Ach, tí chlapci…

Ach, tí chlapci...

Sedem tajomstiev, ako vychovať dobrého syna

Každá mama túži po tom, aby správne vychovala svoje deti. Chce, aby z jej synov či dcér boli muži či ženy, na ktorých bude môcť byť pyšná. Viesť dcéru k poslaniu ženy pre matku nie je až taký problém, no i v tom treba dávať veľký pozor, aký vzor im ukazujeme. Ako však vychovávať synov? Synov predsa nevychováva len otec, ale aj matka, ktorá mu potrebuje niečo dôležité odovzdať. A čo ak navyše žije syn bez otca len s matkou? Čo ak sa náš syn ocitol v rozbitom manželstve? Odpovede na tieto i mnohé iné otázky a dobré rady o výchove syna na muža ponúka kniha Ach, tí chlapci…

„Matky, ktoré vo svojom živote cítia prázdnotu a neistotu a bojujú s túžbou niečím tú hlbokú dieru zaplniť, si musia dávať obrovský pozor. Ich prázdnotu možno zaplniť, ich túžbu možno uspokojiť – no nie prostredníctvom syna. Tadiaľ cesta nevedie.“

Neviem ako iné ženy, ale ja, matka dvoch synov, sa niekedy márne snažím pochopiť ich uvažovanie. Vôbec nechápem ako ich niektoré veci môžu tak fascinovať. Mám pocit, že stále niečo objavujú, popritom skáču a lezú, samozrejme jedlo a pitie musí byť „za chodu“ inak by im niečo ušlo. Samozrejme mi o všetkých svojich objavoch dookola rozprávajú a názorne mi ich aj predvádzajú. Priznávam sa, že niekedy je to veľmi únavné. V kútiku duše dúfam, že raz budeme na rovnakej vlnovej dĺžke a ja budem viac chápať ich činy.

„Práve mama má moc syna naučiť, aby sa necítil nesvoj pri pomenúvaní svojich emócií… Matka ho učí akceptovať dievčatá rôzneho veku, prepáčiť im ich ženské správanie, ktoré jemu pripadá smiešne… A neskôr mu môže pomôcť pochopiť (a teda aj ľahšie prijať), ako ženy rozmýšľajú a prečo.“

Kedysi dávno som si myslela, že na vete Muži sú z Marsu a ženy z Venuše je len čiastočná pravda. No odkedy vychovávame synov mám pocit, že to je presne tak. Naše dcéry viem pochopiť v mnohých veciach a myslím, že aj vďaka tomu máme menej hádok. No chlapci, to je úplne iná kategória. Pripadám si pri nich, až príliš často, ako na inej planéte. Niekedy vôbec netuším, čo mi chcú svojimi činmi a rečami povedať a tiež mám pocit, že oni vôbec nechápu mňa.

„Milovať syna si vyžaduje vytrvalosť a železnú vôľu.“

Kniha Ach, tí chlapci… ma veľmi oslovila najmä preto, že autorka Meg Meekerová uvádza veľmi veľa príkladov zo svojej praxe. Niektoré príbehy chlapcov a mladých mužov boli nielen poučné, ale aj zábavné. Aj vďaka tomuto faktu sa kniha čítala veľmi dobre. Takmer každá hlboká myšlienka a posolstvo boli podložené minimálne jedným skutočným príbehom. Vďaka tejto knihe som získala nový pohľad na našich synov. Veľmi dúfam, že získané znalosti budem vedieť použiť v bežných situáciách.

„Iba milosrdenstvo otvára dvere k novému začiatku.“

Potešilo ma, že autorka sa v knihe dopodrobna venovala vzťahu otca a syna. Túto tému veľmi dobre rozobrala a myslím, že by si ju mal prečítať každý otec. Meg Meekerová sa však nevenuje len harmonickým rodinám, ktoré potrebujú trochu poradiť vo výchove synov. Opisuje tiež dôležitosť prítomnosti akéhokoľvek mužského vzoru v živote chlapcov, ktorí žijú z nejakého dôvodu bez otca. Ak má chlapec správny mužský vzor, ak sa má od koho naučiť, ako sa z chlapca stane muž, je veľká pravdepodobnosť, že z neho bude naozajstný muž!

„Ak má chlapec nádej, môže práve prežívať aj tú najhroznejšiu bolesť a pritom nestrácať zo zreteľa, že na neho čaká niečo lepšie.“

Názov knihy Ach, tí chlapci… je veľmi výstižná pre tento knižný titul. Cítiť v ňom povzdych matky, ktorá už nevie ako ďalej. Nájdete v nej množstvo rád do ľahkých i závažných situácií, ktoré vás určite pri výchove čakajú. Kniha má síce 275 strán, ale nech vás to neodradí, čítala sa veľmi dobre. Bola by som veľmi rada, keby autorka vydala podobnú knihu aj o dievčatách, pretože aj v tejto oblasti mám určite medzery. Zatiaľ vám k výchove dievčat odporúčam knihu Mama a dcéra.

„Talentované deti sa potrebujú naučiť pokore, aby svoje nadanie dokázali uchopiť a zúročiť.“

Ak sa vám kniha Ach, tí chlapci… páčila môžete si ju pohodlne kúpiť na zachej.sk

MEEKEROVÁ, Meg. Ach, tí chlapci… Don Bosco. Prvé vydanie. 275s. 2018. ISBN 978-80-8074-406-9