Rút

Rút
4/5 - (3 votes)

Každý občas hľadá vzor, podľa ktorého by sa mal uberať správny život. Nepochodili ste v súčasnom svete? Inšpiráciu však môžeme nájsť aj v ľuďoch žijúcich stovky rokov pred nami. Rút je jednou z biblických žien, ktorá síce pôvodom nebola Židovka, ale jej meno má isté miesto v rodokmeni samotného Ježiša Krista. Čím si táto pohanka zaslúžila takú česť a čím všetkým si musela prejsť aby sa stala súčasťou diela našej spásy? V strhujúcom príbehu tejto ženy sa stretneme so strachom, ale aj veľkou odvahou. S dôverou aj pochybnosťami. S vierou bojujúcou proti zúfalstvu a beznádeji. Nechajte sa dotknúť Rútinou láskou a oddanosťou svojej svokre, ale v prvom rade Bohu.Ten ju ani v ťažkých chvíľach neopustil a všetko obrátil na dobré.

Po smrti svojich milovaných manželov Machlona a Kiljona, sa Rút a Orpa ocitnú samé bez potomkov so svojou svokrou Noemi, taktiež vdovou. Ich povinnosťou je zostať oporou pre svoju svokru, takže keď sa Noemi rozhodne vrátiť naspäť k svojmu ľudu do rodného Betlehema, bez rozmýšľania ju nasledujú. Cesta je však náročná a Orpa nie je ochotná vzdať sa svojho doterajšieho života. Rút, ktorá prijala Noeminu vieru v pravého Boha Izraela, sa nedá odradiť a aj napriek nebezpečenstvu a neistote sa rozhodne nasledovať Noemi až do konca.

„Nič nespojí ľudí viac ako spoločné utrpenie“

Aj keď po príchode do Betlehema sa ich ťažká a nebezpečná cesta zdanlivo končí, boj pokračuje. Noemi síce nájde ľudí, ktorí si na ňu a jej rodinu pamätajú, ale nedokáže vymazať roky odlúčenia. Nič už nebude také ako predtým. Karta sa obracia a mladá Moabka Rút má rovnaký problém zapadnúť ako jej svokra Noemi, keď nasledovala svojho manžela do neznámej krajiny.  Našťastie, Boh sa stará o svojich verných. Pri zbieraní zrna, ktoré im zaisťovalo obživu sa Rút stretá s Boozom, jedným z najváženejších mužov v celom Betleheme. Ako sa však čoskoro ukáže, Boh a Noemi s nimi majú ešte iné plány a Booz v nich nie je iba dobrodincom či vzdialeným príbuzným. Bude Rút do konca života smútiť za Machlonom, alebo má ešte nádej, že bude milovaná?

„Srdce mladej ženy si málokedy muž získa svojím charakterom.“

Priznám sa, celkom som nevedela, čo mám od prerozprávaného Rútinho života očakávať, a to aj napriek tomu, že s väčšinou kníh od Francine Riversovej mám dobré skúsenosti. Zo začiatku sa mi príbeh zdal ponurý, lebo po pravde, nezačína sa veľmi veselo. Po čase som si však uvedomila, že postupne s vývojom situácie, ma čoraz viac priťahuje a nakoniec som sa už nevedela dočkať jeho vyvrcholenia a rozuzlenia. Zároveň ma sklamalo, že kniha je taká krátka. V najlepšom asi treba prestať…

„Rút šťastne zatvorila oči a sklonila hlavu. Ach, Jahve, ty si skutočne milosrdný Boh. Jej srdce sa naplnilo veľkou vďačnosťou a hrdlo sa jej zovrelo od sĺz. Až doteraz si neuvedomila, ako veľmi sa bála budúcnosti. A teraz znova pocítila obrovský prílev nádeje. Boh ich neopustil!“

Kniha Rút mi ukázala, že aj napriek úplne iným zvykom a životnej úrovni sa svet nezmenil úplne vo všetkom. Stále existuje dobro, ktoré nás neraz dokáže prekvapiť. Silná viera pomáha prežiť aj tie najzložitejšie situácie a Boh si všetko zlé dokáže použiť v náš prospech. Konanie, láska a postoj Rút sú nepochopiteľné, no zároveň inšpiratívne a povzbudzujúce.Knihu by som si bez problémov prečítala znova a odporučila ju aj Vám. Čitateľa neobohacuje len z duchovného hľadiska, ale ponúka aj pohľad na históriu Židovského národa, podloženú historickými názvami a faktami.

Ak Vás román Rút zaujal, môžete si ho zakúpiť na zachej.sk

Ak by ste sa k Rútinmu príbehu chceli vrátiť a prečítať si dielo, kde je jej život viac rozvinutý, odporúčam Vám spracovanie od Tessy Afsharovej s názvom Perla z Moabu.

Ak sa Vás kniha Francine Riversovej zaujala, prečítajte si aj ďalšie autorkine diela: Leotina záhrada, Vykúpená láska, Hlas vo vetre