Vezmite a jedzte

Vezmite a jedzte
3/5 - (1 vote)

Kniha o svätom príjmaní

Zamýšľali ste sa už niekedy nad tým, ako bola vnímaná Eucharistia prvotnou Cirkvou? Uvedomujete si stále a naplno hlboký význam Eucharistie? Túžite sa vybrať na cestu spoznávania a pochopenia? Ak vo vás zaznelo trikrát ÁNO, zoberte do rúk práve knihu Vezmite a jedzte. Autor Ulf Ekman vám odhalí skutočnosti, o ktorých ste možno ani netušili, rovnako ako ja.

„Zdravé učenie a trpezlivosť nám môžu pomôcť získať širšiu perspektívu a ísť vpred. Nedovoľme tým, ktorí sa z rôznych dôvodov nechcú zbaviť nevedomosti a predsudkov, aby nás zadržali.“

Čítanie tejto knihy bolo pre mňa výzvou. Zo začiatku sa mi zdalo trochu zbytočné venovať knihe toľko úsilia, pretože sa mi vôbec nečítala ľahko. No som veľmi šťastná, že som vytrvala. Vo veľa veciach mi otvorila oči! Keď som mala za sebou takmer 90% knihy, ako by mi z očí spadli lupiny a ja som začala naozaj vidieť, o čom čítam a ako hlbšie mnohé veci zrazu vnímam. Po prečítaní knihy som sa pristihla pri tom, ako som počas svätej omše hľadela na Eucharistiu… Vždy som verila, že Eucharistia je živý Kristus. No zrazu som si veľmi reálne predstavila Ježišove srdce, ktoré prijímam a pritom prosím, aby zmenil to moje srdce.

To, čo Boh robí a čo udeľuje počas lámania chleba, je sväté. Preto Eucharistiu slávime dôstojne, ale bez zbytočnej strnulosti, radostne, ale nie povrchne – tak, aby sa stala dôverným stretnutím s Ježišom.“

Vzápätí som si uvedomila, že už rozumiem, prečo brali prvých kresťanov ako kanibalov (aj to sa v knihe dočítate!). Oni verili, oni vedeli, oni hlásali, že prijímajú Ježišovo telo. Ich svedectvo o prijímaní Eucharistie muselo byť také silné, že zrejme naozaj vyvolali u neveriacich dojem, že sa z nich stala sekta akýchsi kanibalov. Neveriaci však nemali potuchy o skutočnom význame daru Eucharistie, ktorú nám daroval Kristus.

„Dostať ducha znamená dostať Boží život.“

Pred prečítaním knihy som si myslela, že poznatky z nej budú pre mňa len menším doplnením toho, čo už viem. Veľmi som sa však mýlila. Už po pár stranách som odhalila také veci, o ktorých som nepočula ani v náznakoch. Bola som tiež prekvapená, keď som sa pýtala svojho okolia či niečo podobné počuli. Väčšinou bolo odpoveďou nie. A to ma donútilo sa zamyslieť nad tým, že by sme nikdy nemali prestať v zdokonaľovaní sa nielen o novinkách, ale aj o tých veciach, o ktorých si myslíme, že vieme všetko.

„Nikto nie je sebestačný, ale všetci potrebujeme odvahu a duchovnú dômyselnosť, ak máme byť schopní vystúpiť poza to, čo máme, čo dokážeme, a vykročiť v ústrety väčším veciam.“

Kniha Vezmite a jedzte nepatrí k takým, ktoré prečítate za jedno popoludnie, hoci má len okolo sto strán. Dôvod je taký, že „ťažký jazyk“, ktorým je kniha písaná vám nedovolí rýchlejšie čítať. Ja som ju čítala takmer dva mesiace (zväčša podobný počet strán prejdem za deň, dva). Niektoré pasáže som musela čítať opakovane. Myslím, že tento fakt môže niektorých čitateľov odradiť. Ja osobne to však spätne považujem za plus, pretože som tak aspoň získala viac času na uvedomenie si a hlbšie premyslenie si autorových myšlienok.

Napriek množstvu času, ktorý som jej venovala, neľutujem, že som sa rozhodla prečítať si ju. Až po prečítaní celej knihy totiž človek odhalí jej veľkú hodnotu. Želám vám, aby ste vytrvali aj počas náročnejších pasáži a obohatili tak svoje poznanie o Eucharistii. Ak vás moja recenzia zaujala, knihu si môžete kúpiť na kumran.sk

EKMAN, Ulf. Vezmite a jedzte. Prvé vydanie. Kumran. 2018. Mäkká väzba. 112s. ISBN: 978-80-89487-98-1