Z trinástej komnaty je výhľad na nebo

Z trinástej komnaty je výhľad na nebo
4.6/5 - (5 votes)

Autorka v knihe Z trinástej komnaty je výhľad na nebo otvára tému sexuálneho násilia. Príbeh mladej Jeanne nám chce priblížiť ako sa cíti žena, ktorá je poznačená takýmito zážitkami. Kniha má veľmi silnú výpovednú hodnotu a rozhodne nie je jednou z mnohých tuctových zamilovaných románov.

Mladá Jeanne je aktívna vysokoškoláčka, ktorá nielenže popri štúdiu pracuje, ale je aj angažovanou veriacou vo svojej komunite mladých. Je vždy ochotná pomôcť a poradiť a to nielen rečami, ale aj činmi. Niektorí by ju možno nazvali až svätuškárkou, ktorá nevyhľadáva párty a nepresedí niekoľko hodín za facebookom. Všetko je však úplne inak. Nik z jej priateľov netuší nič o jej bývalom živote, na ktorý by Jeanne najradšej navždy zabudla. Všetko sa však zmení, keď sa objavia fotografie z minulého života.

„Jeanne sa zachvela. Premokol ju pocit beznádeje a zúfalstva. Záblesky do minulosti boli v poslednej dobe pričasté. Veľmi intenzívne.“

Simeon sa vrátil zo stáže v Thajsku po dvoch rokoch. Odchádzalo sa mu z Francúzska veľmi ťažko, pretože tesne pred odchodom mal pocit, že našiel svoju spriaznenú dušu. Jeanne, dievča s ktorým sa spoznali v modlitebnej skupinke, ktoré vyznávalo rovnaké hodnoty ako on. Už si myslel, že po poslednom sklamaní sa nikdy nezamiluje. Hoci bol rozhodnutý pokračovať v jemne začatom vzťahu, jeho zámer sa rýchlo zmenil na totálne ignorovanie jeho vysnívanej Jeanne, keď uvidel fotografie z jej „bývalého“ života, o ktorom nikomu z priateľov nepovedala. Zatvrdil svoje srdce, no keď ju po príchode uvidel pochopil, že ju stále miluje. Dokáže ju milovať aj s jej minulosťou??? A odpustí mu Jeanne dvojročné mlčanie?

„Občas jej tú stabilitu v tomto špinavom a podlom svete závidím. Netvrdím, že ňou nič nezatrasie, stáva sa, že je zmätená a nevie, ako ďalej, je zmietaná a skutočne ju život nešetril, no možno práve tie hodnoty jej pomáhajú postaviť sa, aj keď spadne či keď jej podrazia nohy. Nehovorím, že s úsmevom na tvári, ale s pokojom v srdci.“

Jeanne si počas jednej akcie kde rozprávala o Ježišovi a jeho láske našla priateľku Lucie, hoci to vôbec nezačalo priateľsky, skôr útočne. Obe dievčatá sa však natoľko zblížili, že časom sa z nich stali spriaznené duše. Lucie sa cíti častokrát osamelá a má pocit, že nik si neprežil nič horšie ako ona. Keď však odhalí časť pravdy o svojej najlepšej priateľke, neodsudzuje ju a stojí pri nej. Vôbec však netuší, že objavila len špičku obrovského ľadovca, ktorý Jeanne ešte stále ochromuje strachom.

„Potrebovala pri sebe niekoho, koho mala rada a komu mohla dôverovať. Tá úzkosť z ničoty ju premkla znova. Celý jej život sa podobal mydlovej bubline. Hoci sa zvonku zdá všetkým nádherne ľahká a krásna, navyše hýriaca dúhovými farbami, vo vnútri je prázdna, poletuje len tak bez cieľa, až kým nepraskne.“

Po prečítaní prvého autorkinho romány Keď sa sfarbia javory som s napätím očakávala, čím nový prekvapí a poteší moju čitateľskú dušu. Jej knihy sa rozhodne odlišujú od všedných románov. Jej prvý román som doslova zhltla a nedávno som si ho prečítala opäť, pretože keď ho čítam, cítim sa čerstvo zamilovaná. Keď som začala čítať Z trinástej komnaty je výhľad na nebo bola som prekvapená výraznou odlišnosťou oproti prvému románu. Čakala som kedy sa konečne začne rozbiehať dej, ale veľmi nerada píšem, že ma zo začiatku kniha nudila. Musela som prečítať naozaj veľa strán, kým som sa dopracovala k niečomu, čo ma začalo poháňať vpred. Celkový dojem z knihy mám však veľmi dobrý a vôbec neľutujem, že som ju prečítala a dala jej svoj čas.

Čo musím, ale o knihe Z trinástej komnaty je výhľad na nebo určite napísať je, že sa mi veľmi páčilo ako autorka zdôraznila nekonečnosť a veľkosť božieho milosrdenstva a lásky k ľuďom. Je skvelé čítať a popri tom si uvedomovať, že Boh nás miluje takých, aký sme so všetkými našimi nedokonalosťami aj so všetkým, čo sme kedy urobili. Aj keď sa cítime nehodní, špinaví od hriechu, on nás napriek všetkému miluje.

Tým, že ste sa s ním spojili, boli ste oslobodení od všetkých svojich zlých žiadostí. No nie obriezkou, ale duchovným spôsobom, aby som tak povedal, zrieknutím sa celej svojej doterajšej telesnosti.“

Tému sexuálneho zneužívania zvládla však autorka bravúrne. Z jej slov je cítiť, že prichádza do kontaktu z ľuďmi, ktorí si bohužiaľ museli pretrpieť takéto situácie. Verím, že svojou knihou Z trinástej komnaty je výhľad na nebo podnieti čitateľov k tomu, aby sa zapojili do pomoci pre zneužívaných.

Posledná myšlienka, ktorú musím vyzdvihnúť je, že nik by nemal druhých odsudzovať za minulosť. Nikdy totiž nevieme, čo ľudí k ich činom viedlo a či k nim neboli nútení. Aj keby si ich vybrali dobrovoľne a teraz ich ľutujú, zaslúžia si od nás pochopenie,podporu a obdiv, že dokázali svoj život posunúť k lepšiemu k lepšiemu.

BURGEROVÁ-CACCIABUE, Zuzana. Z trinástej komnaty je výhľad na nebo. Bratislava: Porta libri, 2017, 424 s. ISBN 9788081560934.