To keby sme vedeli predtým, než sme mali deti…

To keby sme vedeli predtým, než sme mali deti...
3.5/5 - (2 votes)

Ak sa chystáte založiť si rodinu alebo už máte malé deti, tak kniha To keby sme vedeli predtým, než sme mali deti… je určená práve vám. Gary Chapman a Shannon Wardenová vám v tejto zaujímavej publikácii ponúkajú skvelé rady a odpovede na otázky, ktoré zaujímajú mnohých budúcich i novopečených rodičov. Aké zmeny deti prinesú do vášho pokojného manželského života? Čo všetko budete musieť obetovať a prispôsobiť deťom, ktoré vám obrátia svet naruby? Je možné vychovávať deti aj v dnešnej modernej dobe tak, aby mali v sebe zakorenené princípy, ktoré vy sami uznávate?

„Pochopili sme, že porodiť dieťa a starať sa o dieťa sú dve rozdielne veci.“

Je jasné, že príchod dieťaťa so sebou prináša mnoho zmien. Dokonca aj také, ktoré by vám nikdy neboli napadli. A to myslím doslovne, ešte aj teraz po ôsmich rokoch materstva a rodičovstva ma moje deti neprestávajú prekvapovať v dobrom aj v zlom. A zmeny prichádzajú čoraz častejšie, zväčša v tej najmenej vhodnej chvíli. Po tom ako sa z vás stanú rodičia viete, že už nikdy nebude nič také ako predtým. Zo začiatku vás to môže vydesiť, no časom si uvedomíte, že deti sú to najlepšie, čo sa vám v živote mohlo stať.

„Rodičia možno s niektorými vlastnosťami zápasia len preto, lebo im pripomínajú ich vlastné neduhy, ktorých sa túžia zbaviť.“

Potešilo ma, že autori sa v knihe venujú mnohým praktickým radám, ktoré ocení každý rodič. Venujú sa príprave rodičov pred pôrodom, učeniu na nočník, umeniu ospravedlniť sa, vytvoreniu správnych hraníc, výberu vzdelania a mnohým ďalším témam. Najviac ma však potešilo, že sa venovali nielen rodičovstvu, ale aj manželstvu, ktoré príchodom detí dostáva zaťažkávací test.

„Kedykoľvek sa hranice rozplynú, dieťa sa prestáva cítiť bezpečne.“

Láska manželov dostáva zabrať, pretože obaja venujú mnoho času a úsiliu svojim deťom. Keď deti konečne zaspia, manželia majú málokedy energiu na to, aby sa aktívnejšie venovali sebe navzájom. Navyše, už si nemôžu len tak hocikedy vyraziť na prechádzku, do kina či na večeru. Je však veľmi dôležité, aby si sem-tam dopriali takýto výnimočný večer, ktorý im nielen dodá energiu, ale doplní ich nádrž lásky.

„Hoci je to tvrdá realita, existuje vysoká pravdepodobnosť, že vaše deti budú z veľkej časti rovnaké ako vy.“

Ja, matka štyroch detí, by som pred ôsmimi rokmi veľmi uvítala takúto publikáciu, pretože mnohé z vecí a rád uvedených v knihe To keby sme vedeli predtým, než sme mali deti… som sa musela naučiť na vlastných chybách. Takže, ak sa chcete vyvarovať zbytočným chybám a uľahčiť si rodičovstvo, pustite sa do tohto praktického rodičovského sprievodcu. Napriek tomu, že mám mnohé z napísaného už s deťmi zažité, mám sa o deťoch a manželstve stále čo učiť.

Od knihy ma trochu odrádzalo niekoľko násobné opakovanie rovnakej myšlienky. Avšak možno len autori chceli dostatočne zvýrazniť to, čo pokladali za veľmi dôležité. V knihe sa mi páčili praktické rady, ktoré autori prezentovali na svojich rodinách či rodinách, ktoré spoznali počas svojho života. Na konci každej kapitoly zhrnuli otázky na diskusiu pre manželov. A práve tu je vidieť, že táto kniha nie je len pre mamu alebo len pre otca, ale pre manželov spoločne. Spoločne sa majú prelúskať cez všetky úskalia a radosti rodičovstva a tiež prebrať zásadné otázky, aby vedeli rovnako reagovať pred svojimi deťmi.

Ak vás zaujali myšlienky Garyho Chapmena, odporúčam vám knihu Päť jazykov lásky, ktorá môže pomôcť vášmu manželstvu.

Ak sa vám kniha To keby sme vedeli predtým, než sme mali deti…, môžete si ju pohodlne kúpiť na zachej.sk

CHAPMAN, Gary, WARDENOVÁ, Shannon. To keby sme vedeli predtým, než sme mali deti… Prvé vydanie. Porta libri. 2018. Bratislava. 152s. ISBN: 978-80-8156-111-5