Tamara

Tamara

Prvá zo série kníh Výnimočné biblické ženy Tamara od Francine Riversovej, ktorá poodhalí čitateľom dobu a zvyky v akých Tamara žila. Autorke sa podarilo dotvoriť príbeh o biblickej Tamare až neuveriteľne realisticky. Viem si živo predstaviť, že tak nejako to zrejme naozaj mohlo byť a som ohromená akú odvahu pri nastolení spravodlivosti musela Tamara podstúpiť.

„Buď prefíkaná ako had, Tamara. Júda je múdry muž, lebo si vybral teba. Ty si silná, silnejšia ako všetky ostatné. Si dôvtipná a máš silu, ktorú si neuvedomuješ.“

Krásnu a silnú Tamaru vybral otec za nevestu pre Júdovho syna Eru, o ktorom bolo známe, že bol krutý a pôžitkársky muž. Ich manželstvo nebolo šťastné a Er sa k usilovnej Tamare vôbec nesprával ako k manželke a navyše bol k nej krutý. Napriek všetkému sa Tamara snažila robiť všetko preto, aby manželstvo ako tak fungovalo.

„Uzatvorila sa do seba a postavila okolo seba vysoký a pevný múr, nad ktorým bolo krásne modré nebo. Nechcela myslieť na Erovu povahu ani na to, čo jej spraví tentoraz.“

Boh však zasiahol a Er zomrel, keď velebil kanaánskych bohov a prisahal, že svoje deti obetuje vo svätyni. Po období smútku si mala Tamara vziať ďalšieho Júdovho syna Onana, ktorý však nemal v úmysle oplodniť Tamaru, aby zabezpečil potomstvo svojmu bratovi. Pán opäť zasiahol a zabil aj Onana. Keďže Júda mal ešte jedného syna, podľa práva mal na miesto svojich bratov nastúpiť Šéla. Júdu však opantal strach a odmietol splniť povinnosť.

„Bola rozhodnutá bojovať proti neprávosti, ktorá sa na nej páchala.“

Ako príjme nevesta svokrovo nespravodlivé rozhodnutie? Stane sa z nej najposlednejšia z posledných v dome svojho otca kam ju poslali po Onanovej smrti? Akú úlohu zohrá v celom príbehu Boh?

Kniha Tamara je veľmi silná a veľmi dlho som o nej premýšľala. Osobne som veľmi prekvapená, ako je možné, že Francine dokáže z tak krátkej pasáže v Biblii vytvoriť tak silný príbeh. Vďaka jej opisom si viem celkom reálne predstaviť fungovanie a spôsob života vtedajšej doby. Ženy v tej dobe mali veľmi ťažký život a ja si neviem predstaviť, ako to dokázali zvládnuť. Ich postavenie bolo o toľko iné a napriek tomu dokázali zvládať svoj život. Často-krát sa museli obetovať pre svoju rodinu a jednoducho poslúchnuť rozhodnutie svojho otca či manžela.

Odvaha Tamary je obdivuhodná. Samotná Tamara by mala byť v mnohom vzorom žien. Po prečítaní knihy som okamžite pocítila potrebu prečítať si jej príbeh aj v Biblii. Táto starozákonná žena sa mi stala veľmi blízkou a som šťastná, že som mala možnosť prečítať si knihu o jej živote. Dúfam, že aj ostatné knihy z tejto série budú mať podobnú hĺbku a silu.

RIVERSOVÁ, Francine. Tamara: Výnimočné biblické ženy. Prvé vydanie. Dobrá kniha, 2004, 124s. ISBN 80-7141-471-9.