Keď sa rozvidnie

ked sa rozvidnie

Na román Keď sa rozvidnie som veľmi netrpezlivo čakala. Predošlý diel Keď príde jar som totižto prečítala v priebehu pár hodín a čakanie na pokračovanie hrdinov mi prišlo pridlhé. Adaptovanie sa v divočine Elizabeth ešte chvíľu potrvá a zažije pri tom nejeden neočakávaný zážitok, ktorý by si kedysi vôbec nevedela predstaviť. Hoci je Wynn dosť ostrieľaným mužom, aj on je v novej situácii a síce v manželstve, do ktorého sa vkráda všednosť obyčajných dní a smútok manželky nad nesplnenými túžbami. Viete si predstaviť žiť v divočine s indiánmi a trapermi a každý deň čeliť novým výzvam? Nie? Neviete si to predstaviť? Tak rýchlo vezmite do rúk tento román a dozviete sa to. 🙂

Napriek tomu, že Elizabeth sa konečne splní sen, že začne učiť indiánske deti, nepôjde snáď nič tak, ako si to predstavovala. Prvotné nadšenie postupne opadáva, no Elizabeth sa snaží nevzdať svojho sna. Wynn má ako vždy plné ruky práce a na manželku mu neostáva toľko času, koľko by si želal. Všetko, čo sa deje v živote mladého manželského páru, by sa dalo ľahšie zniesť, keby sa naplnila ich najväčšia túžba. Túžba po dieťati. Bohužiaľ, zažijú niekoľko sklamaní, ktoré Elizabeth ťažko znáša. Na pohode jej nepridá ani fakt, že jej priateľka Nimmie je tehotná a mnohé ďalšie ženy z dediny tiež.

„Nedokázala som jej odovedať, srdce som mala príliš plné a hrdlo stiahnuté. Načiahla som sa k spiacemu bábätku a Nimmie mi ho nežne vložila do rúk. Bolo také drobunké a ľahučké, až som mala pocit, že v rukách drzím iba sen.“

Janette Okeová sa vždy snaží napísať príbeh, ktorý by sa naozaj mohol stať a snaží sa ho vykresliť veľmi verne. Aj zásahy Boha do neho vsádza tak krásne prirodzene, až si človek začne viac uvedomovať, ako aj v jeho živote častokrát zasahuje sám Boh. Nič nie je náhoda. Boh robí pre každého jedného z nás množstvo dobrých vecí. Na túto časť života s Bohom som si už dávno zvykla. Ešte vždy ma však vie udiviť, keď si Boh použije ťažké skúšky života na pretvorenie môjho vlastného ja, ktoré si myslí, že vie všetko na svete najlepšie.

„Wynn skutočne vošiel dnu, ale neobťažoval sa hľadaním papúč. Namiesto toho ma objal a pevne držal. Nič nepovedal, nič sa nepýtal, iba ma držal a nechal plakať.“

Aj Elizabeth a Wynn mali svoje predstavy o živote. Aj oni rovnako ako my ostatní mnohokrát prosili Boha, aby im vyplnil ich túžby. Boh však mnohokrát nekoná vtedy, kedy chceme my a ako chceme my. ON MÁ TEN NAJLEPŠÍ PLÁN!!! Ktorý my, bohužiaľ, nie vždy chápeme a tiež nie vždy príjmame božie rozhodnutia a načasovanie. Rovnako ako Elizabeth bývame aj my frustrovaní, smutní a zničení, keď sa veci nedejú ako chceme my. No z pohľadu večnosti je všetko tak, ako má byť. Veď tým, ktorí milujú nášho OTECKA, všetko slúži na dobré. Boh si to použije a spätne to snáď uvidíme aj my. Že nás nikdy neopustil a že je tu s nami!

„Boh však na mňa nezabudol. Úryvkami biblických veršov a prisľúbeniami, ktoré mi prichádzali na myseľ, mi zo srdca deň za dňom odštipkával úlomky ľadovej škrupiny. Vedela som, že sa za mňa ľudia modlia, a azda aj vďaka ich modlitbám neprestal Pán na mne pracovať. Ale tiež preto, lebo som jeho milované dieťa.“

Román Keď sa rozvidnie síce nenaplnil všetky moje očakávania, ktoré som od neho čakala, no aj tak sa ho oplatilo prečítať. Druhý diel série Príbehy z kanadského západu totiž nasadil vysokú latku. Najprv som sa rýchlo začítala a nevedela som sa od knihy odtrhnúť, no postupne ako rástla Elizabethina frustrácia, dej začal byť ponurejší, už ma tak nelákal. A čo ma šokovalo najviac, „happyend“ v nedohľadne. 🙁 Mám však nádej na pokračovanie, v ktorom opäť nájdem viac ako len príbeh 🙂

Ak sa vám moja recenzia páčila, poteší ma lajk na FB, prípadne komentár a tiež, že si ju prečítate. 🙂

Do skorého čítania knihomoli

OKEOVÁ, Janette. Príbehy z kanadského západu: Keď sa rozvidnie. Kumran.sk 2022. 248s. Mäkká väzba. ISBN: 978-80-89993-64-2