Záhadná guvernantka

Záhadná guvernantka
5/5 - (3 votes)

Sídlo Haven Manor 1

Pre nadšencov regentského žánru Kristi Ann Hunterová napísala pútavý príbeh Záhadná guvernantka. Nejde o jednodielny príbeh, ale o sériu s názvom Sídlo Haven Manor, ktorá má podľa mňa v sebe veľký potenciál. V súčasnosti nemanželské deti väčšina spoločnosti neberie ako nič mimoriadne. Deti sa bežne narodia nezosobášeným párom či dokonca ľuďom, ktorí sa stretnú párkrát a zvyšok života sa nevidia. Nad tým, že sa deti narodia do neúplnej rodiny sa už niektorí vôbec nepozastavujú. No ako to bolo v minulosti? Aký život žili takéto deti a ich rodičia? Práve tento problém otvára autorka v románe Záhadná guvernantka. Hlavná hrdinka Kit s priateľkami sa pokúsia o nemožné; zmeniť budúcnosť detí, ktoré spoločnosť prehliada a vníma len ako hanbu.

Kit mala v mladosti ako všetky mladé dámy romantické predstavy o svojej budúcnosti. Všetko zmenil jeden večer, počas ktorého konečne pochopila, aká je spoločnosť skazená a prehliada problémy, ktoré majú ostať skryté. Nielen spoločnosť, ale aj rodina nepodržala Kit a jej priateľku Dafné v ťažkej situácii, a tak sa rozhodli navždy opustiť tento privilegovaný svet mocných. Následky toho hrozného večera však navždy zmenili nielen ich spôsob života, ale aj Kit, ktorá sa rozhodla vziať život pevne do svojich rúk. Už viac neexistovala všetkými vyhľadávaná Kathrine FitzGilbertová, zostala už len Kit, záhadná guvernantka, ktorej sa počase začali desiť mnohí mocní muži spoločnosti.

„Tie najvzácnejšie skvosty vznikajú pod tlakom. Boh tvorí krásu z utrpenia, ak mu to dovolíš.“

Lord Graham Wharton na jednom plese zbadal neobyčajnú ženu, ktorá sa počas celého večera snažila zostať neviditeľnou, čo ho zaujalo až na toľko, že ju chcel bližšie spoznať. Hoci z plesu zmizla, osud to zariadil tak, že sa stretli opäť, keď hľadal priateľovu sestru. Keď ju spoznal, lepšie pochopil, že Kit je ešte výnimočnejšia ako sa mu na prvý pohľad zdalo. Po pár spoločne strávených dňoch je vo vzduchu jasne cítiť lásku, čo si uvedomí nielen Kit, ale aj Graham. Život záhadnej guvernantky však ukrýva tajomstvo, ktoré ich začínajúcu lásku ľahko zničí.

„Milosť božia takto nefunguje, Kit. Viem, že môj život prebieha viac-menej hladko, hoci moje hriechy nie sú o nič menšie ako ostatných. Nie som dokonalý, ale milosť neprichádza preto, že ju nejako odčiníš. Ježiš nezomrel a nevstal z mŕtvych preto, aby si sa ty sama ukrižovala svojím pocitom viny.“

Nikdy som si neuvedomila, akým ťažkým životom žili nemanželské deti a tiež ich matky, ktoré si ich zvodcovia odmietli vziať. Väčšina z nich ostala sama, bez pomoci, napospas osudu. Ak sa škandál prevalil na verejnosti, táto hanba zväčša ovplyvnila len rodiny mladých dám, ktoré sa už viac nemohli ukázať v spoločnosti. Pýtam sa však, kde boli tí muži, ktorí si užili a nechceli prevziať zodpovednosť? Prečo aj ich spoločnosť neodmietala? Áno, aj teraz nie každý muž prevezme zodpovednosť, no ženy už nie sú viac vyhnané na okraj spoločnosti.

Kit mi pripadala ako Zoro pomstiteľ, ktorý sa rozhodol vziať spravodlivosť do vlastných rúk. Iste, spôsob, akým niektoré veci riešila nebol možno správny, no myslím si, že vzhľadom na to, koľko životov detí a ich matiek sa jej podarilo zachrániť, by sa to malo brať ako poľahčujúca okolnosť. Myslím si, že po sklamaní, aké sama zažila sa jej vôbec nemôžeme čudovať, že nechcela prijať pomoc od nikoho, ani od Boha. Kedysi sa totiž spoliehala na rodinu i na Boha a zostala len s Dafné a problémami, ktoré museli vyriešiť samé.

Keď sa všetko začalo komplikovať, bolo jasné, že bude potrebovať nielen Grahamovu pomoc, ale najmä Božiu. Kit mala obrovský strach odovzdať Bohu túto neľahkú situáciu, pretože sa obviňovala za to, že pokazila život svojej najlepšej priateľke Dafné, čo si ešte stále neodpustila. Mohol by jej Boh pomôcť, keď sa tak vážne previnila?

„Možno to dokonca malo značiť i to, čo ešte len príde. Sľub, že sa vráti. Pretože to chcel. Našiel v nej všetko, o čom ani nevedel, že hľadá. Boh ju poslal do tej plesovej sály, aby ho priviedol na túto cestu, a on si nemyslel, že by sa mohol iba tak vrátiť domov a vnímať život rovnako ako predtým.“

Ak by som mala knihu porovnať s predošlými od Kristi Ann Hunterovej, táto je podstatne lepšia. Páči sa mi hlavne to, že autorka poukázala na problém nemanželských detí v minulosti, ale aj na to, aké je dôležité odovzdávať život do Božích rúk. Hoci názov nie je doslovne preložený, k románu sa rozhodne hodí. Obálka knihy je vkusná a dĺžka knihy je taká akurát. Na konci knihy je vidieť, že autorka plánuje sľubné pokračovanie, ktorého sa už neviem dočkať.

Želám príjemné čítanie 🙂

HUNTEROVÁ, Kristi Ann. Sídlo Haven Manor 1: Záhadná guvernantka. i527.net 2020. Tvrdá väzba. 384s. ISBN: 978-80-89822-47-8