A zaznel šofar

A zaznel šofar

Francine Riversová je jednou z mojich najobľúbenejších autoriek a preto som sa potešila, že na knižný trh prišla novinka A zaznel šofar. Hlavná hrdinka Eunice je veľmi silná osobnosť s neotrasiteľnou vierou napriek všetkým udalostiam, ktoré zažije. Jej manžel, pastor Paul, ide v šľapajach svojho otca a túži po vybudovaní veľkého zboru. Celý čas tvrdí, že všetko robí na slávu Pána, no nie je to celkom tak. Pri honbe za budovaním si vôbec neuvedomuje, že zraňuje mnohých okolo seba. Ten, kto vidí veci len zvonka, by možno ostal v nemom úžase, čo všetko sa mu podarilo vybudovať s Božím požehnaním. No tí, čo skutočne vidia do hĺbky si uvedomujú, že Paul začína klesať na dno, kde môže priviesť nielen zbor, ale najmä svoju rodinu. Ako ovplyvnia Paulove ciele jeho rodinu aj mestečko Centervile sa už dozviete v knihe.

Paul žil celý život v tieni svojho slávneho otca, ktorému sa podarilo vytvoriť obrovský zbor. Jeho otec bol jeho najväčším vzorom, na ktorom nevidel nijakú chybu (hoci tých chýb tam bolo viac ako dosť). Keď Paul dostane šancu vzkriesiť malý zbor, ktorého členovia postupne vymierajú, je celý bez seba. Spočiatku všetci vnímajú, že do Centervilu Paula s rodinou poslal Boh. Postupne sa však pastor začne zameriavať viac na to vonkajšie. Zrazu treba všetko nové, všetko lepšie, všetko drahšie, viac členov, viac finančných príspevkov, viac publicity, viac a viac a zoznam nemá konca. Hoci obnovený zbor prijíma každého kto príde, posty v spoločenstve udeľuje hlavne tým, ktorí majú, čo ponúknuť. Pravá podstata, Kristus, začína ostávať v úzadí. Starí ľudia zo zboru, ktorí mu už nemajú čo ponúknuť, sú v úzadí, pravé vzťahy sú v úzadí,… Potichu, postupne zostáva len pozlátka.

„Vieš, čo ma trápi najviac, Euny? Že už nepočujem Boží hlas. Kedysi bol taký jasný, ako keď zaznie poľnica, ako keď zaznie staroveký izraelský šofar. Ale už ho nepočujem. Ani ten tichý jemný hlas. A po ničom inom tak netúžim.“

Príbeh začal ba priam idylicky. No už po pár kapitolách sa všetko začalo rapídne meniť. Hlavná hrdinka Eunice ma udivovala svojou vytrvalosťou vo viere a obrovskou poslušnosťou. Povedala by som, že v reálnom živote takých žien snáď ani veľa nie je. Keďže som tiež manželka a matka, hneď som sa vcítila do jej života a ťažko som zvládala situácie, do ktorých sa najmä kvôli manželovi dostala. Pastor Paul ma neskutočne rozčuľoval. Každou stránkou a kapitolou viac a viac. Stále som si hovorila, už to príde, už ho opustí. No nič. Ostala. Verná. Pokorná. Poslušná. Neustále sa modliaca za svojho tvrdohlavého manžela, ktorý šiel tvrdo za svojím cieľom. Asi žiaden knižný hrdina ma nikdy tak nevytočil ako pastor Paul. Musím priznať, že kvôli nemu som mala chuť knihu prestať čítať, no som rada, že som tak nespravila. Myslím, že aj ja častokrát rozčuľujem Boha svojimi činmi a som rada, že On vo svojej dobrote neláme nado mnou palicu a dáva mi šancu práve tak, ako to robila Eunice.

„Niektoré dni sú ťažšie. Ale teraz už mám nástroje, ktoré mi pomáhajú, a dobrých priateľov. A čo je najdôležitejšie, mám Ježiša.“ Postrehol ten výraz v jej očiach, ale nenechal sa ním odradiť. „Viem, že k Nemu môžem prísť vždy, keď mám problém, a On mi ukáže, ako z neho vyjsť. Ako to urobil aj v prípade s Eunice. Ukazuje mi, čo dokážem zmeniť, a čo nie, a dáva mi múdrosť, aby som to vedel rozlíšiť.“

Hoci je román dlhší, má necelých 500 strán, prečítala som ho pomerne rýchlo, pretože som bola hnaná zvedavosťou ako nakoniec celý príbeh skončí. Riversová má v sebe jednoznačne dar písania pútavých románov, ktoré ma vždy vtiahnu do deja. V knihe nájdete veľa obdivuhodných postáv, ktorých postoje a myšlienky vás povzbudia k lepšiemu vzťahu s Bohom. Okrem Eunice si ma najviac získali Samuel a Stephen. Samuel, múdry a láskavý starec, ktorý je odhodlaný pomôcť každému a nad nikým neláme palicu. Stephen vedomý si svojich pádov z minulosti, sa snaží kráčať vo viere. Už vie, už verí, že hoci možno opäť padne, Kristus mu dá silu vstať a prekonať skúšky, ktoré prídu.

„Život je už taký. Myseľ a srdce sú bojiskom, kde zápasíme s nepriateľom. Ježiš a Božie slovo sú tvojou silou a štítom.“

Ešte posledný postreh z knihy. Obálka mi veľmi k príbehu nesedí.  Skôr by sa mi videlo, keby na nej bola žena na kolenách s upretou tvárou k nebu, ktorá hľadá útechu v Tom, ktorý ju nikdy nesklamal…

Prajem príjemné čítanie 🙂