MAX naprojektovaný chalan z predmestia

Román, MAX – naprojektovaný chalan z predmestia od autorky Veroniky Grohsebner, nám ponúka realistický pohľad do sveta dospievajúcej mládeže. Nezáujem o detaily antikoncepcie, umelého oplodnenia či dôsledkov potratu, ale zato obrovský záujem o alkohol, či poflakovanie sa po nociach, je aktuálnou témou dnešnej mládeže. Autorka veľmi realisticky zasadzuje všetky tieto problémy a otázky do deja príbehu o Maxovi, Nike a jej bratovi Teovi. Pochopia mladí ľudia dôsledky svojich činov alebo ostanú ešte nejaký čas slepí a nevedomí?

„Keď ma kvôli tvojmu nemožnému správaniu ešte raz predvolajú do školy, tak…! Max sa na ňu uprene pozrel, jeho výsmešná grimasa za oponou sa dala len tušiť.“

Max je sebavedomý stredoškolák z rozvedenej rodiny. Mama sa o neho veľmi nezaujíma a Max postupne skĺza na zlé chodníky. Jedného dňa pomôže malému chlapcovi Teovi, ktorého šikanujú. Teo je brat jeho spolužiačky Niky, podivnej kresťanky, z ktorej si každý robí srandu kvôli jej názorom. Keď sa Max zastane Tea, malý Teo s Downovým syndrómom ho pozve k nim na obed a vtedy sa začne Maxov život radikálne meniť.

„Zrazu sa Max prebral. Zistil, že neobdivuje Tea, ale neprestajne pozerá na Niku, a to s úmevom, ktorý musel vyzerať minimálne nahlúplo.“

Max spoznáva Nikinu a Teovu rodinu a zisťuje, čo znamená slovo rodina. Aj on zatúži po láske a porozumení v kruhu rodiny a pokúsi sa zmeniť veci vo svojom živote. A postupne sa zaľúbi aj do Niky. Zalúbi sa aj Nika do neho? Dá šancu tomuto vzťahu a Maxovmu spôsobu života?  Dokáže sa Max zmeniť? Začne ho jeho mama milovať? Dostane Max rodinu, po ktorej túži?

„Skutočne uzdraviť sa môžeš len vtedy, keď sa odhodláš jej odpustiť. Vyžaduje si to tvoju pevnú vôľu nie pocity, ale tvoje vedomé rozhodnutie. Všetko ostatné je už na Bohu.“

Autorka veľmi zaujímavým a pochopiteľným spôsobom zahŕňa do príbehu všetky otázky ohľadom sexaulity, potratov, umelých oplodnení, váženia si svojho tela a viery v Boha. Román je určený predovšetkým tínedžerom. Jednak pre tých, ktorí nechcú počúvať tieto veci, ako aj pre tých, ktorý sa o týchto veciach chcú dozvedieť viac a možno sa boja opýtať. Ale môže osloviť aj starších čitateľov. Aj mne prinieslo čítanie tejto knihy mnohé podnety na premýšľanie, a tak tiež som sa dozvedela nové veci.

Ak vás recenzia zaujala, knihu si môžete pohodlne zakúpiť na zachej.sk

GROHSEBNER, Veronika. MAX naprojektovaný chalan z predmestia. Zachej.ak 2018. 371s. ISBN 9788081791178