Elita

Elita

Román Elita je dynamickým pokračovaním románu Selekcia od Kiery Cassovej. Príbeh vybraných dievčat, z ktorých si má princ Maxon vybrať svoju manželku a budúcu kráľovnú Illye. Princ má vo svojich citoch od začiatku jasno a najradšej by si okamžite vybral Americu, tá však stále cíti lásku k bývalému priateľovi Aspenovi. Dúfa však, že časom si získa jej srdce. Jeho nádeje však môže zmariť príchod Aspena, ktorý sa ocitne v paláci ako vojak. Pre koho sa napokon America rozhodne?

„Záhrady boli naším miestom. Išli sme sem takmer vždy, keď sme mohli byť sami. Bolo to celkom iné, ako keď sme boli s Aspenom v našom zadnom dvore zašití v domčeku na strome – na jedinom bezpečnom mieste, kde sme mohli byť spolu.“

America, ktorá má pocit, že si konečne urobila jasno vo svojich citoch, zostala vo veľkom šoku, keď uvidela svojho bývalého priateľa Aspena. Po tom ako ho videla s inou ženou dúfala, že ho dlho neuvidí. Aspen však hrdo vykonával svoju prácu, vďaka ktorej by mohol opäť získať srdce svojej milovanej Americy. Nečakané výpady a bozky Aspena silno otriasli jej presvedčením, že sa posnaží byť vhodnou kandidátkou na princeznú. Netušila koho si napokon vyberie, no vedela, že jej život sa v priebehu pár týždňov zmenil na nepoznanie.

„Možno to bolo hlúpe, no chcelo sa mi plakať. Nevedela som potlačiť neovládateľné nutkanie porovnávať Aspena s Maxonom. I teraz, keď mi rozhodovanie medzi nimi pripadalo ako čosi celkom vzdialené, som ich musela stavať vedľa seba.“

Maxon netuší, čo si má myslieť o Americe a jej citoch. Jej nerozhodnosť ho mätie, a preto sa musí nechcene poobhliadnuť aj po inej nádejnej neveste. Rôznymi spôsobmi a nekalými úskokmi sa ho snažili získať všetky vybrané okrem Americy, no on chcel takú, s ktorou by zvládol svoju neľahkú budúcnosť panovníka, ktorý navyše čelí hrozbe vzbury od severných a južných rebelov.

„Bola som ohromená. Tak veľmi ma chápal – moju nervozitu z tohto záväzku, môj strach z toho, že sa mám stať princeznou.“

Úskalia, ktorými si prechádzajú hrdinovia príbehu sú veľmi napínavé. Do výberu šiestich žien, teda Elity, sa snaží dostať takmer každá s istým zámerom. Niektoré dievčatá ako napríklad Celeste sa rozhodnú bojovať nečestnými spôsobmi a zhodiť ostatné pred princom Maxonom. Napriek všetkému nepríjemnému vznikajú aj krásne priateľstvá, ktoré zvládajú ťažké skúšky a rozhodnutia.

„Pozrel sa mi do očí a ja som rozmýšľala, či to z nich vyčíta. Všetky tie city, ktoré som v sebe dusila, pretože som ho mala za niekoho, kým nebol, všetky tie pocity, ktoré som nikdy nechcela ani pomenovať. Sklonila som hlavu.“

Kniha Elita pokračuje v rovnako svižnom tempe ako Selekcia. Celý príbeh je písaný hlavne z pohľadu Americy ako osobný denník. To vidím ako najväčšie negatívum tejto knihy, pretože nevidíme pohľad na dej z inej strany. Chýba mi hlavne pohľad princa Maxona, ktorý sa borí s nejedným problémom. Napriek tomu som si túto knihu veľmi užila a tešila sa na jej pokračovanie.

Celý príbeh o výbere dievčat a rozdelení spoločnosti na kasty mi pripomína Hry o život, hoci je viac romantický a menej krvavý. Vďaka kvalitnému opisu postáv, prostredia a situácií si viem veľmi živo predstaviť tento príbeh ako film. Hoci sa môže na prvý pohľad zdať, že tento príbeh je len sladkým romantickým príbehom, nie je tomu tak. Veľmi sa mi páčilo silné priateľstvo medzi Marlee a Americou. Obe dávali do priateľstva celé svoje srdce, čo bolo jasne vidieť v kritických situáciách. Navyše vďaka veľkej dávke dobrodružstva, ktorú kniha ponúka, by mohla zaujať nielen ženských ale aj mužských čitateľov. Želám vám krásne krásne čítanie 🙂

CASSOVÁ, Kiera. Elita. Prvé vydanie. 2015. Praha. CooBoo. 288s. ISBN: 978-80-7447-829-1