Cesta túžby

Cesta túžby
4.7/5 - (3 votes)

Kniha Cesta túžby je jednou z mnohých skvelých kníh od Johna Eldredga. Hoci mne, ako žene dlhšie trvalo kým som ju „prelúskala“, no stálo to za to. John Eldredge má očividný dar na písanie takéhoto typu kníh. Určite sa oplatí prečítať ich. Prostredníctvom knihy nám krásne predostiera, čo nám Boh Otec ponúka.

Do tejto knihy som sa púšťala s veľkým očakávaním. Avšak niektoré kapitoly ma na určitý čas zbrzdili. Prišli mi ťažké a dlhšiu dobu som o nich musela uvažovať, aby som pochopila, čo chcel autor povedať. Problém vidím v tom, že používa skôr mužský spôsob podávania informácií, ktorému nie každá žena rozumie. No aj napriek tomu, musím uznať, že má vo svojich knihách a prednáškach mnoho silných a skvelých myšlienok.

Knihu Cesta túžby som čítala v čase veľkého rozhodovania o svojom ďalšom životnom smerovaní. Dlhú dobu som sa nevedela pohnúť žiadnym smerom. Hoci som o celej veci rozmýšľala a modlila sa za ňu, odpoveď som nenachádzala. Mala som pocit, že nikdy nenájdem správnu odpoveď. Bála som sa dúfať, veriť a túžiť v to, aby moja nevyslovená túžba bola mojou odpoveďou.

Práve v tomto čase hľadania som opäť raz začala čítať knihu Cesta túžby, ktorú som už po mnohý krát odložila. Dala som si záväzok, že ju budem čítať postupne na etapy. Každý deň jednu kapitolu, o ktorej budem následne počas dňa premýšľať. Niektoré kapitoly som si musela prečítať aj viac ráz, aby som sa uistila, že som Johna pochopila správne. Teraz s odstupom času musím povedať, že toto „namáhavé“ čítanie útlej knižky, ktorá má cca 200 strán sa vyplatilo.

Možno je to prostredím, možno tým, čo som v živote zažila, ale musím priznať bála som sa túžiť. Bála som sa snívať o veciach, o budúcich vzťahoch, o životnom povolaní, či o tom, čo by som mohla robiť bez akýchkoľvek obmedzení. Väčšinou som sa snažila brať to, čo mi život priniesol. Navonok vždy spokojná s tým, ako o mne rozhodovali rodičia a ostatní, navonok spokojná s tým, čo odo mňa ostatní vyžadovali. Málo kedy som presadzovala svoje názory a túžby. Netvrdím, že vždy, ale zväčša som sa snažila, aby bolo spokojné okolie a moji blízky, veď ja zvládnem všetko. V tomto som žila.

Aké by to bolo snívať a reálne aj urobiť niečo pre svoj sen? Nebáť sa, nehrbiť sa a so vztýčenou hlavou svetu ukázať, čo všetko môžem dokázať naplnená túžbou. Je možné, aby mi Boh dal to, po čom moje srdce túži? Môžem ho o to vôbec žiadať? Som toho hodná? Vypočuje Boh moju túžbu?

Túto knihu odporúčam prečítať všetkým tým, ktorý sa boja túžiť. Veď to je predsa Boh, ktorý nám do srdca dal túžbu po šťastí, po láske a po všetkom čo robí náš život krajším. Musíme však nielen túžiť, ale nájsť tú správnu túžbu, ktorá dokáže zaplniť srdce, z ktorého sme vyhnali Boha, keď sme sa hnali za tým nepodstatným.

Ukážka z knihy
Chvíľu premýšľajme o mužovi, čo leží na zemi. Obrazne povedané, vžite sa do jeho kože. Celý jeho život ovplyvňovala jeho choroba. Celý život chcel len jedno. Nie, nešlo mu o bohatstvo. Nešlo mu ani o slávu. Život toho muža bol naplnený jedinou, nedosiahnuteľnou túžbou. Kým ostatné deti behali a hrali sa, on sede a pozeral sa na ne. Keď sa jeho rodina modlila v chráme, on ležal na zemi. Vždy, keď potreboval piť alebo umyť sa, niekto ho musel obslúžiť.
Prinášali ho sem tridsaťosem rokov a on dúfal, že rozbije bank. Určite to pre neho bolo nedosiahnuteľné, ale bolo to všetko, čo mal. Kedy začal strácať nádej? Najprv prešiel rok, potom dva. Nič, aspoň pre neho. Možno niekto iný sa zázračne uzdravil Tým by získal čas A čo po piatich rokoch bez výsledku? PO desiatich? Ako dlho bude živiť túžbu napriek tomu, že je neustále sklamaný?
Niektorý vydržia dlhšie než ostatní, ale napokon všetci dôjdeme do bodu, keď to vzdáme alebo zatrpkneme, alebo sa staneme bezcitnými.
Keď roky utekali, muž, podobne ako my všetci, začal strácať akékoľvek spojenie s tým, čo chce. Bol tu, ale nevedel prečo. Vytvoril si pancier – nie v Ježišovom srdci, ale v srdci toho muža. Zanechal túžbu. Ježiš ho opäť priviedol k tajomstvu jeho srdca. Keď sa ho Ježiš spýtal, čo chce, priviedol ho k jeho túžbe. Prečo?
Lebo práve tam máme ísť, ak sa máme stretnúť s Bohom.
(Eldredge, Cesta túžby, s.42.43)

Môj blízky priateľ mi k tejto mojej úvahovej recenzií napísal krásnu doplňujúcu myšlienku: „Treba len rozlíšiť, ktorá túžba je od Boha. Iba Boh natrvalo a plne naplní naše srdce, ale plnenie túžby určite istým spôsobom plní srdce.“

ELDREDGE, John. Cesta túžby: Hľadanie vysnívaného života. Druhé vydanie. Redemptoristi – Slovo medzi nami, 2013. ISBN 9788089342426.