Berlínčanka

Obálka knihy Berlínčanka

Ak obľubujete knihy z obdobia 2. svetovej vojny ako ja, určite sa nechajte zlákať román Berlínčanka. Príbeh sa odohráva tesne pár rokov pred vojnou, kedy si mnohí nechceli pripustiť hrozbu blížiacej sa vojny. Hitler predstavoval pre mnohých čistokrvných Nemcov vyslyšanie ich modlitieb. Konečne tu bol človek, ktorý urobí v krajine poriadok. Dá „svojim“ ľuďom prácu a zbaví sa prisťahovalcov, ktorí parazitovali ich krajinu. Pravdu o tom, čo sa v krajine skutočne dialo sa pokúsi vypátrať britská novinárka Georgie Youngová. Do Nemecka priletela z Londýna s protivným novinárskym kolegom Maxom Spenderom. Georgie už po pár dňoch v novom domove odhaľuje šokujúcu pravdu ukrytú len pár ulíc od centra. Skutočný život v novom Nemecku nie je taký rozprávkový ako ho vodca predstavuje zvyšku sveta. Stačí len poriadne otvoriť a človek nájde veci, ktoré by nečakal ani v tých najhorších snoch.

„Georgie divoko pridala do kroku. Dych sa jej zrýchľoval, až znova uvidela svetlá a bezpečie Alexanderplatzu. Od úľavy nafúkla líca, keď sa dostala do Bristolu a jeho upokojujúcej vstupnej haly. Tam cítila, ako by podľa nej malo chutiť nové Nemecko. Malo prinajlepšom trpkosladkú príchuť.“

Čím dlhšie Georgie žije v Nemecku, tým viac tajov ríše začína odkrývať. Pravda sa jej vôbec nepáči. Červené vlajky sú všade ako vodcova moc. Človek má pocit, že pred ňou niet úniku. Georgie nedokáže len tak nečinne stáť a pozorovať ako trpia nevinný ľudia. Kolega Paul Adamson z jej novín náhle zmizol, čo potvrdilo, že nebezpečenstvá ríše ju môžu stáť nielen slobodu, ale aj život. Keď sa konečne zmieri s Maxom ich spolupráca prináša nejedno veľké odhalenie. Na krk im však dýcha tajná polícia a je len otázka času, kedy im prídu na stopu. No ohrození sú hlavne ich noví židovskí priatelia, ktorí v svojej domovine zrazu nemajú žiadne práva.

„Georgie kráčala ako v sne v snahe vybehnúť na hlavnú ulicu, po ktorej sa obvykle premávajú taxíky na pracovné účely. Bola si vedomá, že nie je čas zaháľať, no zároveň ju prirodzene spomaľovala letná horúčava – musí budiť dojem, že je len na prechádzke. Pred vedľajšou budovou prešla okolo strážnika, usmiala sa na neho a on jej úsmev opätoval.,,Dobrý deň, Fräulein.“ Kývol hlavou a ju zarazilo, že keby ho vyzliekli z uniformy, ničím by sa nelíšil od ktoréhokoľvek iného mladíka z Európy. Bez ohľadu na to, či sa vojna blíži alebo nie, už teraz to bolo strašné: mladý Nemec chytá vlastných krajanov. Taká nezmyselnosť.“

Román Berlínčanka to je naozaj skvelé dobrodružstvo…

Musím povedať, že už dávno som si tak neužila román ako teraz. Berlínčanka je prvá kniha, ktorú som od Mandy Robotham čítala. Autorka si ma ním rýchlo získala. Príbeh je totižto skvelo prepracovaný. Dobrodružstvo je takmer na každej stránke. Napätie krásne graduje až do samého konca. Nájdete tu aj trochu romantiky a nových zaujímavých faktov o tom, ako to v Nemecku vyzeralo pred vojnou. Čakala som síce, že príbeh Georgie skončí inak, aby to pôsobilo viac hodnovernejšie. Možno autorka chcela dopriať lepší koniec aspoň hrdinom knihy, keď reálni novinári tej doby možno šťastie nemali.

Príjemne ma prekvapilo, že som výnimočne netušila ako bude dej pokračovať. Po veľkom množstve kníh, ktoré som už prečítala, ma už máloktorý autor niečím prekvapí. Pri čítaní románu Berlínčanka som bola prekvapená, koľko podobností som našla s vojnou medzi Ruskom a Ukrajinou. Práve preto dúfam, že kníh o vojne bude v budúcnosti pribúdať, aby robili osvetu tomu, čo sa môže stať ak sa nespamätáme a nepoučíme sa z minulosti.

Prajem príjemné čítanie vám praje Knihomoľka

Ps: Ja sa už teraz teším na ďalší autorkin román, ktorý snáď čoskoro vydavateľstvo Motýľ prinesie na knižný trh 🙂

ROBOTHAM, Mandy. Berlínčanka. Vydavateľstvo Motýľ. Pevná väzba. 416s. 2022. ISBN: 9788081642944