Prvá

Prvá

Tretia kniha zo série má veľmi príznačný názov Prvá. V záverečnej knihe sa konečne dozvieme, koho si Maxon napokon vyberie za manželku a budúcu kráľovnú. Pred jeho konečným rozhodnutím sa však udeje mnoho neočakávaných situácií. Hoci si America konečne robí jasno vo svojich citoch, Maxonovi sa zdá veľmi nerozhodná a začína stále viac vyhľadávať spoločnosť ostatných dievčat, aby našiel náhradu za Americu. Koho si teda napokon vyberie?

America sa pomaly začína zotavovať zo straty Marlee a uvedomuje si, že len jedna z vybraných môže byť Prvá a hodná Maxona a trónu. Dopustila sa však mnohých chýb, kvôli ktorým oslabila vzájomný vzťah s Maxonom. Navyše ju zneisťuje strach zo zodpovednosti, ktorú by musela prijať, ak by si ju Maxon vybral. Zároveň začína viac žiarliť na dievčatá, ktorým Maxon prejavuje stále viac svojej pozornosti, času a tiež tajných bozkov, ktorých netúžila byť svedkom.

„Bol to zvláštny pocit, líhať si do postele s vedomím, že medzi mnou a Maxonom čosi visí, no teraz som nevedela, čo mu mám povedať. Nedávalo to žiadny zmysel. Už sme spolu prežili toľko príjemných aj nepríjemných vecí, toľkokrát sme sa už pokúšali, aby náš vzťah fungoval – bolo však jasné, že ak sa to má niekedy stať, čaká nás ešte dlhá cesta.“

Na Maxona stále viac tlačia, aby si čím skôr vybral nevestu. Kráľ vonkoncom neschvaľuje jeho favoritku Americu a snaží sa ho vohnať do politicky najprijateľnejšieho zväzku. Na druhej strane stoja rebeli, ktorí absolútne neschvaľujú výber a vyhrážajú sa vraždami, ak sa súťaž okamžite neskončí. Na urýchlenie situácie pripravia pre posledné dievčatá náročné úlohy, ktoré America pojme veľmi svojsky. Niektoré miestami ešte viac vyhrotia situáciu, ktorá už predtým bola na hrane.

„Chcel by som vám pripomenúť, že sme nikdy nezabili žiadneho z vašich strážcov, ani z personálu a za každých okolností sa snažíme predísť tomu, aby sme niekoho zranili. Jediné, čo sme kedy chceli, bolo ukončenie kást.“

Nielen America, ale aj ostatné dievčatá sa začínajú meniť. Najväčšmi však Celeste, ktorá si až neskoro uvedomuje, čo všetko zlé, ba až zákerné, museli ostatné dievčatá od nej okúsiť. America si je už takmer istá, že Aspena nemiluje, ale netuší, ako mu to oznámi. Navyše sa na scéne objaví nová možnosť spojenectva so severnými rebelmi Augustom a Gregoriou, ktorí chcú kráľovstvu podať pomocnú ruku pred útokom južných rebelov.

„Bolo to prvýkrát, čo nebola mojou nepriateľkou. Teraz si to už uvedomovala. Áno, pokiaľ išlo o súťaž, neštítila sa zákerností, no to bola zúfalá. Jednoducho mala pocit, že nás musí zastrašiť, ak chce dostať to, čo väčšina z nás chcela, no ona potrebovala.“

Z tejto knižnej série sa mi kniha Prvá čítala zrejme najlepšie. Úplne ma pohltila jej dramatickosť, ktorá u mňa veľmi rýchlo menila reakcie. Keď som sa už tešila, že bude všetko dobré, zrazu sa všetko zmenilo. So zatajeným dychom som dúfala, že opäť nastane nejaký obrat, ktorý všetko na dobré obráti, no veci sa ešte viac zamotávali a rozuzlenie prišlo v najmenej očakávanej chvíli.

Rovnako ako v druhom diele Elita, aj tu mi viac chýbal Maxonov pohľad na vec. Zároveň mi chýbali niektoré nedopovedané scény o ostatných postavách, ktoré si môžem iba domýšľať. V podstate mi takmer všetky tri pripadali skôr ako denník Americy. Napriek tomu si ma tento zaujímavý román získal svojím originálnym námetom. Bolo to veľmi oddychové čítanie, pri ktorom som si výborne oddýchla.

Myslím, že odvaha, akú má v sebe America môže byť inšpiráciou pre každú ženu. Všetky môžeme dosiahnuť veľké veci, ak si budeme veriť a ak ukážeme svetu to najlepšie, čo sa v nás skrýva. Zároveň sa môžeme poučiť z jej chýb, ktorými si sťažila cestu za šťastím.

Želám vám krásne čítanie

CASSOVÁ, Kiera. Prvá. Prvé vydanie. 2015. Praha. CooBoo. 282s. ISBN:9788074479595