Návrat

Návrat

Bude riskovať všetko, aby ich vyviedla z temnoty

Román Návrat je poslednou časťou trilógie Prorok, ktorá nás zaviedla do mesta budúcnosti. Na záver nás čaká množstvo dobrodružných scén, neočakávaných zvratov a miestami až nadľudské odhodlanie obetovať sa pre dobro druhých. Hlboké myšlienky spletené do jednotlivých častí sa veľmi živo prihovárajú k srdcu čitateľov. Unesená dcéra Remka a Carringtom Brantovcov Elise prekvapí silou svojou ducha nielen okolie, ale hlavne seba!

Po otvorenom závere predchádzajúceho dielu Povolanie som s napätím očakávala, ako bude pokračovať život hlavných hrdinov po tom, ako im uniesli dcérku Elise. Príbeh však preskočil o dvadsať rokov dopredu, keď sa utečenci zhodnú na tom, že je správna chvíľa na to, aby našli Elise a tiež sa pokúsili pomôcť ostatným vo vládnom meste, ktorí sú ovládaní sérom Genezis. Vďaka séru Genezis vládne v meste zdanlivá éra pokoja a je potrebných menej príslušníkov miestostráže, presne takýto stav chcel dosiahnuť. Elisino telo však na sérum nereaguje…

„Neutekaj pred strachom.
Vykroč mu v ústrety.
Iba ak sa mu postavíš zoči-voči, dokážeš ho pustiť z rúk.
Rozpomeň sa na to, kým si.“

Elise vychovávali v presvedčení, že bola nechcená, nedokonalá, neprijateľná,… Všetky tieto lži, sa jej snažili nahovoriť zrejme preto, lebo tušili, že sa v nej skrýva obrovská sila a potenciál. Vedec ju považoval za nepriateľa, ktorého zo začiatku chcel len pozorovať a mať pod kontrolou, no postupne pochopil, že by bolo najlepšie ju zabiť. Nový prezident Jesse Cropper ho zatiaľ vždy presvedčil, aby ju kvôli nemu ušetril. No situácia sa zrazu zmenila, pretože Triyin posiela siedmich vyvolených po Elise. Jej smrť je zrazu nevyhnutná, pre dobro celej krajiny.

„Trvalo mi dlhý čas, kým som pochopil, že cieľom viery nie je oslobodiť ťa od životných skúšok. Viera ti dáva silu vidieť skúšku v jej úplnosti a uvedomiť si, že sa raz skončí. Dáva ti silu nehnevať sa na svet ani na súženie, ktorým prechádzaš. Dáva ti silu skutočne odpustiť.“

Návrat

Veľmi ma potešilo, že v závere trilógie Prorok sa autorka Rachelle Dekkerová vrátila aj k starým hrdinom, hoci len okrajovo. Postavy Carrington, Remka a ostatných sa mi stali veľmi blízkymi. Návrat rebelov nedopadol vôbec tak, ako to obyvatelia Trilinu očakávali. Noví hlavní hrdinovia mali možnosť skutočne si vyskúšať vieru, ktorú do nich rodičia od mala vštepovali. Práve táto „praktická časť“, ktorú začali naplno žiť mladí z Trylinu je veľmi inšpiratívna.

Samozrejme na scéne nechýba ani tajuplný Aaron, ktorý sa zjavuje nečakane, no vždy v pravej chvíli. Aaron so sebou nenosí len nové správy, ale aj pravý pokoj, ktorý má len málo ľudí. Nielen Aaron, ale aj ostatné postavy ma veľmi zaujali a donútili ma pozrieť sa na svet aj sebe inými očami. Musela som si priznať, že aj ja sama verím mnohým klamstvám o sebe a budem musieť hľadať pravdu.

Román Návrat pre mňa jednoznačne nebol top z tejto trilógie, no čas, ktorý som mu venovala rozhodne neľutujem. Miestami ma však autorka odrádzala neustálym opakovaním myšlienok, ktoré potom vyznievajú prehnane a násilne. Kvôli tomu faktu na veľkú škodu niektoré z myšlienok akoby strácali na hodnote. Niektorým čitateľom to navyše môže prísť ako umelé natiahnutie knihy. Boj dobra a zla je v záverečnej časti vystupňovaný miestami tak, že mi pripadal až príliš nereálne. Extrémne situácie, ktoré si žiadali extrémne činy, vo mne vyvolávali strach a napätie. Je vidieť, že autorka v románe Návrat gradovala napätie, koľko len mohla, no bolo to skutočne potrebné? Osobne by som viac uvítala, keby písala v podobnejšom duchu ako predtým.

„Vietor už nenapĺňal iba miestnosť, naplnil ju celú, zažal jej duch a bojoval proti skľučujúcemu strachu. Mala pocit, akoby ju takmer dvíhal z kresla, ku ktorému bola pripútaná. Dvíhal ju do vzduchu a celú ju zahaľoval.
Si silnejšia, ako si myslíš.
Otcova dcéra.
Rozpomeň sa na to, kým si.“

Napriek negatívam, ktoré som spomenula, sa veľmi teším nielen na nové diela autorky, ale aj na opätovné čítanie trilógie Prorok. Hlavným dôvodom sú slová uistenia o pravej hodnote a identite, ktoré ma hlboko zasiahli. Aj ja musím uveriť, že som Otcovou dcéru. Nádhernou. Výnimočnou. Silnou! Aj ja musím uveriť, že sa nemám poddávať strachom, ale odovzdávať všetko Otcovi. Prajem vám, aby ste si knihu Návrat i celú trilógiu užili rovnako ako ja!

Ak sa vám kniha páčila, môžete si ju pohodlne kúpiť na zachej.sk

Ak vás zaujala autorka Rachelle Dekkerová, odporúčam vám aj ďalšie jej knihy Vyvolenie a Povolanie.

DEKKEROVÁ, Rachelle. Prorok:Návrat Prvé vydanie. i527.net, 2018, 275s. ISBN: 978-80-89822-24-9