týždňa a dať tento deň Bohu a tešiť sa z jeho stvorenstva. Tento deň nám dal totiž Boh preto, že vedel, že ho potrebujeme. Veď aj on ho potreboval keď stvoril svet! Keď si ho nedoprajete môže vás nepríjemne dobehnúť. Mne sa to už stalo niekoľko krát. Počas rušného obdobia som buď riadne ochorela, alebo som niečo zlomila či narazila. A tak som bola nútená oddychovať rovno viac dní.

„Myseľ je bránou do duše a to, čím si napĺňame myseľ, sformuje náš charakter.“

A čo nájdete v knihe?

Táto kniha vám môže pomôcť zlepšiť si život, prehĺbiť vzťahy. Oddýchnuť si! Je plná veľmi podnetných myšlienok, z ktorých budete môcť čerpať.

V prvej časti sa autor zaoberá problémom uponáhľanosti. Tu spomína s veľkej časti aj svoj život, ktorý kedysi tiež žil vo veľkom zhone. V druhej časti sa dočítate o riešení tohto problému, ktorý má väčšina ľudí. A v tretej časti sa dozviete o návykoch vďaka, ktorým spomalíte. Nájdete tu 20 pravidiel, ktoré vám môžu pomôcť zreorganizovať si lepšie život. Možno niektoré praktizujete, niektoré vôbec nepotrebujete, ale pár z nich sa určite zíde každému. Na konci je aj link na pracovný zošit Ako spomaliť. Ak máte viac otázok kľudne mi píšte do komentárov

Prajem vám nielen príjemné čítanie, ale čas na oddych, ktorý bude dúfam oveľa plnohodnotnejší ako bol doteraz.

Vaša Knihomoľka 🙂

COMER, John Mark. Neúprosné nie zhonu. Kumran.sk 2023. 272s. Mäkká väzba. ISBN: 978-80-89993-80-20