Leotina záhrada

Leotina záhrada

Zmierenie, odpustenie, nenávisť, láska, záhrada, kvety, Boží hlas, svedomie, hnev,… Tieto a ďalšie témy nás prevedú románom Leotina záhrada od Francine Riversovej. Dozvedáme sa príbeh jednej rodiny, kde odpustenie a zmierenie nenachádza miesto. Stará mame Leota sa snaží rodinu znovu dať dohromady, ale začiatky sú tažké. Na pomoc jej nečakane príde vnučka Annie. Spolu s ďalšími rodinnými príslušníkmi a známymi sa postupne do rodiny vracia láska a porozumenie…

Na začiatku románu spoznávame osoby, ktoré patria do Leotinho života. Starí mama Leota toho už prežila veľa, ale najviac ju trápi, že sa jej zriekli vlastné deti. Syn George vlastní firmu a na nič, čo sa netýka peňazí, si nevie nájsť čas. Dcéra Eleanor žije už s tretím manželom, ale stále má pocit, že nie je dostatočne milovaná. O peniaze nemá núdzu, ale niečo jej chýba.

„Prečo nemôžem byť šťastná ja? Čo také som spravila, že si zasluhujem tú každodennú mizériu v ktorej žijem?“

Eleanor, alebo Nora, ako sa sama necháva volať, má dve deti. Úspešného a dospelého syna, ktorý si na ňu nevie nájsť čas a dcéru Annie, z ktorej chce vychovať dokonalú ženu. Annie potichu trpí a znáša mamine nároky, aj keď Boh pre ňu pripravuje inú cestu. Pod maminým nátlakom už nevládze dlhšie žiť a odsťahuje sa ku svojej kamarátke Susan. Rozhodne sa navštíviť starú mamu, ktorú vôbec nepozná a chce zistiť, prečo ju jej mama neustále prirovnáva k Leote.

Corban je mladý študent na prestížnej univerzite, ktorý potrebuje dopísať ročníkovú prácu, vďaka ktorej sa musí prihlásiť ako dobrovoľník k dôchodcom. Pridelia ho k Leote a tu sa ich boj začína. Corban je namyslený a stará mame vie byť dosť uštipačná. Rozhodne si zamilujete ich slovné prestrelky a spôsob, akým mu stará mama otvára oči a ukazuje, aký je v skutočnosti život.

Osudy našich hrdinov sa začnú prepletať. Corban sa snaží dopísať svoju prácu, čo pri Leote vôbec nie je ľahké. Annie navštevuje starú mamu a buduje si s ňou krásny vzťah. Nemá to však ľahké lebo o jej priazeň sa začnú usilovať dvaja mládenci. Corban a Susanin brat Sam. Šarmom a pomocou v Leotinej záhrade sa predbiehajú, kto ju získa. Nora hľadá, kde urobila chybu a snaží sa získať svoju dcéru späť.

„Ak si chce človek zmeniť srdce, potrebuje na to Boha. A zmenené srdce znamená zmenení život. Keď bude takých dosť, možno potom, ak Boh dá, sa svet zmení.“

Leotina záhrada postupne ožíva a modlitbou v Božie milosrdenstvo sa rodina začne postupne viacej stretávať. Do deja nám pribudnú Leotine susedky a ich deti. Vyzerá to tak, že rodina by sa mohla zblížiť, keď tu Leota dostane porážku a všetko sa skomplikuje.

V románe Leotina záhrada sa mi veľmi páčili postavy a ich postupne sa meniace charaktery. Od knihy som sa nemohla odtrhnúť. Veľmi ma zaujali poučné pasáže zo Svätého písma. Taktiež aj rozhovory s Bohom, ktoré sa odohrávali v svedomí postáv ma obohacovali v mojom duchovnom živote. Menej ma zaujalo, že zo začiatku sa skoro všetky postavy neustále hnevali. Hnev v diele vo mne vyvolával nepokoj a miestami sa kniha čítala ťažšie. Napriek tomu román vo mne zanechal veľa myšlienok, ktoré ma posunuli vpred.

„Boh poodrezáva svojim ľuďom myšlienky, ktoré k ničomu nevedú.. Och Bože veď to chcem!. Prerež ma a uprav ako chceš. Pani, nech da mňa vstúpi tvoj duch ako miazga stromu.“

Nechajte sa uniesť Leotinou záhradou, v ktorej sa burina vyničí a všetko potrebné a krásne vykvitne. Ako dopadnú životy postáv? Podľahne Annie čaru niektorému z chalanov alebo ostane verná Bohu? Prežije Leota porážku alebo si ju Pán zavolá domov? Zmieri sa Nora sa svojou mamou alebo bude až do konca života smutná a zatrpknutá? Dokáže Boh zmeniť toľko zatrpknutých sŕdc?…

„To ju naučila stará mama Leota. Nikdy sa nevzdávaj. Nikdy nezúfaj. Bez ohľadu na to, čo cítime a čo si myslíme, modli sa. Zvoľ si nádej!“

RIVERSOVÁ, Francine. Leotina záhrada. Prvé vydanie. 2014, 416s. ISBN 9788089487547.