Zúčtovanie pri Gossamerskom rybníku

Zúčtovanie pri Gossamerskom rybníku

Ak obľubujete mysteriózne príbehy, určite siahnite po románe Zúčtovanie pri Gossamerskom rybníku. Autorka Jaime Jo Wrightová nám opäť ponúka dva príbehy, ktoré sa odohrávajú na rovnakom mieste, no v rozličnom čase. Idylické mestečko Gossamer Grove na Severozápade ukrýva strašné tajomstvá, ktorých odhalenie môže otriasť pokojným životom v mestečku. Hlavné hrdinky, Annalise Forsythová v súčasnosti a Libby Sheffieldová v minulosti, postupne odhaľujú záhady rodného mesta. Ak neprestanú strkať nos do cudzích vecí, objasnenie záhady ich môže stáť život! Stojí však odhalenie záhady za to?

„Pán na vaše hriechy možno zabudne, slečna Sheffieldová. Nebude vám ich vyčítať, ak sa v srdci budete kajať. Lenže ak nedokážete odpustiť sama sebe, navždy sa budete topiť.“

Libby Sheffieldová pracuje v novinách spolu so svojim otcom Mitchom. V jedno ráno jej niekto v redakcii nechal úmrtné oznámenie diakona Greenwooda. Libby ide okamžite zistiť, či je oznámenie naozaj pravdivé. Skutočnosť bola však bola oveľa horšia, ako čakala. Touto smrťou sa to však celé iba začína! Prichádzajú ďalšie oznámenia, no polícia Libbyine varovania neberie vážne. Púšťa sa teda do pátrania na vlastnú päsť. Mohli by byť za záhodou kontroverzní, no charizmatickí bratia? Hoci sú to evanjelikálni kazatelia, ich metódy privádzania ľudí k viere sú niekedy šokujúce ba priam až poburujúce. Alebo je to niekto z ich malého spokojného mestečka, koho pozná celý život?

„Musíš ukrátiť samého seba, aby si mohol dávať iným. A to je začiatok cesty k odpusteniu. Pamätaj si to. Pamätaj si, že to môžeš nájsť, ak to budeš naozaj hľadať. Nezáleží na tom, kým sa staneš, komu ublížiš, koľko výčitiek si budeš v živote so sebou niesť, vždy existuje odpustenie a milosrdenstvo.“

Annalise Forsythová žije posledných niekoľko rokov viac pre druhých ako pre seba. V ich krásnom mestečku Gossamer Grove prevádzkuje kaviareň a „špajzu“, ktorá slúži na pomoc bezdomovcov. Službou druhým chce odčiniť hrozný skutok, ktorý spáchala v minulosti. O jej bolestnom tajomstve nevie takmer nik a tak toto bremeno nesie sama s vedomím, že si to zaslúži. Nie je však jediná v meste, ktorá niečo skrýva. Z ničoho nič zdedí príves, v ktorom nájde fotografie a dokumenty, ktoré začnú odhaľovať špinu minulosti i súčasnosti. Do celého chaosu sa vráti Garrett Greenwood, kvôli ktorému sa Annalise zmenil život pred rokmi úplne od základov. Mala pocit, že situácia už nemôže byť horšia, no veľmi sa zmýlila… vlámu sa jej do domu, prepichnú jej pneumatiky,…niekomu sa naozaj nepáči, že začala odhaľovať pravdu!

„Skutočná viera je o tom, že vieš, že odpustenie napokon príde, zmeníš sa a potom idete ďalej a bojujete spolu. Obiješ si kolená, narazíš hánky, všade máš škrabance, modriny, zlomíš si nohu… čokoľvek. Život je ťažký a chce to guráž, vieru a obrovskú dávku priam nadpozemského milosrdenstva.“

Niekomu sa môže zdať román Zúčtovanie pri Gossamerskom rybníku slabší oproti predchádzajúcim autorkiným knihám, no mne osobne sa zdal lepší. Bol menej temný a menej strašidelný ako predošlé, ktoré ma miestami príliš desili. Pomalé odhaľovanie tajomstiev sa mi zdalo, tak akurát. Pozvoľna ma pripravovalo na odhaľovanie zápletky, ktorej koniec ma rozhodne prekvapil. Páchateľov som vonkoncom netrafila, čo sa mi bežne nestáva (po tom všetkom, čo som už prečítala 🙂  Čo mi v knihe chýba je, že napriek odhaleniu tajomstva Greenwoodovcov, Annalise a Garret zostali takým otvoreným príbehom. Myslím, že autorka tam toho mohla a mala napísať viac! Annalise si po všetkom, čo zažila zaslúžila viac priestoru. Niektoré informácie v knihe boli pre mňa naopak zbytočné. Napriek tomu sa mi kniha páčila, čo bolo vidieť aj na krátkom čase, počas ktorého som ju prečítala.

„Milosrdenstvo. V tej chvíli to slovo neznášala viac ako kedykoľvek predtým. Lebo aby mohla byť milosrdná, musela by odpustiť. Odpustiť sebe aj jemu.“

Kedysi som nemala príliš rada romány, v ktorých sa prelínajú dva príbehy v inom čase. V poslednej dobe je však takýchto románov na knižnom trhu stále viac a sú kvalitnejšie. Čo jasne dokazuje aj Román Zúčtovanie pri Gossamerskom rybníku. Zdá sa mi, že mal zatiaľ najlepšie spracované striedanie kapitol prítomnosti a minulosti. Konečne to nepôsobilo rušivo, ba práve naopak prirodzene a žiadúco. Celému príbehu to dodávalo grády v tom správnom čase.

V knihách od vydavateľstva i527.net zväčša nájdem viac hlbších myšlienok o Bohu, no v tejto to boli len také jemné náznaky a krátke pasáže. Napriek tomu som v nej našla nejednu krásnu myšlienku o nekonečnom Božom milosrdenstve. Tieto časti som si čítala aj viac krát a užívala si ich nádhernú pravdu. Posolstvom nekonečného milosrdenstva a pár časťami mi kniha pripomenula román Posledný pojedač hriechov od Francine Riversovej, ktorú vám vrelo odporúčam.

i527.net – Knihy, kde dobro víťazí si určite nenechajte ujsť!

WRIGHTOVÁ. Jaime Jo. Zúčtovanie pri Gossamerskom rybníkuPrvé vydanie. i527.net 2020. 328s. Tvrdá väzba. ISBN: 9788089822409