Klub nerozbitných detí

Klub nerozbitných detí
3.5/5 - (12 votes)

Každý rodič dúfa, že z jeho dieťaťa vyrastie človek s pevným charakterom a dobrými vlastnosťami. Ako však vychovať takéhoto človeka v dnešnej dobe? Za posledných pár rokov svet napreduje míľovými krokmi, ktoré však so sebou priniesli potrebu hlbšie sa zamyslieť nad výchovou. O tom, ako vychovávať či nevychovávať sa vedú mnohé diskusie a rodič nevie, čomu má skôr uveriť. Ja, matka štyroch detí, som prečítala nejednu knihu o výchove a môžem spokojne povedať, že knihu Klub nerozbitných detí by si mal prečítať každý rodič!

„Preto nie je jedno, ako s tým krátkym časom naložíme. Nie je jedno, akým spôsobom strávime spoločné chvíle s dieťaťom, ale nie je jedno ani to, akým spôsobom bude dieťa tráviť aj všetky ostatné okamihy detstva. Čas, ktorý premrhá hlúposťami, sa už nikdy nevráti.“

Chápem, že mnohí rodičia mávajú takmer minimum času na študovanie všetkých metód o výchove. A tiež vybrať tú správnu knihu môže byť problém. Každá z nich je písaná inak a každému mu vyhovuje iný štýl. Navyše sa častokrát stáva, že dané metódy sa nedajú moc aplikovať na naše slovenské deti, pretože každá krajina má inú mentalitu, kultúru, zázemie,…. a všetky iné danosti rozdielne. A práve preto ma potešilo, keď sa v kníhkupectvách objavil Klub nerozbitných detí.

Otázku ako správne vychovávať naše deti si kladiem takmer každý deň. Rozmýšľam, ako veľmi moje rozhodnutia a činy ovplyvňujú ich výchovu. Tiež rozmýšľam, či stojí za to tá námaha učiť ich jesť ovocie a zeleninu, keď ony by boli radšej sladkostiam a paštéte. Je potrebné učiť ich domáce práce, ktoré neurobia tak dobre a navyše za štvornásobný čas? Takýchto situácií zažívam mnoho neustále. A niekedy rezignujem a podľahnem. Nechám tie malé potvorky, aby ma obmäkčili smutnými očami alebo sa poddám hranému plaču, keď som vyčerpaná. Viem, že z dlhodobého hľadiska, to zrejme nie je dobré, ale čo urobiť, keď už rodič naozaj nevládze?

„V tom je krása výchovy, že keď sa to robí správne a deti učíme od malička, ale rešpektujúcim spôsobom, tak dosiahneme omnoho viac ako za pomoci vyhrážok, trestov a odmien. Deti budú tieto veci robiť samy, a to aj vtedy, keď sa nikto nepozerá.“

Autorka sa v knihe Klub nerozbitných detí venuje siedmim dôležitým oblastiam, ktoré veľmi ovplyvňujú výchovu detí. Zamysleli ste sa nad tým, ako veľmi ovplyvňujú správanie vašich detí dnešné technológie a to už od ranného veku? Uvedomujete si, že dnešné deti majú podstatne menej pohybu a povinností ako my pred 20 – 30 rokmi? Je v dnešnej dobe ešte potrebné nastavovať deťom hranice alebo je lepšie dať im voľnosť vo všetkom? Čo v skutočnosti pomáha napredovať našim deťom? Na tieto i mnohé otázky sa dozviete odpovede práve v tejto výnimočnej publikácii.

Pri čítaní som našla množstvo skvelých tipov a rád na to, ako zlepšiť náš spôsob výchovy. Zároveň mi ukázala mnohé omyly, ktorých sa ako rodičia dopúšťame a aké to má a bude mať následky. Hoci viem, že máme ešte na čom pracovať veľmi ma potešilo, že takmer polovicu z toho, čo autorka radí, my už praktizujeme. Na niektoré sme nabehli inštinktívne správne sami, k iným sme sa museli dopracovať viacročnou výchovou. Práve preto, aby ste si zjednodušili výchovu vám odporúčam, aby ste si Klub nerozbitných detí prečítali čím skôr. Koľká škoda, že táto kniha nevyšla už pred deviatimi rokmi, keď sme sa stali rodičmi!

„Čety sú často „nezdravé“. Nielen v tom, že si vyberieme, že budeme četovať namiesto toho, aby sme sa osobne stretli. Ale aj v tom, že keď sa s niekým rozprávame, len čo pípne čet, tak diskusiu náhle prerušíme a ideme k četu. Tým vlastne tiež učíme deti, že komunikácia cez čet je primárnejšia než osobný vzťah.“

Ak hľadáte ďalšie skvelé knihy o výchove, odporúčam vám tieto: Ako získať viac času pre rodinu, Dosť bolo dokonalých detí, Materinské dúšky šťastia, Dosť bolo dokonalých mám a Mama a dcéra.

Ak vás moja recenzia na knihu zaujala, môžete si ju zakúpiť na zachej.sk

KUBÍKOVÁ, Slávka. Klub nerozbintých detí. Prvé vydanie. Denník postoj. 2018. 306s. ISBN: 978-80-89994-00-7