Očami Leva

Očami Leva

Kniha Očami Leva je určená najmä pre tých, ktorí zažili stratu blízkeho človeka. Autor Levi Lusko s rodinou zažili ťažké obdobie, keď im umrela päťročná dcéra Lenya. To, ako sa cítia rodičia keď držia v rukách svoje mŕtve dieťa, aké ťažké je vybavovať jeho pohreb, dokáže pochopiť len človek, ktorý bol v rovnakej situácii. Deti majú predsa pochovávať svojich rodičov, nie naopak. Ako sa vyrovnali so stratou svojej milovanej dcéry a čo im dala táto ťažká skúsenosť si môžete prečítať v tejto inšpiratívnej knihe, ktorá dá každému čitateľovi veľa, ak pri jej čítaní otvorí svoje srdce.

Boh mi dal túto skúšku s istým zámerom. A pretože to považuje za vhodné, dáva niesť kríž aj vám. A čím neznesiteľnejšia je bolesť, tým neuveriteľnejšia sila z nej vzíde. Je to jeho ratatouille – jeho špecialita, jeho charakteristický spôsob konania. Raz mi niekto povedal, že Boh dáva najťažšie úlohy svojim najspoľahlivejším vojakom.

Levi Lusko je kazateľom a navštevuje mnohé miesta, aby hovoril o Ježišovi. V šírení Božieho slova má veľký úspech a jeho rodina a priatelia ho veľmi podporujú. Pred pár rokmi by on a tí, čo ho poznajú mohli povedať, sa má úžasne. Boh je s ním, požehnáva jeho a jeho prácu i rodinu. A zrazu, BUM. Rana akú nik nečakal. Zomrela im dcéra Lenya, pár dní pred Vianocami. Ako sa s tým zmieriť? Prečo Boh toto dopustí? Je v tom nejaká spravodlivosť? Ako je možné, že umrela a nestihli sa na to ani pripraviť?

Myslím si, že na takúto stratu sa nedá pripraviť. Nik si to nechce ani predstaviť. Je predsa strašné, prísť o dieťa, pre ktoré si rodič vysníva nádhernú budúcnosť. Levi s manželkou a dcérami však skrze túto skúsenosť, ktorá bola ťažkou skúškou ich viery hlásajú Božie slovo intenzívnejšie, ako pred tým. A hoci je to pre nich ako sypanie soli do rany, o smrti ich milovanej Lenyi hovoria svoje svedectvo, ktoré bolo pre nich ako skúška ohňom.

Boh nespôsobuje zlé veci, ale je nad všetkým a nič sa nedeje bez jeho dovolenia. Za zlo je v konečnom dôsledku zodpovedný diabol. Niekedy sa zdá, že sa nám život vymýka z rúk, že je na našich pleciach viac, než dokážeme zniesť. No všetko je pod Božou vládou, a keď ho uctievame, vedie nás k prelomovému bodu – bez ohľadu na to, čím si prechádzame. Boh nakoniec zničí všetko nFaše utrpenie a to, čo bolo pre vás zlom, použije na svoj účel. Má v evidencii číslo diablovej kreditnej karty a veľmi ľahko ho môže donútiť zaplatiť za škody, ktoré spôsobil.

Keď som čítala knihu mala som často krát chuť plakať, pretože ako rodič som si hneď predstavovala, ako by som to asi zvládala ja. Úprimné opísanie situácie dodáva knihe rodinnú atmosféru. Mala som pocit, ako by som Leviho a jeho rodinu poznala. Ešte aj teraz pár týždňov po prečítaní, sa mi sem tam v hlave vynoria silné myšlienky tohto kazateľa.

Kniha Očami Leva sa mi čítala s ľahkosťou, hoci hlavná téma sa môže zdať priveľmi smutná. Autor očividne miluje rôznych akčných hrdinov a bola som veľmi prekvapená k čomu všetkému v Biblii ich dokázal pripodobniť. Knihu by som odporučila nielen tým, ktorí prišli o svojich blízkych, ale každému kto má otvorené srdce. Každý totiž v istom období svojho života prežíva nejakú bolesť. Musíme si však uvedomiť a všímať, že práve vtedy stretávame ľudí, ktorých by sme inak nestretli. Ocitneme sa na miestach a zažijeme situácie ako z najdivokejšieho sna. A práve tu a vďaka tomuto všetkému, zažívame požehnanie. A tiež my sa môžeme stať nástrojom požehnania a povzbudenia pre iných.

A práve tomu, ako sa stať skrze svoju bolesť Božím nástrojom na požehnanie pre druhých, nás chce Levi Lusko vo svojej knihe naučiť. Otvorte pri čítaní knihy svoje srdce a nechajte Boha konať vo svojom živote veľké veci, i keď možno práve nechápete, prečo dopustí ťažké skúšky vo vašom živote.

LUSKO, Levi. Očami Leva. Kumran, 2017. 208s. ISBN 978-80-89487-00-0