Synovia povzbudenia

synovia povzbudnia

Zväčša sa do kníh od Francine púšťam s nedočkavosťou a každú stránku hltám rýchlejšie ako si stíham uvedomovať. Na román Synovia povzbudenia som sa veľmi tešila, pretože som čakala, že bude podobná románu Rodokmeň milostí. Hneď v úvode ma však šokovala hrúbka knihy. Nečakala som, že o piatich biblických mužoch sa dá napísať tak veľa. Ale keďže ma len tak niečo nedokáže odradiť, „zahryzla“ som sa aj do tejto knihy.

„Áronovi zrumenela od hanby tvár. Vošiel do svojho stanu. Jeho mladší synovia Eleazar a Itamar sedeli v pochmúrnom tichu, kým Mária sa s ich manželkami a deťmi krčila vzadu a zapchávala si uši. „Toto sme nemali v úmysle urobiť, ty to vieš!“ Áron sklesnuto sedel so zvesenou hlavou a načúval besneniu, ktoré bolo počuť spoza steny stanu.“

Tí, ktorí ma poznajú už nejaký ten piatok vedia, že ja čítam všade (aj tam, kde by to tety z knižnice nepotešilo ako napríklad vo vani, pri varení či jedení :)). A možno práve preto som dostala k tejto knihe toľko otázok. Takú obrovskú knihu totiž len tak ľahko nik nepriehliadne, ani lekárka, u ktorej som čakala na vyšetrenie. Po vyšetrení to nevydržala a zasypala ma množstvom otázok: „Je tá kniha dobrá? To naozaj idete prečítať celé? O čom to je? Baví vás to? Dobre sa číta?“ Na tieto otázky sa mi zväčša veľmi jednoducho odpovedá, no pri tejto knihe som po prečítaní pár strán nevedela dať jednoznačnú či rýchlu odpoveď.

S odstupom času konečne môžem odpovedať na mnohé z nich. Keďže kniha je hlavne o mužoch, číta sa mi trochu ťažšie, lebo sa neviem celkom vžiť do ich kože. Do ženských hrdiniek sa vždy nejako vžijem. Postupovala som teda pomalšie ako zvyčajne, ale na druhej strane som si viac uvedomovala, čo čítam.

Keď som knihu otvorila a preštudovala si, o akých mužoch kniha je, bola som prekvapená. Muži, ktorých životy nám chce Francine Riversová priblížiť, som v Biblii nepovažovala za obzvlášť zaujímavých. Vždy som mala pocit, akoby stáli v tieni niekoho dôležitejšieho.

Možno práve preto o nich Francine Riversová napísala takú dlhú knihu. Možno preto, aby nám ľuďom súčasnosti ukázala, že aj keď sme v tieni niekoho dôležitejšieho, vyššie postaveného či staršieho, nemáme zabúdať na vlastnú dôležitosť a zodpovednosť. Aj naše úlohy, aj naša práca má hlboký zmysel, hoci možno nie je v žiari reflektorov a na výslní. Možno nás iní ľudia prehliadajú a budú prehliadať, no Boh vidí naše činy a srdcia. Jemu sa máme zodpovedať a má nám záležať len na tom, čo si o nás pomyslí on a nie ľudia okolo nás.

Možno sa mi kniha zo začiatku nezdala až taká dobrá, no postupným čítaním som pochopila jej význam a môžem spokojne povedať, že je dobrá. Dúfam, že sa nenecháte odradiť množstvom strán a tým, že sa nečíta tak rýchlo. Prišli by ste totiž možnosť prečítať si príbeh o piatich výnimočných mužoch, ktorí nám môžu byť vo veľa veciach príkladom.

„Kaleb zahanbene sklonil hlavu. Kto bol on, že sa spytoval Boha? Odpusť mi, Pane. Iba som… zahnal myšlienku. Odpusť mi! Bojoval proti zúfalstvu, ktoré ho napĺňalo. Len pre vierolomnosť vlastnej generácie prežil štyridsať rokov putovaním po púšti. A teraz trávil svoje posledné roky bojom, vojnami a prideľovaním pôdy synom práve tých ľudí, ktorých hriech mu bránil vstúpiť po celé tie roky do zasľúbenej zeme. Pán svoje sľuby dodrží, ale neznamená to, že všetko bude presne tak, ako sa Kaleb nádejal.“

Francine Riversová je čím ďalej tým známejšia autorka knižných bestsellerov. Možno práve preto sú na jej knihy kladené obrovské nároky. Ja osobne patrím k tým čitateľom, ktorí prečítali všetko, čo napísala. Niektoré knihy sú možno menej pútavé ako ostatné, no v každej jej knihe som vždy našla niečo hlboké. Francine ide v knihách vždy do hĺbky, vďaka čomu jej knihy nikdy nečítam len raz, ale spätne sa k nim vraciam.

„Jonatán sa pozrel hore, hrdlo stiahnuté a slzy sa mu rinuli v prúdoch. Rukami rozhodil vo vzduchu. Nemal slov. Nevedel ani, ako sa má modliť. Iba tam stál s rozkročenými nohami uprostred Pánových polí. Mlčky odovzdal Pánovi všetko, čo preňho chystá.“

Ak by ste mali nejaké otázky k románu Synovia povzbudenia, pokojne mi ich napíšte do komentára. Veľmi rada na ne odpoviem. Do skorého čítania. 🙂

RIVERSOVÁ, F. Synovia povzbudenia. Kumran.sk Mäkká väzba. 756s. 2022. ISBN:978-80-89993-61-1