Vrabce z Terezína

vrabce z terezina

Román Vrabce z Terezína je pokračovaním úspešného románu Motýľ a husle, ktorý podľa mňa patrí medzi najlepšie romány z obdobia holokaustu. Ak ste mali to šťastie a prečítali si ho, určite vás zaujímalo, ako pokračoval príbeh Sery a Williama a tiež to, aký mala život Sopfie v koncentračnom tábore. V druhej časti série Ukryté majstrovské dielo spoznáme odvážnu Karolínu Makovskú, ktorá riskuje život kvôli svojim najbližším. Postavy sa ocitnú v situáciách, ktoré naplno preveria ich charakter a silu vzťahov. Podarí sa im ustáť ťažkosti, ktoré sa im postavia do cesty a nájdu napriek všetkému vytúžené šťastie?

Hoci sa príbeh Sery a Williama na konci prvého dielu javil priam idylicky, ich svadbu narušil príchod polície hneď potom, čo sa stali manželmi. Ich vyhliadky na krásnu spoločnú budúcnosť sú v troskách. Aj keď tušili, že táto komplikácia môže nastať, ani jeden z nich si neuvedomoval, ako veľmi to ovplyvní ich vzťah a vzájomnú dôveru. Sera sa snaží pomôcť manželovi so súdnym sporom napriek tomu, že má pred sebou slávnostné otvorenie novej galérie… William odmieta jej pomoc, pretože sa bojí, že by odhalil temanú časť jeho minulosti… všetko toto prispieva k tomu, že sa jeden od druhého stále viac vzďaľujú a nádej, že by sa všetko dalo do poriadku je v nedohľadne…

„Byť silná a odvážna, pokrútila hlavou. Pripadalo jej to nemožné. Nie tam, kde smrť striehne na každom rohu. Nie teraz, keď zlo dychtí po koristi, ktorá si iba tak kráča po ulici. Bože, vzlykala, kde si?“

Židovke Karolíne sa podarilo ujsť spolu so sestrou Hanou a jej manželom pred okupáciou v Prahe. Bohužiaľ takéto šťastie mali z ich rodiny len ony dve. Kája sama sebe sľúbila, že sa raz po rodičov vráti. Sestru nechala v Jeruzaleme a odišla do Anglicka, kde sa z nej stala novinárka. Vďaka svojej práci sa dozvedá, aké hrôzy robia Nemci so Židmi v koncentračných táboroch. Správy sú také hrozné až je ťažké uveriť, že by toho bol ktokoľvek schopný. Hnaná sľubom sa vracia za rodinou do Prahy. V priebehu pár dní sa spolu s nimi dostane do Terezína, kde uvidí, že správy nielenže neklamali, ale sú ešte horšie…

„Čo je toto za miesto?“ Mrazivý vzduch ju pálil v pľúcach. „Peklo na zemi? Či niečo horšie? Keď som pracovala v Telegraphe, uverejňovali sme príbehy z táborov smrti, ako je tento, ale v hĺbke duše som im neverila. Nemyslela som si, že človek je schopný takého zla. A potom som prišla sem a zistila, že peklo skutočne existuje. Darí sa mu tu, s úsmevom stláča spúšte zbraní namierených na ľudské hlavy a nosí sivú nacistickú uniformu.“

Malá Sopfie sa ocitla v koncentračnom tábore bez rodiny a v obrovskom šoku. Dieťa bez ochrany, má len malú šancu na prežitie na tomto hroznom mieste. Situácia malej Sopfie sa zdala úplne beznádejná. Rada starších židov zasiahla a dala ju do starostlivosti Káji, ktorá v tábore nájde poslanie, za ktoré sa oplatí bojovať, pre ktoré sa oplatí žiť či umrieť. Nádej po kvapkách prichádza aj na toto bezútešné miesto…

„Možno im to navrhol môj otec. Dobrovoľne by som sa na to neprihlásila. Zjavne však potrebuje opateru. To, čo sa jej stalo, ju kruto poznačilo. Možno ju k nám Boh priviedol preto, aby sme sa o ňu postarali. Verím, že to dokážeme.“

Obálka knihy sa opäť vkusne podarila a verím, že priláka mnohých čitateľov. Napriek peknému vzhľadu mi však na nej chýba, že nie je výraznejšie označené, že ide od druhú knihu zo série. Tento fakt je len malinkými písmenkami spomenutý na zadnej strane knihy. Názov Vrabce z Terezína sa však vydaril, lebo vyjadruje posolstvo knihy, hoci to človek pochopí až neskôr. Kniha sa rozbieha pomalšie, no keď sa rozbehne nebudete ju chcieť pustiť z rúk.

Román Vrabce z Terezína sa mi hodnotí trochu ťažko. Na jednej strane je príbeh Karolíny a Sopfie, ktorý som hltala stránku po stránke a nechcela som, aby skončil tak skoro. Na druhej stránke príbeh Williama a Sery, ktorý mi okrem posledných pár strán moc toho nedal, akurát ma rušil. Z tohto hľadiska sa mi zdá kniha veľmi nevyvážený. Napriek tomu si myslím, že stojí za to si ju prečítať. Kája je postava, od ktorej sa toho môže človek veľa naučiť. Vždy nachádza v druhých to najlepšie z nich. Hoci na prvý pohľad vyzerá ako slabé žieňa, má v sebe obrovskú odvahu a odhodlanie bojovať za správnu vec napriek ohrozeniu vlastného života. Miestami sa zdá, akoby Karolína ani nevnímala, na akom mieste sa ocitla. Slovo nedá sa pre ňu akoby neexistovalo. Nikto by nečakal, že sa sa tu začnú diať zázraky, že existuje ešte nádej na lepší zajtrajšok…no Bohu nič nie je nemožné!

„Hneval som sa na Boha, keď som ťa tam videl, ale kdesi vnútri som vždy cítil, že znovu prídeš. Máš v sebe svetlo, ktoré ťa vedie, zašepkal so slzami v očiach. Je to krásne Kristovo svetlo. A preto ťa ani teraz nebudem odhovárať. Tvoja sila pomôže tým deťom prežiť. Verím, že toto je teraz tvoje poslanie, tvoja cesta.“

Sera a William sú typickým príkladom toho, ako to dopadne, keď si ľudia nedôverujú a zatajujú zbytočne minulosť, zo strachu, že by boli odmietnutí. Práve preto sa ich vzťah zamotáva stále viac a nebyť Sopfie a jej životného príbehu, ktovie akoby ich vzťah skončil. Hoci ich Sopfie musela trochu po-postrčiť, rozhodný krok museli urobiť oni dvaja. Zamysleli ste sa niekedy nad tým, ako vnímate postrčenia a rady od priateľov alebo od Boha? Prajem nám všetkým, aby sme sa nechali po-postrčiť tým správnym smerom, keď sa ocitneme v beznádeji a nevieme si sami pomôcť! 🙂

Ak máte radi knihy z obdobia holokaustu určite si prečítajte aj Zachráňte Amelie Ukryté vo hviezdach, Motýľ a husle, Tanečnica, Zlatovláska a V pravej chvíli.

Prajem príjemný čas strávený s knihou 🙂

Vaša Knihomoľka