Láska a úcta v rodině

Obálka knihy Laska a ucta v rodine

Začnem asi tým prečo práve kniha Láska a úcta v rodině. Pred pár rokmi sa mi na recenzovanie dostala do rúk kniha Láska a úcta od dr. Eggerichsa. Po tom, čom som si ju prečítala sa mi otvorili oči. Dovtedy som vôbec netušila, že niektorými svojimi činmi a slovami môžem tak veľmi ublížiť svojmu manželovi. Práve preto som sa potešila, že existuje aj kniha Láska a úcta v rodině. Keďže máme päť detí, každý deň s nimi zažívame niečo nové a nečakané. Nie vždy vieme ako správne a s pokojom reagovať vo chvíľach, kedy by sme najradšej zakričali na celú ulicu 🙂 . Hoci vôbec nebolo ľahké zohnať túto knihu, myslím, že to stálo za to!

Keďže vo všetkých e-shopoch bola kniha vypredaná, jedinou možnou voľbou boli už len antikvariáty. A aj to trvalo dlho. Po mojom neúspešnom ročnom hľadaní, som požiadala priateľku z Čiech, aby mi pomohla. Aj je to trvalo pár mesiacov, no napokon sa jej to podarilo.

Musím však povedať, že čítanie tejto knihy mi zaberalo takmer toľko, čo hľadanie 🙁 Podobne ako pri predošlej knihe, aj v tejto bolo na môj vkus pridlhý úvod. Dookola tie isté veci, nechápem na čo. Aby autor čitateľov odradil? Možno to spôsobil český jazyk (hoci bežne v ňom čítavam) alebo nahustené písmo, ale faktom je, že som kniha čítala naozaj pomaly. Keď sa pomaly blížil rok, čo som ju čítala, povedala som si, že to nevzdám. A vtedy sa to konečne začalo lámať.

A potom to konečne prišlo…

Konečne prišlo viac praktických príkladov a poučení, ktoré som mohla využiť pri rodičovstve. Konečne som si mohla povedať, že tá kniha naozaj stojí za tú námahu. A úplne ma dostalo, že som si vďaka nej uvedomila jednu dôležitú vec. A síce to, že je v poriadku, že naše deti úplne neposlúchajú. Po prvé sú to deti a po druhé je to ich rozhodnutie. Dávala som si to kedysi za vinu. Stále som sa pýtala sama seba: „Čo robím zle?“ Avšak autor postupne vysvetľuje, že deti v konečnom dôsledku robia vlastné rozhodnutia. Nemôžeme donekonečna robiť všetky rozhodnutia za nich. Áno máme im vysvetľovať, máme ich poučiť aj ich pokarhať keď robia zle, ale ako sa zachovajú to je už na nich.

Taktiež som si uvedomila, že som v hlave posudzovala iných rodičov v mojom okolí. Až pri čítaní knihy mi došlo, že aj oni určite robia, čo je v ich silách. No aj ich deti (samozrejme, myslím tie väčšie) sa napokon rozhodnú samy.

Čo vám kniha ponúkne…

V dlhočiznom úvode vám niekoľko krát povie, prečo je taká dôležitá Láska a úcta v rodině. Tiež sa dozviete, ako zastaviť rodinný kruh šialenstva. Ku koncu knihy sa dozviete o šiestich biblických spôsoboch výchovy, ktoré budú pre vaše deti povzbudením. Pomôže nám byť zrelšími rodičmi, ktorý dokážu lepšie usmerniť vzdorovitosť a prehliadať detinstvo. A hlavne byť v Božích očiach milujúcimi rodičmi, bez ohľadu na odozvu dieťaťa.

Záverečné povzbudenie….

Ak by ste mali pocit, že ten úvod nezvládate, kľudne prejdite rovno na druhú časť knihy. Tam sa to seriózne rozbieha. Nájdete tu mnoho povzbudivých slov, vďaka ktorým sa ako rodičia budete cítiť lepšie. Niektoré situácie, ktoré autor vám prídu také známe, že si jednak nebudete pripadať v rodičovstve sami a jednak sa schuti zasmejete. No veľa vecí si aj uvedomíte. Ja som si uvedomila, že deťom často vyčítam ako neposlúchajú. No táto kniha dala výčitku mne. Veď ja rovnako neposlúcham Boha keď nedodržujem prikázania a hreším. A on ma napriek tomu miluje. Toto je ten pravý a najlepší rodičovský vzor. Áno dal nám prikázania, aby ochránil nás samých. Rovnako ako my dávame nejaké pravidlá našim deťom. Ale rovnako ako ony ani ja ich nie vždy dodržujem. No určite sa mi vždy nedarí byť takou láskavou a milosrdnou ako je On.

No máme nádej vždy keď v rodičovstve spadneme, môžeme opäť vstať a pokúsiť sa o nápravu našich chýb. Nenechajme sa odradiť. Ani po prečítaní tejto knihy sa z nás nestanú 100% rodičia, no zas to môže byť o kúštik lepšie. Majme na pamäti svoj vzor, od ktorého sa môžeme celoživotne učiť. Hľadajme oporu v písme a možno často krát nájdeme riešenie či povzbudenie. A v neposlednom rade pustime do našej výchovy Boha. Kde nestačí naša sila, tam pomôže jeho MILOSŤ!

Malá ochutnávka z knihy…

„Bezpodmínečná láska znamená, že láskyplně usměrňuji jejich neuctivé a obtěžující chování. Jednám s láskou, i když jsou drzé a protivné. Když se nechovají tak, jak by měly, neopravňuje mě to k tomu, abych se já nechoval tak, jak bych měl. Nezavírám oči před jejich proviněními, ale jejich špatné jednání nevyužívám k tomu, abych jím ospravedlnil svoji nelásku.“

EGGERICHS. Emerson. Dr., Láska a úcta v rodině. Brožovaná väzba. 2015. Návrat domů. 176s. ISBN: 9788072553419