Ozvena v tme

Ozvena v tme
5/5 - (6 votes)

Dlho očakávané pokračovanie trilógie V znamení leva je konečne dostupné aj slovenským čitateľom. Druhá časť trilógie má názov Ozvena v tme a myslím, že vo veľa veciach predčila prvý diel Hlas vo vetre. Ak by som mala jedným slovom povedať aká je táto kniha, poviem, že výnimočná. Konečne sa dozvieme, čo sa stalo s Hadašou po tom, ako do nej zahryzol lev, keď mu s piesňou na perách kráčala v ústrety.

Marcus, ktorý bol plný nenávisti voči sestre Júlii, ktorá poslala jeho milovanú otrokyňu Hadašu do arény, sa vydal na ďalekú púť. Dúfa, že keď sa dostane do miest kde Hadaša žila, podarí sa mu ľahšie zmieriť s jej smrťou a možno aj nájsť odpovede na otázky, ktoré mu ťažili srdce. Za jej smrť viní nielen sestru, ale aj Boha, v ktorého Hadaša verila. Keby nebola kresťankou nemuselo sa to stať, keby sa tak zanovito nepridŕžala svojej viery, možno by ešte žila. Čo je to za Boh, ktorý dopustí, aby jeho najvernejší takto trpeli? Vôbec tomu nerozumel.

Marcus odvrátil zrak. Spýtal by sa Boha, prečo nechal zomrieť Hadašu. Spýtal by sa ho, prečo stvoril svet plný násilia, keď je údajne všemocný. No najväčšmi sa túžil presvedčiť, či Boh vôbec existuje.

Veľmi ma potešila keď som zistila, že semienko viery, ktoré Hadaša zasiala u ľudí sa postupne začalo ukazovať. Aj Marcova matka Féba sa stala kresťankou a rapídne zmenila svoj život. Začala sa starať o vdovy a siroty. Nedávala im však len materiálne veci, ale aj samú seba, svoj času a svoje srdce. A hoci ju Boh po čase skúšal chorobou, neochabla vo svojej viere, práve naopak. Hoci bola odkázaná na starostlivosť služobníctva, celý deň sa modlila a ďakovala Bohu. Jej neochvejná viera je inšpiratívna a tak Féba môže byť vzorom, pre každého veriaceho.

Odpovede na svoje otázky však poznala skôr, ako mu ich položila. Hovoril jej ich znovu a znovu. Aj on ten strach zažil. Nebolo o jej ceste rozhodnuté dávno pred tým ako spoznala Júliu Valeriánovú? Stane sa Božia vôľa, nech je aká chce. V tejto chvíli a na tomto mieste ju tá predstava napĺňala strachom.
Dôveruj mi, opakoval jej stále dookola tichý hlas. Dôveruj mi.

Bol to práve Hadašin spôsob života a neustála obeta, ktoré ukazovali ostatným ako ich miluje Boh. Nech urobíme čokoľvek, nech ho akokoľvek sklameme, je tu pre nás. Stále nás miluje, preukazuje nám svoje milosrdenstvo. Čaká nás s otvorenou náručou plnou nehy a lásky. Jej život bol oslavnou piesňou Božej slávy. Aby mala silu na takýto život neustále sa modlila. Ráno, večer i pri práci. Modlila sa za svojich blízkych, no najmä za tých, ktorí jej ubližovali.

V Hadašinom príbehu máme možnosť vidieť, že je dôležité hovoriť o Kristovi a evanjelizovať, no rovnako dôležité je aj modliť sa a hlavne svoju vieru žiť. Aby z nás bolo vieru cítiť a vidieť. Nie je to vždy ľahké, nie je to ako prechádzka ružovou záhradou, no musíme si pripomínať, že ak svoj život odovzdáme Bohu, raz sa s ním stretneme v nebi.

Ozvena v tme nebol Hadašin hlas, ale hlas Boha, ktorý naňho stále volal a nikdy mu nedovolil odísť.

Príbeh ma okamžite vtiahol do deja a nemohla som sa od neho odtrhnúť. No táto kniha zďaleka nedá človeku len priestor na oddych a vyvetranie hlavy. Má v sebe napätie aj dávku dobrodružstva, ktoré žiadnemu čitateľovi nedajú dôvod na to, aby znížil svoju pozornosť pri jej čítaní. Počas príbehu si človek uvedomí, že mnohé z vecí, ktoré trápili ľudí vtedajšej doby nájdeme aj v súčasnosti. Promiskuita, homosexualita, potraty a mnohé podobné tu boli už vtedy a sú tu aj teraz. A rovnako ako vtedy aj teraz so sebou nesú ďalekosiahle následky. A aj toto robí knihu Ozvena v tme výnimočnou. Autorka nezatvára oči pred problémami, priamo ich pomenovala a tiež to, prečo nie sú správne. Jej slová mi ešte vždy doznievajú v hlave.

Zároveň dá čitateľovi oveľa viac, posolstvo. Ukazuje tiež, že kto hľadá, ten aj nájde. Treba mať však otvorené srdce, treba dovoliť Bohu, aby mohol konať v našich životoch, pretože mnohé veci nedokážeme sami. Vieme, že máme odpustiť. Cítime, že je to správne, že nám to Boh opakuje, ale nemáme na to silu. Len s Ním to zvládneme prekonať. Keď dokážeme odovzdať svoj život Kristovi uvidíme aké veľké a nádherné veci si pre nás pripravil.

Ešte mi nedá nespomenúť, ako veľmi cítiť v knihe fakt, že Francine Riversová sa pred písaním tejto trilógie stala veriacou. V knihách cítiť, takmer až hmatateľne, jej oduševnenie pre vieru. Je veľmi dobré, že sa rozhodla svoj dar písania kníh pre evanjelizáciou využiť takouto cestou. Musím uznať po prečítaní jej kníh, že to robí excelentne.

RIVERSOVÁ, Francine. Ozvena v tme : V znamení leva. Prvé vydanie. 2017, 456s. ISBN 978-80-89487-85-1.