Zlé dievčatá z Biblie

Zlé dievčatá z Biblie

…a čo sa od nich môžeme naučiť

Musím priznať, že román Zlé dievčatá z Biblie som si predstavovala úplne inak. Hoci podľa podnázvu som tušila, že nepôjde o klasický román, nečakala som, že autorka Liz Curtisová Higgsová dokáže tak detailne rozobrať príbehy žien z Biblie, ktoré máme všetci tendenciu hneď odsúdiť. Zlé dievčatá z Biblie a ich životné príbehy nám môžu pomôcť vyvarovať sa chýb, ktorých sa dopustili ony (a často krát aj my samy). Múdry sa predsa učí na chybách druhých. A práve toto nám autorka ponúka.

„Nikdy nevieme, kedy nám pokušenie zaklope na dvere.“

Autorka vo svojej knihe vybrala desať biblických žien, ktoré určite každý pozná. Hoci každá z nich bola v určitom období svojho života zlá, nie každá sa rozhodla ňou ostať navždy. Tak napríklad Izebel patrí rozhodne do skupiny žien zlých až do špiku kostí, naproti tomu taká Rachab bola zlá len na isté obdobie a potom sa rozhodla úplne zmeniť svoj život. Prečítala som už viacero kníh o biblických ženách a vedela som, že hoci tieto ženy žili veľmi dávno, majú nás čo naučiť aj dnes. No máme sa čomu priučiť od Izebel, Putifarovej ženy, Delily, Zafiry a iných?

Hovorím veľké a rozhodné ÁNO! Každá z nich nás môže niečo naučiť. Vďaka autorkinej šikovnosti sa nielenže dozvieme ich detailne rozobrané životné príbehy, ale navyše nám ich predstaví aj v príbehoch vsadených do súčasnosti, aby nám ich ešte viac priblížila. Pri niektorých príbehoch mi bolo ihneď jasné, o ktorej žene bude nasledujúca kapitola, no nie pri všetkých. Trochu ma však mrzí, že niektoré príbehy boli len načrtnuté a nedopovedané. Možno sa to autorke zdalo zbytočné, nakoľko poznáme ako dopadli ich životy v Biblii, no mne to tam chýbalo.

„Naše činy by nemali určovať okolnosti, ale predovšetkým túžba zavďačiť sa Bohu. Tak ľahko sa to povie, tak ťažko sa to vykoná, ale ja viem, že je to tak! Poďme si neustále pripomínať: Zlé dievčatá vinia za svoje činy okolnosti. Dobré dievčatá sa nad nepovznesú.“

Každá z týchto žien zhrešila, no len máloktorá z nich sa vedela pokoriť, uznať svoju chybu, oľutovať a zmeniť smerovanie svojho života. Možno máme chuť posudzovať ich konanie, no toto tiež nie je správna cesta. Nemôžeme posudzovať správanie kohokoľvek, pretože sa nenachádzame v rovnakej životnej situácii. Hoci nám autorka pomôže hlbšie spoznať životy týchto zlých žien, aj tak ich nemôžeme odsudzovať, pretože často krát ich viny sú našimi vinami. A ak sme ešte nepadli v niektorých oblastiach ako ony, nikdy nevieme, kedy aj nás bude Zlý pokúšať a či vytrváme na správnej ceste.

„Nemôžeme zabrániť Zlému, aby nám šepkal do ucha, ale môžeme odmietnuť ho vypočuť a rozhodne môžeme odmietnuť odpovedať. Žiadne argumentovanie, žiadne debaty!“

Nedá sa zabrániť tomu, aby sme boli pokúšaní. Môžeme a mali by sme sa však modliť, aby nám Boh dal silu vytrvať aj v takýchto chvíľach. Tiež je potrebné povedať jednoznačne NIE! Nediskutovať, nepočúvať Zlého a najlepšie poslať ho preč, najlepšie modlitbou. Práve modlitba nám dá silu. Čítaním Biblie si môžeme pripomínať ako bojovať proti zlu a zároveň si pripomenúť akou taktikou sa nás satan snaží získať na zlú cestu.

„Boh nám dal svojho Ducha, ktorý nám poskytuje moc, svoje Slovo, aby nás posilnilo a svojho Syna, aby nás zachytil, keď padáme. Nemôžeme viniť nikoho, iba samých seba, keď si zvolíme hrešiť. A nemôžeme nikomu ďakovať, iba svojmu Stvoriteľovi, keď sa rozhodne nás zachrániť od hriechov… opäť a znova.“

Myslím, že kniha Zlé dievčatá z Biblie osloví nielen fanúšikov románov, ale aj tých, ktorý majú radi hlbšiu literatúru. Určite nečakajte typický román, táto kniha je totiž z veľkej väčšiny skôr na hlbšie zamyslenie a duchovný rast. V rôznych obdobiach svojho života sa môžeme nájsť v každej zlej žene z Biblie. Áno aj takých veľmi zlých, ako sú Izebel či Putifarova žena. No je na nás, ako sa zachováme potom. Budem rada ak sa ja aj vy poučíte z chýb zlých dievčat a naučíte sa tiež, aké dôležité je vstať z hriechu.

Na knihe sa mi tiež veľmi páčilo, že autorka používa nielen súčasný, ale hlavne veľmi humorný štýl písania, ktorým odľahčila niektoré časti a ešte viac sa nám snažila priblížiť. Dúfam, že časom vydajú na Slovensku viac autorkiných kníh. Ak sa vám kniha páčila môžete si ju zakúpiť na zachej.sk Želám príjemné čítanie.

CURTISOVÁ HIGGSOVÁ, Liz. Zlé dievčatá z Biblie …a čo sa od nich môžeme naučiť. Prvé vydanie. ver.sk 2017. 271s. ISBN 9788089793167