Vyvolený národ

Vyvolený narod

Hoci mám najradšej historické romány, niekedy siahnem aj po niečom zo súčasnosti. Zväčša si však vyberám také knihy, v ktorých to iskrí dobrodružstvom. Román Vyvolený národ rozhodne patrí medzi tie knihy, pri ktorých budete zatajovať dych a budete mať problém odhadnúť, kto stojí na strane dobra a kto zla. Hlavní hrdinovia sa ocitnú niekoľkokrát v životu nebezpečných situáciách, v ktorých by ste sa rozhodne nechceli ocitnúť.

Všetko začína útokom v Jeruzaleme, po ktorom zostal vdovec s malou dcérkou. Nielenže Ben prišiel o manželku, ešte aj jeho milovanej dcérke Sadie útočníci znetvorili tvár dlhou nepeknou jazvou. Keďže sa pod útok neprihlásila žiadna skupina, vymôcť spravodlivosť sa zdá nemožné. Celú situáciu skomplikuje aj to, že do prípadu sa pustia právnici a detektív až po pár rokoch, keď väčšina stôp po páchateľoch už stihla zmiznúť.

Mladý židovský právnik Jakob Brodský je veľmi odhodlaný človek. Častokrát sa púšťa aj do prípadov, o ktoré by iní právnici ani nezavadili pohľadom, či už kvôli malému zisku, malej šanci uspieť alebo boli príliš nebezpečné. Jakoba práve teraz našiel prípad, ktorý v sebe nesie viacero rizík. Keďže nie je naivný uvedomuje si, že sám s takýmto prípadom neuspeje. Osloví viacero väčších firiem, no s veľmi malou úspešnosťou.

Firma Collins, Lowenstein a Capella mu po hlbšom uvážení prisľúbila pomoc, no s viacerými podmienkami. Hana Abboudová mala mať väčšinu vecí pod palcom, pretože sa na to hodila oveľa lepšie ako Jakob. Bola arabská kresťanka a izraelská právnička s titulom z Hebrejskej univerzity. Navyše ovládala niekoľko jazykov a mala dobré kontakty v Jeruzaleme, kde došlo k útoku, ktorý išli vyšetrovať. Hoci sa Hane podarilo získať ďalší nenahraditeľný kontakt v podobe súkromného arabského vyšetrovateľa Dauda Hasana, vie, že prípad bude zložitý.

„Od chvíle, ako Hana uvidela dievčatko na recepcii, v srdci k nemu pociťovala veľkú nehu, ktorá bola na jednej strane príjemná, no na druhej strane mätúca. Nečakala totiž, že ju stretnutie s dievčatkom bez matky tak zasiahne. Mala čo robiť, aby potlačila slzy.“

Hneď ako sa všetci traja pustia do pátrania, začnú viaceré problémy. Ide o nešťastné náhody alebo sa hneď v úvode snaží niekto mariť ich vyšetrovanie? Alebo narazili na niečo veľké? Viac sa už dozviete v románe Vyvolený národ.

„Vyšiel z bytu, zamkol za sebou a prišiel ku schodom. Svetlo nesvietilo, a tak musel pred sebou hmatať. V zlomku sekundy všetko pohltila tma.“

Robert Whitlow veľmi realisticky vykresľuje napäté situácie, ktoré zažívajú postavy z knihy. Možno práve preto pri čítaní jeho knihy Vyvolený národ som nadobudla pocit, akoby som sa ocitla tam, kde oni a cítila to, čo iní. Áno, aj som sa bála a dosť nervózne otáčala niektoré stránky, čo príde ďalej.

Hoci má kniha 464 strán, prečítala som ju veľmi rýchlo, aj napriek úvodu, ktorým som sa musela „prehrýzť“, kým sa príbeh naplno rozbehol. Potom to už šlo tak hladko, že som ani nepostrehla, ako rýchlo prišiel koniec. Ak by som mala knihe niečo vytknúť, tak by to bol koniec, v ktorom mi chýbal súdny proces. Áno, išli hľadať páchateľov a napokon ich našli, ale zaujímal by ma aj samotný súdny proces, nielen to, že nakoniec našli, koho hľadali. Ďalšou vecou je väzba knihy – podľa môjho názoru by mala byť skôr pevná. Jednak že sa lepšie drží a taktiež pri častejšom čítaní sa mäkká väzba veľmi rýchlo zničí. Napriek tomu má u mňa kniha veľké plus za zvrat, ku ktorému došlo ku koncu knihy – to som naozaj nečakala! A pri množstve kníh, ktoré som už prečítala, je to naozaj neobvyklé.

V tomto románe navyše najdete niečo viac ako dobrodružstvo. Rozšírite svoje obzory. Bolo zvláštne čítať o vzťahoch Araboch, židoch a kresťanoch v jednej knihe, kde si viac uvedomíte rozdiely a možno práve aj to, čo môžu mať všetci ľudia spoločné. Toto ma prinútilo zamyslieť sa nad tým, že hoci nie sme všetci rovnakí, môžeme rovnako chcieť robiť dobro pre druhých. Hoci neveríme v to isté, môžeme sa spriateliť a ísť životom spolu. Áno, sú aj extrémne povahy, ktoré pachajú atentáty na nevinných, či iné zlo. Ale skúsme viac hľadať to dobré v tých druhých, neposudzovať, neodsudzovať,… A vieru, ktorú žijeme, žime skutočne, s radosťou a dobrými skutkami. A keď sa nás opýtaj, prečo takto žijeme, potom v slobode bez nátlaku hovorme o svojej viere a tak vydajme svetu svedectvo!

„To, čo jej Anwar sľúbil ako malému dievčatku, bola pravda. Hana sa často budievala v noci, aby sa modlila a hľadala Pána, a vôbec ju netrápilo, či bude ráno unavená. Vykĺzla z postele a očakávala, čo jej prinesie,,nočná stráž“.“

Budem sa tešiť, ak sa vám moja recenzia páčila. Ak obľubujete dobrodružné romány, odporúčam vám knihy od Dani Pettreyovej a Colen Cobleovej: Vražedný príliv, Bez stopy a mnohé ďalšie, ktorých recenzie nájdete na mojom blogu knihomolka.sk. Užite si leto a do skorého čítania. 🙂

WHITLOW, Robert. Vyvolený národ. Kumran.sk Mäkká väzba. 464s. 2022. ISBN: 989-80-89993-60-4