Vďaka Betlehemu

vďaka betlehemu

Vďaka Betlehemu sa rodí láska a je tu nádej!

Kniha Vďaka Betlehemu je plná radosti a pokoja. Max Lucado chce prostredníctvom knihy všetkým pripomenúť pravý význam Vianoc. Je veľmi povzbudzujúcim čítaním na obdobie počas Vianoc, ale aj pre nimi. Hoci v advente myslíme na milión vecí, aby sme pripravili dokonalý štedrý večer, na ktorom nebude nič chýbať, často krát zabúdame na to podstatné. Ponáhľame sa nájsť tie najlepšie darčeky, upratať tak, aby sa všetko bolo dokonalé a napiecť tucet druhov koláčov. No sú Vianoce len o tomto? Neuniká nám podstata? Uvedomujeme si zázrak Vianoc?

Musím sa priznať, že pre mňa osobne je čítanie kníh od Maxa Lucada niekedy veľmi ťažké, hoci jeho knihy sú veľmi kvalitné a zároveň praktické pre každého veriaceho človeka. Ak neberiem do úvahy román Zázrak v kaviarni Higher Grounds jeho knihy čítam zväčša dosť dlho. Túto knihu som však práve vďaka radosti a ľahkosti, ktorá z nej vyžarovala, prečítala za pár dní.

Vďaka Betlehemu mám v nebi Spasiteľa. Vianocami sa začína to, čo oslavujeme počas Veľkej noci. Dieťa v kolíske sa stalo Kráľom na kríži. A pretože to tak bolo, mám čistý register. Len milosrdenstvo. Jeho ponuka nemá dodatky vytlačené drobným písmom. Nepovedal mi: „Očisť sa, než ku mne prídeš.“ Ponúkol mi inú možnosť: „Príď ku mne a ja ťa očistím.“ Nerozhoduje to, že sa ho držím za ruku, ale to, že on drží za ruku mňa. A jeho stisk je trvalý.

Príbehy v knihe boli nielen poučné, ale zároveň mi ukázali autora v novom svetle. Konečne mi prišiel ako bežný človek s každodennými problémami a tiež s chybami. Rovnako ako my nie je vždy dokonalý a tiež musí po páde vstať.

Na úplne bežných situáciách opísaných v knihe si môžeme uvedomiť, aké dôležité a jedinečné Vianoce sú. Vianoce sú ešte vždy zázrak, počas ktorého Boh dovolil, aby sa jeho syn narodil a žil život ako obyčajní ľudia. Ježiš bol tiež závislý na svojich rodičoch keď bol malé zraniteľné bábätko, tiež zažíval bolesť keď spadol na kolená ako malý chlapec. Rovnako ako nás a možno ešte viac ho trápil smútok druhých.

Uvedomujeme si niekedy, že Boh už pri narodení Ježiša vedel, aká ťažká bude úloha jeho syna? Kto z rodičov by bol ochotný obetovať svojho syna na taký ťažký údel? No náš milosrdný Boh to urobil. Pre nás všetkých. No neurobil len toto. Robí toho oveľa viac, hoci si to mnoho krát neuvedomujeme a nevážime. Stará sa o naše životy, drží nad nami ochrannú ruku, posiela nám do života ľudí, ktorých potrebujeme a cez ktorých nás otcovsky vychováva.

Vďaka betlehemskému zázraku poznáte odpoveď na tieto základné otázky: Vie Boh, že som smutný? Pozrite na slzami zaliatu Ježišovu tvár vo chvíli, keď stojí neďaleko Lazárovho hrobu. Vidí Boh, že mám z  niečoho strach? Všimnite si odhodlanie v  Ježišových očiach, keď ide počas búrky na pomoc svojim priateľom. Vie Boh o tom, že si ma nevšímajú alebo ma odmietajú? Nájdite odpoveď v súcitných Kristových očiach, keď sa zastáva cudzoložnej ženy.

Skúsme prežívať zázrak Vianoc s novou radosťou. Žime touto radosťou každý deň a ďakujme Bohu za jeho lásku a milosrdenstvo.

LUCADO, Max. Vďaka Betlehemu: sa rodí láska a je tu nádej!. Kumran, 2016, 128s. ISBN 978-80-89487-79-0.