Motýľ a husle

Motýľ a husle

Historické romány z čias holokaustu považujem za výnimočné. Príbeh Motýľ a husle mi poodhalil ďalšiu tvár holokaustu, o ktorej som vôbec netušila. Hoci ľudia v táboroch žili v neľudských podmienkach a boli obratí o všetok svoj majetok a rodinu, nacisti im nedokázali vziať ľudskosť a talenty, ktoré do nich vložil sám Boh. Mnohí ľudia podľahli beznádeji, ktorá vládla tomuto smutnému temnému miestu. O to viac si treba vážiť tých, čo napriek všetkému chválili Boha aj na tomto mieste svojím talentom, jediným čo im ostalo.

Sera Jamesová sa ešte v detstve zamilovala do obrazu huslistky Adele, ktorá napriek tomu, že nebola židovka, skončila v koncentračnom tábore. Po ťažkom období vo svojom živote sa rozhodla obraz nájsť za každú cenu. Nie je však jedinou, kto tento vzácny obraz hľadá. Bohatý William Hanover je zvyknutý ísť pevne za svojím cieľom a nebojí sa použiť všetky dostupné zbrane, vrátane svojho zovňajšku. Postupne si získava Serinu dôveru a vymámi z nej všetky informácie, ktoré o obraze zatiaľ zistila. Jednu zradu milovaného muža už prežila, hoci ťažko, zvládne to opäť?

„Možnosť, že sa spoločne pustia do práce a nájdu niečo, čo im pomôže vyriešiť túto záhadu, ju veľmi lákala. Po obraze pátrala už dlho bez akýchkoľvek nových stôp. Ak teraz zostane, čo tým bude riskovať?“

Adele je veľkým miláčikom Viedne. Jej talent obdivuje stále väčšie množstvo ľudí, čo spôsobí, že o jej vystúpenie majú záujem aj príslušníci SS. Adelin otec, ktorý je hrdý na spoluprácu s Adolfom Hitlerom, považuje za česť, že jeho dcéra bude hrať pre Ríšu. Na prestížnom hudobnom vystúpení však vyjde najavo, že Adele pomáha s pašovaním židov, a tak ju vlastní rodičia pošlú na súd, ktorý ju posiela na prevýchovu do pracovného tábora. Z veľkého luxusu, na aký bola zvyknutá jej zostávajú len husle a brošňa motýľa od Vladimíra, ktorý tiež skončí v tábore za pomáhanie židom pri úteku.

„Adele sa takmer rozplakala pri pohľade na Elsine ruky, keď do nich brala sveter. Boli drobné a na zápästiach jej trčali kosti ako kostlivcovi. Tvár mala bledú a strhanú, jej kedysi ružové líca teraz pripomínali sivý tieň.“

Hoci tento príbeh nie je skutočný, veľmi verne zachytáva realitu vtedajšej doby, ktorá bola v skutku jednou hrôzostrašnou nočnou morou. Myslím, že je veľmi potrebné stále si ju pripomínať, aby sa niečo podobné už nikdy nezopakovalo. Krutosť a neľudskosť, ktorá vládla v tej dobe, mnohým otupila srdcia natoľko, že neboli milosrdní ani k svojim najbližším.

„Keď hrala naposledy, mala na sebe satén a perly a počúvala ju plná sála najvyberanejších hostí Tretej ríše. Teraz hrala v špine a pohyby jej rúk vírili vo vzduchu pach plesne. Napriek tomu hrala najlepšie, ako vedela, pretože tušila, že od toho závisí veľa.“

Odvaha hlavnej hrdinky Adele má niečo do seba. Hrdinsky prijala rozhodnutie súdu, ktorý ju poslal na prevýchovu do Osvienčimu. Vlastná rodina sa jej odvrátila chrbtom a jej zostala len hudba. Hoci príbeh o nej je len fikciou, určite existovalo mnoho podobných neznámych odvážnych ľudí, ktorí konali podobne. Talentovaná mladá dáma z bohatej rodiny, ktorá sa rozhodla riskovať kvôli židom všetko, môže byť vzorom pre mnohých aj dnes.

Pri čítaní knihy Motýľ a husle som bola šokovaná tým, ako mohli ľudia napriek ťažkej situácii tvoriť výnimočné umelecké diela či hrať v orchestri. Čakala by som, že podmienky, v ktorých žili a tiež nepredvídateľné životu nebezpečné situácie v nich zabijú akúkoľvek myšlienku na tvorenie a hranie hudby. Ich tvorba im možno dávala dôvod na to, aby ďalej žili a tvorili na slávu Božiu. Potešilo ma, že v knihe sú aj odkazy na webové stránky, kde sa dajú pozrieť obrazy vytvorené väzňami.

Hoci sa v knihe prelína súčasnosť s minulosťou, nepôsobilo to rušivo, skôr napínavo. Avšak v časti o Adele a Vladimírovi by mi viac vyhovovalo, keby boli kapitoly chronologicky usporiadané, pretože som sa miestami strácala v deji. Aj napriek pár nedostatkom vám jednoznačne odporúčam si knihu prečítať. Osobne som veľmi rada, že na knižnom trhu pribúda stále viac kníh o holokauste. Skutočné príbehy, fikcie i dokumentárne knihy či filmy, každý si môže nájsť ten svoj obľúbený žáner a dozvedieť sa viac o tom, ako to naozaj bolo.

Ak vás moja recenzia na knihu Motýľ a husle z vydavateľstva i527.net zaujala, môžete si ju pohodlne kúpiť na kumran.sk

CAMBRONOVÁ, Kristy. Motýľ a husle. Prvé vydanie. i527.net 2019. 402s. ISBN: 978-80-89822-33-1