Strastiplné peníze paní Darcyové

Strastiplné peníze paní Darcyové
5/5 - (4 votes)

Príbeh Strastiplné peníze paní Darcyové sa odohráva v Anglicku krátko po skončení napoleonských vojen. Zisťujeme prekvapivú prax: keď mladé dámy s malým venom nezískajú po jednej – dvoch plesových sezónach ženícha, rodina ich vysiela do Indie s nádejou, že tam zaujmú niektorého z mladíkov zbohatnutých z čajových plantáží. Takto sa v Kalkate ocitla aj Octavia, ktorej sa sebeckí príbuzní snažia zbaviť.

„Kdyby si muži vybírali manželky stejně pečlivě a promyšleně jako koně, bylo by méně nešťastných manželství.“

Zanedlho na plese spozná vdovca – kapitána Darcyho, pohľadného štyridsiatnika a po týždňovej známosti uzavrú manželstvo, aby v zápätí kapitán mohol znovu vyplávať. Nešťastnou náhodou však kapitán Darcy zanedlho zomiera a tak sa z Octavie stáva vdova. Dedičstvo po manželovi však, žiaľ, pripadne chamtivému Georgovi Warrenovi.

„Ano, my z rodiny jsme všichni vyrůstali v prostředí řemesla a obchodu, a vy ne, ale máte to v krvi. Budete se dopouštět chyb, ale poučíte se z nich, od toho také chyby jsou.“

Pred návratom do Londýna sa Octavia dozvedá o príbuzenskom vzťahu a inom prekvapivom dedičstve. Je zaujímavé sledovať, ako sa menia, resp. nemenia, vzťahy k Octavii v závislosti od veľkosti jej imania. Mňa osobne v románoch od E. Astonovej zabáva sledovať vzájomnú prepojenosť s postavami J. Austenovej – Bennetovcomi, Darcyovcami, Bingleyovcami, … Súvislosti sú však zasadené tak, aby potešili čitateľa poznajúceho staršie diela, no zároveň neboli nutným predpokladom pri chápaní deja čítaného románu.

„A Louisa samozřejmě napjatě sleduje, co který muž říká, poslouchá, žasne, pozorně vnímá i vyložené nesmysly. Mně by z ní na jeho místě bylo trapně, ale jim to zřejmě vůbec nevadí. Louisa ma najhnusnější povahu ze všech děvčat, které znám, ale jim to nedojde, a Louisa pečlivě dbá, aby se každému jevila jako zosobněná roztomilost.“

Na knihe Strastiplné peníze paní Darcyové sa mi páči, ako E. Astonová dokáže uchopiť tému (detail), ktorý vo svojom diele spomína J. Austenová iba okrajovo, rozvinúť ho a tak ponúknuť čitateľovi náhľad do dobových zvyklostí anglickej šľachty. Ak mám spomenúť negatívum, z môjho pohľadu spočíva len v tom, že charizmu J. Austenovej nedokáže v úplnosti nahradiť nik iný. Cením si však odvahu E. Astonovej, ktorá je korunovaná značným priblížením k ideálu.

Román Strastiplné peníze paní Darcyové je jedným z mála, kde je hlavnou hrdinkou vdova. Až pri jeho čítaní som si uvedomila, že slobodu, ktorú žena mohla získať až po smrti manžela, teda napr. disponovať peniazmi a majetkom, považujeme všetci za samozrejmosť. Teším sa, že naša spoločnosť už prejavuje rovnakú úctu a rovnaké práva ženám i mužom, lebo tak to bolo v Božom pláne. Ponárajúc sa do deja knihy si Octavia získavala moje narastajúce sympatie. Úprimne ma tešila jej živelnosť a charakternosť, vlastnosti, s ktorými je jednoduché sa stotožniť. Držala som jej palce, keď sa na ňu valila ďalšia zo životných skúšok, ktoré však odhaľovali podstatu ľudí, pretože stále platí – v núdzi poznáš priateľa.

Ak sa vám páčia historické romány od Jane Austenovej, odporúčam vám Lásku slečny Eliotovej Lady Susan, Watsonovci, Sanditon.

Želám pekné čítanie

ASTONOVÁ, Elizabeth. Strastiplné peníze paní Darcyové. Prvé vydanie. 2011. Rozmluvy. 2011. 344. ISBN: 9788073352769