Lazár poď (von)!

Lazár poď (von)!

Svedectvo potrápenej viery

Kniha Lazár poď (von)! je krásnym svedectvom potrápenej viery Martiny. Martina vyrastala, podľa môjho názoru, v netradičnom type rodiny. V čase dospievania objavila pravú vieru, ktorú túžila prežívať naplno nielen v kostole a spoločenstvách, ale hlavne v kruhu svojich najbližších. Svojich blízkych nedokázala presvedčiť žiadnymi dobre mienenými radami a argumentami. Všetko však zmenila rakovina jej mamy.

„Dnes viem, Pane, že som bola milovaná intenzívnou, no nie dokonalou láskou. Lebo iba dokonalá láska dokáže vyhnať všetok strach. Ďakujem Ti však aj za nedokonalú ľudskú lásku. Veď skrze ňu si vo mne začal otvárať priestor pre tú svoju lásku, s ktorou si ma tak zázračne utvoril…“

Martina a jej rodina nikdy netrpeli finančným nedostatkom. Navonok by človek povedal, že táto bohatá usporiadaná rodina má všetko. Trpeli však iným nedostatkom, o ktorom vôbec netušili. Chýbala im živá viera. Ich viera bola len o odriekaní modlitieb, navštevovaní kostola a iných vonkajších úkonov. Až Martina pochopila, o čom je pravá viera a aké úžasné je žiť živú vieru. Či je jej viera pravá a dokáže ustáť ťažké životné skúšky musela Martina odskúšať na vlastnej koži.

„Mať mnoho materiálneho a nemať žiadne očividne ťažké hriechy je v podstate dobré, Ibaže tragické. Veď načo si nám potom Ty, Pane, Bože poľných ľalií a nebeských vtákov, čo nesejú, nežnú ani do stodôl nezhromažďujú? Ó, ako veľmi čosi vo mne túži nemať, aby som Ťa mohla konečne bytostne potrebovať!

No nech boli akokoľvek bohatí zdravie si za peniaze nedokázali kúpiť. Stará mama aj starý otec umreli na rakovinu a v liečbe im nejako závratne nepomohli ani konexie s lekármi. Keď sa ešte aj jej mama dozvedela, že má rakovinu, rozbehol sa u nich opäť kolotoč vyšetrení, konzultovanie stavu s najlepšími lekármi, zháňanie špeciálnej liečby. Martina si uvedomila, že už nie je čas vyčkávať na pokusy lekárov, je čas na spoločnú modlitbu, pravú vieru a odovzdanie sa Bohu.

Zmení táto ťažká životná udalosť Martininu rodinu? Je Martinina viera dostatočné pevná? Pochopí jej rodina, čo je v živote najdôležitejšie? Zmieri sa jej matka s Bohom?  Pomôže Martina nájsť svojej rodine živú vieru?

Na knihe Lazár poď (von)! ma oslovilo nielen krásne a hlboké svedectvo Martiny, ale aj spôsob, akým ho podala. Svedectvá, životopisy, hlboké myšlienky o viere a Bohu sú v mnohých knihách krásne napísané, no často krát tak ťažkým jazykom, že mi veľmi dlho trvá prečítať celú knihu. V tejto knihe som úplne plynulo prechádzala z kapitoly do kapitoly a tešila som sa na každú ďalšiu stranu.

„Možno sa vám vidí trúfalé alebo domýšľavé prirovnávať svoju skúsenosť k vrcholným mystickým zážitkom svätcov, ale ja som uprostred tej existenciálnej skúsenosti naozaj prežívala niečo ako: Tak takto sa asi cítili všetci tí mystici, keď sa ich dotýkal Boh… Ale kto som ja, Pane, aby si sa ma takto dotýkal?

Kniha je napísaná veľmi pútavo, čo nie je veľmi bežné pri skutočných príbehoch. Autorka sa vyhla nudným opisom a napísala veľmi svojsky svedectvo, ktoré budete čítať bude s radosťou a nie premáhaním sa. Bola som veľmi prekvapená rozdelením knihy. Autorka použila netradičnú šablónu a svoje svedectvo vyrozprávala v štrnástich zastaveniach a „finále“ svedectva prichádza až po troch dňoch v hrobe.

Kniha Lazár poď (von)! ma prekvapila svojou hĺbkou. Človek môže spätne kontemplovať o niektorých myšlienkach. Boha uvidí v inej perspektíve a tiež svojich blížnych. Môže mu tiež pripomenúť, aký dôležitý je živý vzťah s Bohom, aká dôležitá je pre neho modlitba od srdca a tiež obeta.

„Niekedy si myslím, že veľa našich postojov posudzovania a odsudzovania ľudí súvisí s tým, že často si mylne a naivne predstavujeme, že ak ja nejakého človeka nemusím, nemusí ho ani Boh, že aj Boh sa na toho človek pozerá práve tak ako ja, že Boh používa práve moju optiku a perspektívu a že je práve na tej mojej strane. No a do toho vstúpil láskavý Hlas: Ale veď to je tiež môj milovaný syn, moja milovaná dcéra, taká milovaná ako ty. Je pre mňa taká dôležitá ako ty…“

Ak vás zaujalo svedectvo Lazár poď (von)! Márie Martiny Marthini, môžete si ho objednať na zachej.sk

MARTHINI, Maria Martina. Lazár poď (von)! zachej.sk 2017. 160s. ISBN: 978-80-89866-17-5.