Čas objať sa

Čas objať sa

V románe Čas objať od Karen Kingsbury sa dozvieme ako pokračovalo zachránené manželstvo Emy a Martina Reynoldsovcov. Hoci obaja cítia, že ich manželstvo je silnejšie ako kedykoľvek predtým vôbec netušia, že najbližších pár mesiacov podstúpia skúšky, ktoré preveria ich znovunájdené odhodlanie bojovať za ich lásku a rodinu. Zlomia lásku a rodinu útrapy, ktoré ich čakajú? Zostanú napriek všetkému oddaní Bohu? Nezanevrú na Boha?

„Mali to zapísané hlboko v očiach, kam dovideli len oni dvaja s Martinom. Zračila sa v nich láska dvoch bojovníkov, ktorí to zvládli. Láska preskúšaná a posilnená. Láska, ktorá ich priviedla k studenej a tmavej priepasti., na ktorej okraji boli obrnení voči bolesti a pripravení skočiť. Láska, ktorá ich v poslednej chvíli schytila za goliere a priviedla späť na bezpečnú pastvu.“

Láska Martina a Emy kvitla a videl to každí, kto ich videl spolu. Vyzerali ako čerstvo zamilovaný pár. Nik by neveril, že ešte pred pár mesiacmi uvažovali o rozvode. A keby im dcéra Nikol neoznámila, že sa bude vydávať, ich manželstvo by možno nedostalo druhú šancu. Pokojnú a láskavú atmosféru naruší boj o zosadenie Martina z postu trénera Marionských orlov. Ukrivdení rodičia, ktorí majú pocit, že ich synovia hrajú počas zápasu málo sa rozhodli za každú cenu zbaviť sa Martina Reynoldsa.

„To nebol zlý sen, z ktorého sa človek zobudí. Bola to nočná mora, ktorá trvala celý život.“

Futbalu Martin obetoval veľa energie i času. Prácu trénera miloval, no zlá politika, ktorú vyvíjali rodičia žiakov v ňom zabíjala radosť, ktorú vždy zo športu cítil. Anonymné listy, ignorácia a stres doženú Martina k vážnemu rozhodnutiu. Hoci by si to nikdy nebol pomyslel, zavesí kariéru trénera na klinec na konci sezóny. Zvládne obnovený vzťah Emy a Martina túto ťažkú situáciu?

„Keď sa pozrel na Emu, videl, že voľnou rukou si zakrýva ústa. Z hrdla sa jej vydierali tiché vzlyky, ale oči mala suché. Bola pravdepodobne v šoku rovnako ako on. Komu by vôbec napadlo, že niečo také bude možné?“

Aby toho nebolo málo, ich deti sa začnú tiež boriť v problémoch. Nikol a Michael si už dopredu vysnívali, ako bude vyzerať ich manželstvo a spoločný život. Manželstvo a situácie, ktoré v ňom zažívajú ich oboch prekvapia a hneď zo začiatku preskúšajú nielen silu ich lásky, ale aj veľkosť viery v Boha. Martinov syn David sa po presťahovaní na univerzitu veľmi zmenil a nechal sa zviesť na zlú cestu spolužiakmi. Rodinná situácia u Reynoldsovcov je už aj tak dosť kritická, keď ich život od základu zmení autonehoda.

„Pozrel sa na Johna. Chlapec tentoraz zdvihol zrak. Plakal. Každý v súdnej sieni musel v tej chvíli pochopiť, aká je pravda. John nebol muž, bol to chlapec. Vystrašený, zahanbený, previnilý chlapec, ktorý by dal život za to, aby mohol vziať späť dôsledky svojho rozhodnutia v tú piatkovú noc.“

Pri čítaní knihy Čas objať sa som sa viackrát prichytila pri tom, že plačem. Autorka sa ma svojou knihou hlboko dotkla. Problémy, ktoré rodina rieši sa môžu stať každému. A práve to ma dohnalo k otázkam, ako by som podobnú situáciu zvládla ja. Vedela by som všetko odovzdať Bohu a veriť, že aj to zlé vie obrátiť na dobré?

Knihy od Karen Kingsbury v sebe vždy ukrývajú silné posolstvo. Počas čítania sa veľa nasmejem, ale aj si poplačem.  Postavy sú vystavené ťažkým osudovým skúškam, no vždy veľmi reálnym. Opis postáv i situácií je vždy taký realistický, že budete mať pocit, ako by ste sa ocitli priamo v príbehu. Ema a Martin sa tiež stali mojimi priateľmi, od ktorých som sa mnohému naučila. V prvej knihe Čas tancovať ma mnohé ich činy vytáčali do zúrivosti a mala som pocit, akoby autorka knihu umelo naťahovala, kým sa konečne udobria. Avšak pokračovanie ich príbehu Čas objať sa je pre mňa ako balzam na dušu. Najviac ma fascinovalo, ako ochotne poskytli pomoc a povzbudenie v čase, keď oni sami potrebovali pomôcť. Bodaj by sme aj my mali silu pomáhať a svedčiť o Kristovej láske a dobrote v čase súženia.

Ak vás zaujala autorka, odporúčam vám aj ďalšie jej knihy: Medzi nebom a morom, Most, Anjelská misia a Čas tancovať

KINGSBURY, Karen. Čas objať sa. Prvé vydanie. Orion. 2018. pevná väzba. 344s. ISBN: 978-80-8071-210-5