Dosť bolo dokonalých mám

Dosť bolo dokonalých mám

Kniha Dosť bolo dokonalých mám je jednou z tých, ktoré by som odporučila prečítať všetkým, naozaj všetkým mamám. Po prečítaní jednotlivých kapitol a nakoniec celej knihy som sa nad sebou musela vážne zamyslieť. Otvorene som si pred sebou priznala viacero chýb, ktoré robím nielen ako matka, ale aj ako manželka, priateľka a žena. Autorka Jill Savageová mi prehovorila priamo do duše, otvorila vo mne staré rany a ukázala miesta, ktoré potrebujem zmeniť. Práve preto si myslím, že táto kniha je naozaj výnimočná!

„Dokonalé deti neexistujú – iba jedinečné deti, ktoré robia chyby a sú úžasné práve také, aké ich Boh stvoril.“

Keby som mala vybrať, čo ma na nej najviac oslovilo či prekvapilo, tak to bola časť Staňte sa „ÁNO“ mamou! V nej som pochopila, že v niektorých zákazoch pri deťoch robím obrovskú chybu, len kvôli svojmu sebectvu. Častokrát sa stáva, že deti sa ma opýtajú, či by mohli robiť „špeciálnu“ aktivitu (maľovanie vodovkami, tvorenie z plastelíny, lepenie a strihanie, pečiatkovanie,…) Musím sa priznať, že častokrát poviem rezolútne NIE!!! Deťom „nájdem“ dôvod, prečo práve teraz nie je vhodná doba, no v konečnom dôsledku je to hlavne preto, že táto zábavka robí veľa neporiadku. Vrcholom všetkého je, keď ich to prestane baviť po pätnástich minútach a ja to upratujem oveľa dlhšie.

Po prečítaní knihy Dosť bolo dokonalých mám som si uvedomila svoje sebectvo v tejto oblasti. Kvôli svojmu komfortu im nedovolím tvoriť vždy, keď majú chuť. Deti nie sú ako dospelí, potrebujú voľnosť, potrebujú hru, čas na tvorenie, ktoré už my dospelí až toľko nepotrebujeme. Nesmieme však zabúdať na ich potreby. Samozrejme, že nie vždy sa to dá, ale keď je problémom len a len naše sebectvo, skúsme sa prekonať a dať deťom po čom túžia aj za cenu toho, že upratovanie bude trvať dlhšie ako vybraná aktivita.

„Keď vaše sebectvo, netrpezlivosť alebo hnev vyplávajú na povrch povedzte Bohu, že je vám to ľúto, poproste ho o silu a s jeho pomocou vykročte vpred. Koniec koncov dozrievanie sa netýka iba našich detí. Aj my matky potrebujeme „rásť“.

Vďaka knihe som sa na seba pozrela inými očami a uvedomila som si, že aj zo mňa sa niekedy stáva „mamastrašidlo“, ktoré vyžaduje, aby všetko okolo (deti, manžel, domácnosť,…) bolo dokonalé a okrem toho z neho ide strach 🙁 Pri nedokonalosti ktorejkoľvek časti som nervózna, v strese, kričím a podobne. Príliš často porovnávam svoje deti s deťmi iných, náš neporiadok s dokonalým poriadkom u iných a podobne. Zabúdam však, že je nezmysel porovnávať niečo neporovnateľné. Každý sa totiž nachádza v inej životnej situácii, má rôzny počet detí, rôzny príjem, iné bývanie. Musím sa zmeniť v tejto oblasti a prestať očakávať dokonalosť, pretože dokonalý je len Boh.

„Milosrdenstvo vo vzťahoch umožňuje iným, aby boli ľuďmi, aby sa dopúšťali chýb bez toho, že ich skritizujeme za každú maličkosť, ktorú urobia ináč ako my. Niekedy márnime priveľa času a energie hľadaním chýb na svojom manželovi, deťoch, priateľoch či susedoch. Unáhlene posudzujeme ľudí, ktorých nepoznáme? Ako by vyzerali naše životy, keby sme posudzovanie nahradili milosrdenstvom? Akú slobodu by sme prežívali, keby sme ľudí nekritizovali, ale prejavovali im milosrdenstvo?“

Rovnako ako vyžadujem dokonalosť u druhých ľudí a vecí vyžadujem dokonalosť u seba. Keď ju však u seba nevidím, som z toho nielen nervózna, ale hlavne nešťastná a sklamaná. Mala by som byť rada, čo všetkom mám, ako zvládam výchovu a domácnosť, a že popritom všetkom ešte čítam a píšem recenzie. No ja som na seba prísna a hnevám sa na seba, prečo nestíham viac, prečo nevyzerám lepšie, vadí mi každá moja stria z popôrodného obdobia a o postave ani nehovoriac. Neuvedomujem si, že opäť len porovnávam seba s nejakým idolom, ktorý som si vytvorila vo svojej hlave.

„Svoju identitu prijmeme vtedy, keď sa na seba začneme pozerať Božími očami.“

Veľmi osožné v knihe sú časti UŽITE PROTILÁTKU, v ktorých autorka ponúka návod na zlepšenie v konkrétnej oblasti, o ktorej práve kapitola bola. Pri čítaní knihy sa sústredím nielen na to pozitívne, ale aj negatívne, čo v sebe kniha skrýva, pretože máloktorá kniha býva bezchybná. No pri knihe Dosť bolo dokonalých mám musím konštatovať, že ja osobne nenachádzam nič, čo by sa jej dalo vytknúť. Želám preto každej mame príjemný čitateľský zážitok a tiež, aby jej táto výnimočná kniha zmenila život k lepšiemu.

SAVAGEOVÁ, Jill. Dosť bolo dokonalých mám. Prvé vydanie. kumran.sk 2014. 176s. ISBN 978-80-89487-52-3