Odovzdaný

Odovzdaný

Ako sa v každodennom živote odovzdávať Bohu a Jeho vôli

Veľmi svojský, no talentovaný kazateľ Larry Richard načrtáva vo svojej publikácií Odovzdaný konkrétny návod, vďaka ktorému môžeme dosiahnuť vnútorný pokoj. Od knihy a jej autora neočakávajte klasický prístup, na aký ste u kňazov zvyknutý. Keď sa začítate do knihy, veľmi rýchlo pochopíte, že tento kňaz jedná na rovinu, bez zbytočných pozlátok. Larry Richard vám úprimne a od srdca povie, čo vás čaká, keď neupriamite svoj zrak na Boha a budete žiť bez odovzdanosti a pravej viery.

Keď sa odovzdáme plánom, ktoré má s nami Boh, sme na ceste k večnému životu. Boh urobí všetko, ak sa mu odovzdáte. Tvorí nás a zomiera za nás. Platí cenu našej spásy.“

Kniha Odovzdaný obsahuje viacero posolstiev, ktoré určite zasiahnu nejedného čitateľa. Mňa osobne ako prvé zasiahlo jeho úprimné konštatovanie o tom, že skončíme v pekle, ak nezmeníme svoj život. Viem, že túto pravdu všetci vieme, no tento kňaz nám ju opakuje viackrát a tak presvedčivo, že nás donúti oveľa hlbšie sa nad sebou zamyslieť. Popisuje rôzne situácie a spôsoby nápravy, ktoré môžu byť na osoh nielen nám, ale aj nášmu okoliu, keď sa vďaka nim začneme meniť.

„Pamätajte, sila lásky zakaždým pokorí temnotu. Zakaždým. Preto musíme byť nádejou uprostred temnoty.“

Samozrejme najviac v knihe rezonuje slovo odovzdanosť. Zdôrazňuje význam a silu odovzdanosti v živote. Žijete aj vy svoj život v odovzdanosti? Je to v každej situácii alebo len v tých bezpečných oblastiach? Alebo mu odovzdávate aj tie neriešiteľné či ťažké situácie? Ako správne úplne odovzdávať svoj život?

„Je potrebné, aby sme sa dennodenne kúsok po kúsku premieňali, dovolili sebe samým stať sa nástrojmi Boha a umožnili mu prevziať úplnú kontrolu nad našimi životmi.“

Myslím, že každého človeka oslovuje rôzny spôsob kázania. Preto som rada, že existujú aj kňazi, ktorých jazyk je nielen láskavý, ale aj priamy a rázny. Niekomu sa môže zdať miestami tvrdý, no s niektorými ľuďmi sa inak pohnúť nedá. Aj na tomto je vidieť krásu, s akou Boh tvorí svoje diela. Je skvelé, že existujú nielen rozličné typy „bežných“ ľudí, ale aj rozličné typy kňazov. Hoci je otec Larry odlišný ako väčšina kňazov, práve táto jeho inakosť nás môže osloviť v zabehnutom stereotype.

Rovnako ako „iné“ typy kázania, nás niekedy môžu šokovať aj iné spôsoby modlitby. Niekomu vyhovuje pomodliť sa niekoľko ružencov denne. Inému vyhovujú chvály, adorovanie, častá návšteva svätých omší a mnohé iné. Keď prvýkrát zažijeme iný spôsob modlitby ako ten náš, o ktorom predpokladáme, že je ten najsprávnejší, máme tendenciu ho odsúdiť. No nemali by sme. Ja osobne som toho názoru, že je dobré vyskúšať aj niečo nové, lebo môžeme nájsť niečo, čo ovlaží nášho ducha a prebudí nás k intenzívnejšej či hlbšej modlitbe. Možno prídeme na to, že starý spôsob nám vyhovuje lepšie a vrátime sa k nemu, no ten čas, ktorý sme venovali niečomu novému sa určite nestratí. Spôsob, akým oslovuje otec Larry veriacich sa nám môže zdať neprirodzený, no možno spôsobí obrovskú zmenu v živote.

Život v odovzdanosti znamená, že som človekom, ktorý bezhranične dôveruje, ktorý odovzdáva celý svoj život – celú svoju minulosť, prítomnosť aj budúcnosťBožej láske. Keď som toho schopný, môžem odpúšťať druhým, pretože som to doprial aj sám sebe a zažil som už milosrdenstvo.“

Kniha Odovzdaný sa mi čítala veľmi dobre. Autor ju napísal pochopiteľným spôsobom a myslím, že rovnako zaujme mužských i ženských čitateľov. Už teraz sa teším na ďalšie autorové diela.

Ak vás moja recenzia na knihu Odovzdaný zaujala, môžete si ju pohodlne kúpiť na zachej.sk. Ďalšie jeho dielo Buď mužom! sa tiež určite oplatí prečítať. Želám vám príjemný čitateľský zážitok.

RICHARDS, Larry. Odovzdaný. Don Bosco. Prvé vydanie. 2018. brožovaná väzba. 196s. ISBN: 978-80-8074-396-3